pvda slaat kraakalarm.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

pvda slaat kraakalarm.

Bericht door THOR »

De pvda slaat alarm over het toenemend aantal buitenlanders dat in gekraakte panden wordt aangetroffen in ons land.
Deze buitenlanders lappen de bestaande regels voor het kraken aan hun laars,waardoor leegstaande panden in een veel te vroeg stadium worden gekraakt.
Pas als een pand langer dan een jaar leeg staat,mag je het kraken,maar veel krakers uit polen en spanje hebben hier lak aan.
Dat gaat weer ten koste van de reguliere krakers in ons land,die zich wel aan de regels houden.
Om te voorkomen dat de veelal legale buitenlandse werknemers hier steeds vaker gaan kraken,moeten de adresgegevens van deze arbeidsmigranten daarom ook voor gemeenten toegankelijk zijn.
Dat eist pvda-kamerlid staf depla van minister sybilla dekker ( volkshuisvesting ).
Laatst gewijzigd door THOR op 30 jan 2006, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Mag ik vragen waar je dit bericht hebt gevonden?
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Dit artikel staat in de telegraaf van vrijdag 27-01-2006.
Zat dus in de wachtkamer,en wat doe je dan..........juist iets lezen.
Vindt dit wel een raar bericht trouwens.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

THOR schreef:Dit artikel staat in de telegraaf van vrijdag 27-01-2006.
Zat dus in de wachtkamer,en wat doe je dan..........juist iets lezen.
Vindt dit wel een raar bericht trouwens.
Raar? Waarom?
Davon geht die Welt nicht unter
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Kadeeke schreef:
THOR schreef:Dit artikel staat in de telegraaf van vrijdag 27-01-2006.
Zat dus in de wachtkamer,en wat doe je dan..........juist iets lezen.
Vindt dit wel een raar bericht trouwens.
Raar? Waarom?
Nou omdat het bij de wet is geregeld,dat je ander mans eigendom in bezit kunt nemen :? :?
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

THOR schreef:
Kadeeke schreef:
THOR schreef:Dit artikel staat in de telegraaf van vrijdag 27-01-2006.
Zat dus in de wachtkamer,en wat doe je dan..........juist iets lezen.
Vindt dit wel een raar bericht trouwens.
Raar? Waarom?
Nou omdat het bij de wet is geregeld,dat je ander mans eigendom in bezit kunt nemen :? :?
En...........de overheid is dus twee (2) keer in gebreke.
Ten eerste: met die rare wet,(gelijk afschaffen)zoiets verwacht je niet in een rechtstaat.
Ten tweede:Als er een woning nood is,wie is daar verantwoordelijk voor...........juist!
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het hele punt is dat er in nederland woning nood is.
Als je geen huis kunt huren ga je een andere oplossing zoeken.
De wet voorziet hierin doordat elke nederlander het recht heeft op een aantal levensbehoeften. Een daarvan is het woonRECHT.
Als er dus een locatie bestaat waar jij zou kunnen wonen en die toch niet gebruikt wordt (al een langere periode) dan heb jij dus het RECHT hier te gaan wonen. Lijkt me een pre van een rechtsstaat.

Uiteraard moet dit niet gebeuren als jij een week niets met een pand doet. De mensen die dit zo snel willen doen zijn dus inderdaad in overtreding en moeten gewoon aangepakt worden.

Er zouden uiteraard wel meer woningen gebouwd moeten worden. Maargebrek aan ruimte is ook een belangrijk aspect in deze.

Wat is er nu eigenlijk zo raar?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

ik vind het ook raar dat als een huis leegstaat je er na een jaar in mag.

als iemand zijn auto een jaar niet gebruikt rij je er toch ook niet in weg

en als ze het dan nog een beetje netjes houden maar dat volk breekt alles af

koop dan mooi zelf een huis en verbouw dat fijn
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Als inwoner van het land wordt je geacht de wet te kennen, waardoor iedereen weet dat je woning gekraakt kan worden na een jaar leegstand, waarbij de krakers diverse rechten hebben. Je kunt ze dan niet meer zomaar uit het huis jagen. Dit feit is op zichzelf een krachtige motivator voor woningeigenaren om de woningen daadwerkelijk te gebruiken, of bijvoorbeeld te verhuren of verkopen. Op die manier wordt het tekort aan woningen niet onnodig vergroot.
Het risico van krakers is de motivator.

Het kraken zelf vind ik echter principieel fout. Hoewel de woningeigenaar maatschappelijk ook fout bezig is vind ik de onjuistheid van de krakersdaad in verhouding erger. Bijvoorbeeld omdat bepaalde krakers blijkbaar niet verantwoordelijk om kunnen gaan met het eigendom van een ander; door vanalles stuk te maken en de woning compleet uit te wonen. Dergelijke lieden zouden voor de grap in Iran eens een woning moeten gaan kraken en kijken wat er dan gebeurt. Het kraken is alleen al om dat gegeven een te groot risico voor de woningeigenaar en een verspilling van kapitaal.

