Rentemark, Reichsmark

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Rentemark, Reichsmark

Bericht door Tim Y. »

Na de grote inflatie van November 1923 werd in plaats van de Deutschemark, die nu dus niets meer waard was, de Rentemark ingevoerd. Nou vroeg ik me af tot wanneer deze geldig bleef, en wanneer de Reichsmark is ingevoerd.

Iemand die in de oorlog was omgekomen droeg namelijk Rentemarken bij zich, dus ik vroeg me af of deze ook als geldig betaalmiddel werden gezien. Ik weet ook niet of de Reichsmark al in 1933 is ingevoerd of later, en of je dus met zowel Reichsmarken en Rentemarken kon betalen. Als iemand dit wel weet hoor ik dit graag.

Alvast bedankt.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Infanterie: Königin aller Waffen!
bennie
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2006, 00:06

Bericht door bennie »

De gewone rentenpfening van 1923 vind je overal . Ik heb er een paar gevonden en allemaal in perfecte conditie. Waar ze voor waren weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Ze waren bedoeld als "noodgeld". De Deutchemark was namelijk niets meer waard, na de hyperinflatie van November 1923. Door de rentemark was het weer even stabiel, en had het geld weer waarde.

Maar het probleem is, dat in 1924 de Reichsmark is ingevoerd, als vervanger van de Rentemark. Maar mijn Rentemarken zijn 30 Januari 1937 gedateerd. Dus vraag me af of beiden nog geproduceerd werden, en waarom? Ook was het een Nederlander van de luchtbescherming die deze bij zich droeg, dus ik vraag me ook af waarom hij ze bij zich had.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Plaats reactie