prenten Mohammed

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

prenten Mohammed

Bericht door Drs. S. »

Een beetje laat, maar wel een discussie waard.
03 Februari 2006 10:28
Parlement Pakistan hekelt cartoons

ISLAMABAD Het Pakistaanse parlement veroordeelt de publicatie in een Deense krant van spotprenten over de profeet Mohammed. Een meerderheid spreekt van godslastering. In Jakarta drongen zo'n 70 moslims de hal binnen van het gebouw van de Deense ambassade. Ze gooiden met rotte eieren en tomaten.

Ook elders in de moslimwereld is kwaad gereageerd. Zo werden kantoren van de EU aangevallen. VN-chef Kofi Annan heeft opgeroepen tot een vreedzame dialoog.

Italiaanse conservatieve kranten hebben de gewraakte spotprenten ook afgedrukt. Ze willen daarmee de Deense krant Jyllands Posten steunen.

bron: http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/02 ... 602DB.html

Voor de mensen die ze nog niet hebben gezien (nog een aantal te zien op internet):
Afbeelding
Afbeelding
say what?
Afbeelding
Afbeelding

Graag jullie mening hier over.

Hier mijn ongenuanceerde mening (kan later natuurlijk wel wat op details ingaan):
Ik vind dat het moet kunnen. Het is erg jammer dat de moslim bevolking zo reageert.

S.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Mijn mening is dat Moslims in de verre landen nooit geleerd hebben om kritiek,feedback te aanvaarden. Ze zien het altijd als een belediging die moet worden rechtgezet met het boycotten of in sommige gevallen te dreigen met terrorisme. Mijn mening is zelfs dat moslims die hoogopgeleid zijn dit trouwens wel kunnen accepteren en het zien als een grapje en niet als een aanval op hun geloof. Heb geregeld het journaal en actualiteitenprogramma's gevolgt en dit bevestigt mijn mening.

En even serieus, laatst is bekent geworden dat Jezus mogelijk wiet gerookt heeft, als iemand dat tegen mij zou zeggen zou ik me daar niet aangevallen door voelen en al zeker niet met terrorisme gaan dreigen.
Kom op zeg!

779
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Ja, en daarbij laatst stond er in het nrc handelsblad een artikel waarin ook wordt gezegd (waat ook klopt) dat de katholieken ook wel vaker op de hak worden genomen door cabaratiers en er verschijnen ook wel eens strips waarin ze de katholieken op de hak nemen, en zei dreigen toch ook niet met terrorisme!!!
Dus ik vind absoluut dat ze maar eens humor moeten aanleren!
----
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Tsja, we moeten ook niet vergeten dat de christelijke kerk ook meer dan regelmatig verontwaardigd is wanneer hun geloof volgens hen in diskrediet gebracht wordt. Bepaalde gelovigen vinden datgene wat wij beschouwen als humor/satire nou eenmaal godslastering.

Eén groot verschil is echter dat de gemiddelde christen niet op straat vlaggen gaat verbranden en oproept tot geweld of zelfs terrorisme. Bepaalde groepen moslims doen dat wel, maar doen ze dit echt uit verontwaardiging vanwege de spotprenten of is het voor hun gewoon een gemakkelijke aanleiding om hun haat ten aanzien van het westen te uiten? Tot nu toe lees ik in elk krantenbericht dat het gaat om relatief zeer kleine groepen moslims (70 in dit bewuste bericht) die daadwerkelijk overgaan tot geweld. Volgens mij is dit dezelfde groep die ook op andere momenten haat zaaien tegen het westen.

Overigens vind ik sommige van deze spotprenten best leuk. Ik begrijp niet dat mensen zich hier zo enorm druk om kunnen maken.

Een goed stuk hierover op Planet.nl: Herbert zoekt: de Deense cartoons
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik vind op zich dat de prenten wel geplaatst moeten kunnen worden, maar...

We moeten niet vergeten dat humor niet universeel is: Een Brit heeft andere humor dan een Amerikaan etc.
In deze cartoons worden terroristen weergegeven als normale mensen uit het Midden Oosten. Het zijn bijvoorbeeld geen caricaturen van mensen als Bin Laden, of Saddam Hussein. Met deze prenten wordt in feite de indruk gewekt dat iedere persoon uit het Midden Oosten een terrorist is. In dat opzicht kan ik me wel voorstellen dat veel mensen uit het Midden Oosten zich daardoor aangesproken voelen.

Maar om nou te zeggen dat dat het verbranden van vlaggen, en het boycotten van produkten rechtvaardigt... wat mij betreft niet nee.

Kortom: Moet zeker geplaatst mogen worden (ik heb er om in een deuk gelegen), maar de tekenaar had zelf ook wel kunnen bedenken dat de prenten in het Midden Oosten niet zo lekker zouden vallen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Sjoerd schreef:Met deze prenten wordt in feite de indruk gewekt dat iedere persoon uit het Midden Oosten een terrorist is. In dat opzicht kan ik me wel voorstellen dat veel mensen uit het Midden Oosten zich daardoor aangesproken voelen.
Maar volgens mij is dat niet datgene waar men zich druk om maakt. Men is verontwaardigd omdat de profeef Mohammed niet afgebeeld mag worden en zeker niet in deze context. Was men over moslim-terrorisme maar zo verontwaardigd.