Wat mij met name tegen de borst stuit is de de ongelijkheid ten opzichte van mensen die wel huren of kopen. De kraker woont kostenloos en laat zich vaak ook alleen met geweld - met veel maatschappelijke kosten - ontruimen. De niet-krakende burger is dubbel de dupe van dit proleterige gedrag.

Daarom zouden woningeigenaren op een andere wijze moeten worden gemotiveerd om het pand op de woningmarkt - door huren over verkopen - aan te bieden. Bijvoorbeeld door een geldstraf of beloningen, om maar wat te noemen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik snap je moptivatie, alhoewel ik denk dat die niet helemaal opgaan.

Een belangrijke reden dat kraken gedoogd wordt (want er staat nergens dat kraken mag, er zijn wel situaties waarin het niet straftbaar is; dus noem je het gedogen) is deze:

Er is voor een eigenaar van een pand geen reden om het betreffende pand langer dan laten we idd zeggen een jaar leegte laten staan zonder er iets mee te doen. Een particulier zal dit alleen doen omdat ie niet goed weet wat ie ermee moet. Heel raar als je dit afzet tegen de nederlandfse woningnood. (als het een van deze kleine particulieren betreft is het ooklullig trouwens, maar meestal woden dit soort dingen dan in der minne geschikt)
Meestal betreft het echter een project ontwikkelaar die moedwillig een groot gebied opkoopt en er niets mee doet omer later bijvoorbeeld een hele woonwijk of bedrijven complex van te maken.
Ook is een andere belangrijke candidaat de overheid die er een handje van heeft allerlei gewoon maar te vergeten.
Door deze twee situaties is het gedoogbeleid ontstaan. Want waarom zou je inderdaad niet 10 mensen die dringend woonruimte nodig hebben laten wonen in een pand dat pas over 15 jaar weer gebruikt zal worden?

Overigens: Het overgrote merendeel van de krakers zie je niet. Dit zijn de mensen die wel netjes omspringen met een pand en dit opknappen. (Ik heb vroeger wel een aantal panden gered van lekkende daken en kapotte verwarmingen) Dezelfde groep gaat ook niet al te moeilijk doen wanneer de eigenaar weer besluit omiets tegaan doen met het pand. (de reden om specifiek daar te gaan wonen was immers omdat er niets mee gedaan werd)

Geloof mij maar als ik zeg dat 90% van alle krakers gewoon zijn als jij en ik, alleen dringend woonruimte nodig hadden. Ik geloof ook dat ik nog nooit een immigrant heb zien kraken.

Wat helaas wel gebeurt is dat sommige mensen een pand kraken en dit volledig uitwonen. In dit geval betreft het eigenlijk altijd jonge mensen die druk aan het experimenteren zijn met drugs. Dit is uiteraard niet de bedoeling en die groep mensen is ook gewoon strafbaar. Er bestaat jurisprudentie omtrend dit vraagstuk, wat erop neerkomt dat je als kraker het pand in dezelfde (of betere) staat achter moet laten omdat je anders de kosten van het opknappen zou moeten betalen en zelfs op een boete kan rekenen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Man, wat voor een zeverwetten hebben jullie daar allemaal in NL.....
Hebben jullie die klojo's echt verkozen?
:?


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Weet je wat het is Johan,

Dit zijn wetten van decennia geleden. Het gedogen zit ons Nederlanders nu eenmaal in het bloed.

De huidige Nederlandse regering is in mijn ogen een volledige mislukking, maar we kunnen ze hiervan helaas niet de schuld geven....
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

dvaupell schreef:Weet je wat het is Johan,

Dit zijn wetten van decennia geleden. Het gedogen zit ons Nederlanders nu eenmaal in het bloed.

De huidige Nederlandse regering is in mijn ogen een volledige mislukking, maar we kunnen ze hiervan helaas niet de schuld geven....
en je bent zeker niet de enigste die er zo over denkt...
Laatst gewijzigd door Mike.H op 31 jan 2006, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Kadeeke
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 10 jan 2006, 15:26
Locatie: Haacht (Vlaanderen)

Bericht door Kadeeke »

johan willaert schreef:Man, wat voor een zeverwetten hebben jullie daar allemaal in NL.....
Hebben jullie die klojo's echt verkozen?
:?


Johan
Ja dat dacht ik nu ook. Opgelet, als je alles optelt lijkt ons parlement misschien wel nog meer op de Muppet Show dan het Nederlandse. België is wel het land van de schemerzones, daar bestaat geen twijfel rond, dus... "Is er leven op Pluto? Kun je dansen op de maan? Is er een plaats tussen de sterren waar ik heen kan gaan?..." :)
Davon geht die Welt nicht unter
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

bertjan schreef:ik vind het ook raar dat als een huis leegstaat je er na een jaar in mag.

als iemand zijn auto een jaar niet gebruikt rij je er toch ook niet in weg

en als ze het dan nog een beetje netjes houden maar dat volk breekt alles af

koop dan mooi zelf een huis en verbouw dat fijn
Kijk eens aan,er zijn hier gelukkig meer die er net zo overdenken :)
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Plaats reactie