Der Stärkere hat zu herrschen...
- Arjen
- Lid
- Contacteer:
Hee maar, is het wel verantwoord om dit soort onderschriften toe te staan op ons forumpje?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
- Arjen
- Lid
- Contacteer:
Sorry voor de late reactie Sjoerd, ik ben niet altijd even vlug.
- Veltro
- Lid
Harro, Volgens mij zijn we het eens.
Nog even over Germanomanie. Ik linkte dit met Pruisische militarisme en niet met Nazisme vanwege het jaartal achter de naam van Prof. Dr. Rolf Diercks, namelijk 1915. Ik dacht dat deze datum stond voor het introduceren van de term Germanomanie. Ik mag nu aannemen dat dit de geboortedatum is van deze persoon?
Veltro
Nog even over Germanomanie. Ik linkte dit met Pruisische militarisme en niet met Nazisme vanwege het jaartal achter de naam van Prof. Dr. Rolf Diercks, namelijk 1915. Ik dacht dat deze datum stond voor het introduceren van de term Germanomanie. Ik mag nu aannemen dat dit de geboortedatum is van deze persoon?
Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
- Harro
- Lid
-
- Lid
Wanneer mensen aankomen met citaten uit Mein Kampf worden ze van dit forum gegooid.
Geld dit ook voor citaten van andere boeken?
Zoals Mao, Karl Marx of wat dan ook.
Ik vind het een slechte zaak wanneer mensen omwille van een bepaalde uitspraak of citaat eraf gegooid worden.
Je mag van mening verschillen en dit in nette bewoordingen elkaar te verstaan geven.
Maar de vrijheid van meningsuiting is voor mij een groot goed.
Dit is mijn persoonlijke mening en het is ook wel eens goed voor een forum dat er verschillende meningen geventileerd worden.
We kunnen moeilijk met zijn allen een kopie van Harro zijn.
Die altijd wel commentaar heeft of het weer beter weet.
En gezegd moet zijn dat hij gewoon veel weet.
Harro bij deze een digitaal compliment en een knipoog!
Geld dit ook voor citaten van andere boeken?
Zoals Mao, Karl Marx of wat dan ook.
Ik vind het een slechte zaak wanneer mensen omwille van een bepaalde uitspraak of citaat eraf gegooid worden.
Je mag van mening verschillen en dit in nette bewoordingen elkaar te verstaan geven.
Maar de vrijheid van meningsuiting is voor mij een groot goed.
Dit is mijn persoonlijke mening en het is ook wel eens goed voor een forum dat er verschillende meningen geventileerd worden.
We kunnen moeilijk met zijn allen een kopie van Harro zijn.
Die altijd wel commentaar heeft of het weer beter weet.
En gezegd moet zijn dat hij gewoon veel weet.
Harro bij deze een digitaal compliment en een knipoog!
- Harro
- Lid
Geef je alleen antwoord als het je uitkomt? Er staan nog wat vragen open over vernietigingskampen en Himmler waarop je zwijgt of de vraag ontwijkt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
-
- Lid
Schoolmeester Harro,
Je geduldige leerling heeft net braaf antwoord gegeven, krijg ik nu een plaatje?
En wij zitten niet hier op afroep om jou te plezieren, sommige hebben ook nog een echt leven. Zonder computers en toetsenborden.
Je geduldige leerling heeft net braaf antwoord gegeven, krijg ik nu een plaatje?
En wij zitten niet hier op afroep om jou te plezieren, sommige hebben ook nog een echt leven. Zonder computers en toetsenborden.
Harro schreef:Geef je alleen antwoord als het je uitkomt? Er staan nog wat vragen open over vernietigingskampen en Himmler waarop je zwijgt of de vraag ontwijkt.
- Veltro
- Lid
Ik kan me identificeren met Harro met betrekking tot de verderfelijkheid van Mein Kampf, anderzijds begrijp ik ook Sytze met betrekking tot andere citaten.
Mein Kampf is een ideologisch boek, welke aanzet tot navolging en actie. Deze navolging en actie wordt moreel veroordeelt door het grootste gedeelte van onze samenleving. Het is dus een norm van onze samenleving. Wenst men tot onze samenleving te behoren, dan dient men zich aan haar norm te houden. Zal in de toekomst onze samenleving en dus haar norm veranderen dan zal men misschien anders naar Mein Kampf gaan kijken.
Vanwege een gelimiteerd bewustzijn en contact met Mao etc. heeft onze samenleving hierover geen sluitende norm. Daarom zijn citaten hierover wel geaccepteerd, omdat discussie mogelijk is.
Van de andere kant gezien, ondanks een beperkt bewustzijn kunnen citaten van andere stromingen even verderfelijk zijn. Communisme, Fascisme en Maoisme zetten ook aan tot actie en navolging welke onze maatschappij omverwerpen. Mao, Stalin, Mussolini etc. hebben ook miljoenen doden op hun geweten, geweld, onderdrukking etc. Een link tot Mein Kampf is dus zeker mogelijk. Dit kan resulteren in een keuze tot het bannen van citaten op grond van hun mede verderfelijkheid.
Het verschil ligt in "persoonlijke keuze" en "norm van een samenleving". Momenteel is er op dit forum, gezien vanuit onze samenleving, een plicht tot het bannen van citaten uit Mein Kampf en een keuze om tot bannen over te gaan van andere citaten. Daarin is het aan de mods.
