Binnenlanse Strijdkrachten en Orde Dienst

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
FPS

Binnenlanse Strijdkrachten en Orde Dienst

Bericht door FPS »

Beste mensen,

In verband met onderzoek ben ik op zoek naar wat meer informatie over de Bewakingstroepen van de Binnenlandse Strijdkrachten (BT-BS) en haar "voorloper" de Orde Dienst (OD)

Specifiek ben ik op zoek naar informatie over de van de OD in de periode 1944 in de omgeving van Strijen.

En naar informatie over de BT-BS in Gewest 14 Zuid-Holland-Zuid, District VIII Hoeksche Waard in de omgeving Strijen (voor de Bewakingstroepen was er binnen District VIII een zgn. 2e Compagnie Strijen).

Ik heb al een bezoek gebracht aan het Dordts Archief waar het BS archief ligt van Dordt/Hoekse Waard. Maar omdat dit eigenlijk het archief is dat K. van Loon heeft gemaakt/gebruikt bij het schrijven van zijn boek, kwam ik daar (op enkele documenten na) niet veel verder. Dit betekent ook voor het boek van Van Loon, dat met name over het Strijdend Gedeelte van de BS gaat. Ook de publicatie van S. Brand (Verzet in de Hoekse Waard) en enkele publicatie van de Oudheidkundige Vereniging "Het Land van Strijen" geven eigenlijk nauwelijks tot geen informatie over de OD of BT - BS.

Het NA te Den Haag heeft wel nog wat liggen over Gewest 14, maar persoonlijk verwacht ik daar niet veel van.

Weet iemand misschien iets meer?
Wie kan mij verder helpen?

Ik ben op zoek naar zaken als de taken van OD in de omgeving Strijen in het jaar 1944.

De taken van de BT-BS in Gewest 14 Zuid-Holland-Zuid, District VIII Hoeksche Waard tussen september 1944 t/m september 1945 (en de taken van de 2e Compagnie Strijen in het bijzonder). Er zullen toch nog wel ergen namenlijsten, presentielijsten, verslagen of foto's zijn. Zeker betreffende de periode mei 1945 t/m september 1945, zou ik denken...

Tot slot:
Waar of op welke wijze is na te gaan of individuele leden van de Bewakingstroepen daadwerkelijk lid waren van een verzetsorganisatie bijvoorbeeld de OD vòòr de oprichting van de Binnenlandse Strijdkrachten in september 1944?

Ik ben benieuwd of iemand iets weet...
Plaats reactie