Ik vind de Nederlandse spotprent waarop we enkele moslimmannen beledigd zien reageren op de spotprenten, terwijl ze nieuwsberichten op de voorpagina over moslim-extremisme negeren, zeer goed. Helaas weet ik niet meer in welke krant deze spotprent stond.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Deze Deense cartoontekenaar wist al ongeveer wat hem te wachten stond:

Afbeelding
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

KevinP schreef: Maar volgens mij is dat niet datgene waar men zich druk om maakt. Men is verontwaardigd omdat de profeef Mohammed niet afgebeeld mag worden en zeker niet in deze context. Was men over moslim-terrorisme maar zo verontwaardigd.
Je hebt helemaal gelijk...
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

volgens mij is ie nu compleet.

Het was een beetje vragen om moeilijkheden, maar zoals al werd gezegd worden er wel vaker geloofs spotprenten gepuliceerd zonder enige vorm van agressie als reactie. In Nederland was het zelfs zo dat je niet mee telde als je nog niet was nagedaan in het programma Kopspijkers.

Het lijkt wel of de hele moslim bevolking in eens een hekel heeft aan Denemarken. Zelfs aan de andere kant van de wereld. Ik vind het groepsgevoel van moslims behoorlijk gevaarlijk.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Drs. S. schreef:Het lijkt wel of de hele moslim bevolking in eens een hekel heeft aan Denemarken. Zelfs aan de andere kant van de wereld. Ik vind het groepsgevoel van moslims behoorlijk gevaarlijk.
Hoezo "de hele moslim bevolking"? Ik heb echt het idee dat het weer gaat om precies dezelfde groep waar het ook in andere discussies om gaat. Natuurlijk zijn een heleboel moslims beledigd en uitten ze hun ongenoegen, maar het geweld komt echt uit een bepaalde hoek en niet uit de volledige "moslim wereld". Het gevaar van deze bewuste groep zal ik absoluut niet ontkennen, maar we moeten eens ophouden met generaliseren.

Een toepasselijk citaat uit de column waarnaar ik eerder vandaag de link gaf:
Herbert Blankesteijn schreef:Ik weet wel dat er moslims zijn in verschillende octaangetallen, caloriegehaltes en hematocrietwaarden. Mijn goede vriend Hassan lacht zich een aap om die cartoons en schudt zijn hoofd om de ophef. Maar met Hassan kan ik gewoon een biertje drinken, en ik mag zelfs zijn vrouw zoenen. 'De' moslims bestaan niet.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

KevinP schreef: Hoezo "de hele moslim bevolking"? Ik heb echt het idee dat het weer gaat om precies dezelfde groep waar het ook in andere discussies om gaat. Natuurlijk zijn een heleboel moslims beledigd en uitten ze hun ongenoegen, maar het geweld komt echt uit een bepaalde hoek en niet uit de volledige "moslim wereld". Het gevaar van deze bewuste groep zal ik absoluut niet ontkennen, maar we moeten eens ophouden met generaliseren.
Nou hoezo de hele moslimbevolking: De moslims in Saudie Arabie, Jemen, Turkije, Indonesie, Marokko etc etc zijn opgelaten. De Islam is de grootste godsdienst van de wereld.. waar maken ze zich druk om: Daarom ook de prent: We run out of virgins!

779
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

779 schreef:Nou hoezo de hele moslimbevolking: De moslims in Saudie Arabie, Jemen, Turkije, Indonesie, Marokko etc etc zijn opgelaten. De Islam is de grootste godsdienst van de wereld..
Een aanzienlijk deel van de moslimbevolking zal zeker verontwaardigd zijn, een kleiner deel roept zelfs op tot geweld, maar er zijn absoluut ook moslims die dit niks interesseert of die er geeneens van op de hoogte zijn. De "moslimbevolking" is net zo min homogeen als de "christenbevolking".
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

KevinP schreef:Hoezo "de hele moslim bevolking"?
Precies wat Bob zegt, moslims in verschillende landen over de hele wereld. Natuurlijk bedoelde ik niet dat er totaal geen uitzonderingen zijn. Alleen is de groep waar jij het over hebt naar mijn mening veel te groot, en is het groepsgevoel binnen deze groep ook veel te groot.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Drs. S. schreef:Alleen is de groep waar jij het over hebt naar mijn mening veel te groot, en is het groepsgevoel binnen deze groep ook veel te groot.
Absoluut, maar zelfs al gaat het maar om tien mensen die oproepen tot geweld of bereid zijn om geweld toe te passen, dan is dat al te veel.

Ik ben absoluut tegen mensen die geweld prediken uit naam van hun geloof, maar ben net zo goed tegen generalisatie. We hebben het over een groep - hoe groot deze ook is - en niet over de volledige moslimbevolking.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Nu ook al het gezeik in Nederland. Net op het journaal van 18.00 dat al die gasten in de Nederlandse moskeeen in hun eigen! taal begonnen te schreeuwen dat ze het niet leuk vinden.

Stelling: Moslims die hier niet tegen de meningsvrijheid kunnen moeten het land verlaten.

779
Plaats reactie