Veltro
Mein Kampf is een ideologisch boek, welke aanzet tot navolging en actie. Deze navolging en actie wordt moreel veroordeelt door het grootste gedeelte van onze samenleving. Het is dus een norm van onze samenleving. Wenst men tot onze samenleving te behoren, dan dient men zich aan haar norm te houden. Zal in de toekomst onze samenleving en dus haar norm veranderen dan zal men misschien anders naar Mein Kampf gaan kijken.
Vanwege een gelimiteerd bewustzijn en contact met Mao etc. heeft onze samenleving hierover geen sluitende norm. Daarom zijn citaten hierover wel geaccepteerd, omdat discussie mogelijk is.
Van de andere kant gezien, ondanks een beperkt bewustzijn kunnen citaten van andere stromingen even verderfelijk zijn. Communisme, Fascisme en Maoisme zetten ook aan tot actie en navolging welke onze maatschappij omverwerpen. Mao, Stalin, Mussolini etc. hebben ook miljoenen doden op hun geweten, geweld, onderdrukking etc. Een link tot Mein Kampf is dus zeker mogelijk. Dit kan resulteren in een keuze tot het bannen van citaten op grond van hun mede verderfelijkheid.
Het verschil ligt in "persoonlijke keuze" en "norm van een samenleving". Momenteel is er op dit forum, gezien vanuit onze samenleving, een plicht tot het bannen van citaten uit Mein Kampf en een keuze om tot bannen over te gaan van andere citaten. Daarin is het aan de mods.
Veltro
- Arjen
- Lid
- Contacteer:
Dank je wel voor deze uiteenzetting Veltro, heel helder en duidelijk.

Ik vraag me trouwens ook wel een beetje af wat "de mods" hierover te zeggen hebben.

Ik vraag me trouwens ook wel een beetje af wat "de mods" hierover te zeggen hebben.
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
Hier een mod op persoonlijke titel. Ik vind dat je mag citeren wat je wil, maar het ligt aan de tekst die je er omheen zet. Als je wat citeert uit bijv MK en je zet eronder dat het een geniaal stuk tekst is en dat je het er helemaal mee eens bent, dan heb je inderdaad een ban te pakken, maar wil je er een discussie over starten of snap je het niet en vraag je uitleg, dan lijkt me dat geen probleem.
Open je een topic over het Achterhuis en je zegt erbij dat het verzonnen is en dat ze geen reden hadden op zolder te gaan zitten, kun je (wat mij betreft) ook vertrekken.
Het gaat dus niet zozeer om het citaat, maar de context eromheen.
Open je een topic over het Achterhuis en je zegt erbij dat het verzonnen is en dat ze geen reden hadden op zolder te gaan zitten, kun je (wat mij betreft) ook vertrekken.
Het gaat dus niet zozeer om het citaat, maar de context eromheen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
*Weer alleen*
*Weer alleen*
- YPPY
- Lid
- Contacteer:
En onderschrift is inderdaad anders. Daar staat geen toelichting bij. Daarom mogen van mij alle twijfelachtige onderschriften weg. Meestal kies je toch iets waar je het mee eens bent of wat positief is blijven hangen. Ik heb zelf echter te weinig kennis om 'mogelijk foute' onderschriften te herkennen. Gelukkig zijn er weer anderen die daar meer verstand van hebben.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.
*Weer alleen*
*Weer alleen*
- Veltro
- Lid
Met termen zoals "twijvelachtige onderschriften" en "mogelijk foute" kom je niet tot een sluitend oordeel. Een richtlijn zoals "een verbod op citaten uit bronnen met het doel onze huidige democratische maatschappij omverwerpen" lijkt mij bijvoorbeeld beter hanteerbaar.
Met zo'n soort richtlijn kan een moderator iemand concreet aanpakken inplaats van subjectief te gaan handelen.
Want als ik mijn onderschrift nu zou willen veranderen in "A Noi", ik vraag me af of iemand hier tegen in actie zou komen. En zo ja, ik zou mijzelf goed kunnen verdedigen waarom dit onderschrift gehandhaaft zou mogen blijven.
Veltro
Met zo'n soort richtlijn kan een moderator iemand concreet aanpakken inplaats van subjectief te gaan handelen.
Want als ik mijn onderschrift nu zou willen veranderen in "A Noi", ik vraag me af of iemand hier tegen in actie zou komen. En zo ja, ik zou mijzelf goed kunnen verdedigen waarom dit onderschrift gehandhaaft zou mogen blijven.
Veltro
- PanzerMeister
- Lid
Hitler zei ooit op een redevoering: "wir sind intolerant". Concept-citaat discussies in overvloed. Hoe moet ik mij immers voelen op het forum als ik zeg dat de meeste mensen inderdaad intolerant zijn van nature, bv. bij belastingen,immigratie, geluidsoverlast ... ?
Uiteraard vind ik de uitleg van YPPY uiterst correct. Het is en blijft moeilijk om in een WOII forum mod te zijn, neem ik aan. Al veel te gauw kan zo een forum uitgroeien tot zowel een revisionistisch webstekje als tot een fictieve anti-fascistische heksenjacht. Zolang er toegekeken wordt op een aanvaardbare vrijheid doet de mod zijn werk goed.
Uiteraard vind ik de uitleg van YPPY uiterst correct. Het is en blijft moeilijk om in een WOII forum mod te zijn, neem ik aan. Al veel te gauw kan zo een forum uitgroeien tot zowel een revisionistisch webstekje als tot een fictieve anti-fascistische heksenjacht. Zolang er toegekeken wordt op een aanvaardbare vrijheid doet de mod zijn werk goed.