Dat is een vraag van mij, waarbij ik een paar dingen bij kan bedenken.
In 1942 besluiten ze naar de verborgen Annex te gaan in het bedrijf.
2 jaar later komen de Duitsers Joden weghalen (weet niet precies wanneer ze daarmee begonnen) zij gaven zelfs geld voor het verraden van schuilplekken en namen mensen mee die ze hielpen.
Ik denk dat de "Frank" / van Pels familie de volgende 2 fouten hebben gemaakt.
Die "zouden" een reden kunnen zijn geweest waarom ze toch gevonden waren, dit heb ik gedaan met de informatie die ik weet dus enige fouten voorbehouden, ik weet hierover nog niet genoeg .
Fout #1: In de avond doet een normaal persoon het licht aan, OOK de Frank familie, het is niet zo'n probleem dat
ze het doen maar iedereen buiten ziet het licht schijnen door het raam die daar zit.
Mensen zouden het 1 of 2 keren niet vreemd vinden, maar gebeurd het dagelijks dan is het vreemd.
Het is 1942 en de Duitsers zijn nog niet(?) bezig met Joden uit Amsterdam te halen.
Bij fout #2, weet ik niet zeker of ze naar school gingen maar als ze dat deden dan zou dit een fout zijn geweest.
Fout #2: Anne, Margot, Peter gingen elke dag naar school, mensen in de buurt vinden het natuurlijk vreemd dat ze elke dag met schoolspullen uit het "bedrijf" komen lopen.
Als dit nog niet het geval was gingen ze iedergeval nog met vrienden om, waardoor ze iedergeval wel buiten gezien zijn.
1 + 2 maken mensen achterdochtig, ze komen erachter dat het Joden zijn die daar schuilden.
*Ik weet niet zeker of ze beloningen ervoor kregen maar er kunnen ook mensen zijn geweest die of een hekel aan Joden hebben gehad of gewoon zich verplicht voelde om ze te verraden.*
Toen de Duitsers de Joden kwamen halen, boden ze geld(?) of andere beloningen voor het verraden van Joodse families die aan het verbergen waren.
Iemand heeft 1+2 opgemerkt in de 2 jaar dat ze in de verborgen Annex zaten, of een keer Joodse mensen eruit zien lopen waardoor ze ook al een gevoel hadden dat ze verborgen zaten.
Maar omdat ze wisten waar ze zaten lijkt het me hoogst waarschijnlijk dat iemand van buiten af het licht daar aan heeft zien staan.
Hierna volgen profielen met daarin mogelijke motieven om de Frank en van Pels familie te verraden.
Verrader profiel #1:
De verrader kon geld wel gebruiken en had gehoord dat je geld of een beloning zou krijgen voor het verraden van Joden, hij besluit ze te verraden om het geld/beloning te innen.
Verrader profiel #2:
De verrader vond het zijn/haar plicht om de Joden te verraden omdat de persoon racistisch was of hij/zij wou bij de Duitsers in het "krijt" staan.
Het had ook een soort van rivaal geweest kunnen zijn die wou dat zijn eigen bedrijfje beter liep dan die van Otto Frank.
Verrader profiel #3:
De verrader was de ouder van één van de Nederlandse vriendjes die Anne Frank had(?), hij/zij kon het geld wel gebruiken en wou niet dat haar kind ook meegenomen zou worden als de Duitsers het zien als "het helpen van Joden", deze persoon zou paranoïde geweest kunnen zijn en om zich veilig te voelen het gemeld hebben, ze hebben vast wel gehoord of gezien waar hun kinderen uithingen.
Dit is wat ik denk na 2 dagen informatie zoeken over Anne Frank, wat de mogelijke fouten zouden kunnen zijn geweest.
Heb je zelf andere bedenkingen of opmerkingen, post het dan

Ik weet nog niet zoveel over de familie Frank en hoe het allemaal gegaan is dus ik heb nog geen goed beeld hierover, dus straf me niet te hard af lol.
Van wat ik weet hebben ze nog geen motief proberen te vinden waarom iemand ze verraden hebben omdat ze ook niet helemaal zeker weten wie het gedaan zou kunnen hebben.