kindervragen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

het gaat niet allee over de duitse kindderen he... de kinderen in de bezette delen van rusland werden ook belachelijk slecht behandeld....
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

En wat dacht je van joodse en zigeunerkinderen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
gast

Bericht door gast »

mochten vrouwen ook mee vechten ?
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Voor zover ik weet waren van het begin af aan alleen aan Sovjet zijde vrouwen actief in gevechtsfuncties. In alle legers waren vrouwen actief in ondersteunende functies, zoals verpleegster, 'luchtverkeersleider' etc.

Er staat me ook iets bij van een Amerikaanse eenheid van vrouwelijke piloten, maar volgens mij was het hun primaire taak om vliegtuigen over te vliegen, niet om actief aan luchtgevechten of bombardementen mee te doen. Dit laatste weet ik echter niet zeker.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
^kev
Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 jan 2006, 21:50
Locatie: Someren, N - Brabant

Bericht door ^kev »

Ik was ongeveer een jaar geleden in Engeland ( London ) en heb natuurlijk ook het Imperial War Museum geweest en daar was toevallig die maand een speciale ruimte ingericht over de kinderen die tijdens de oorlog moesten overleven. zeer interresant, maar heb nou niet echt nog info bij de hand. zal eens zoek in een boekje wat ik daar heb gekocht.

gr.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Sjoerd schreef:Er staat me ook iets bij van een Amerikaanse eenheid van vrouwelijke piloten, maar volgens mij was het hun primaire taak om vliegtuigen over te vliegen, niet om actief aan luchtgevechten of bombardementen mee te doen. Dit laatste weet ik echter niet zeker.
Dat klopt....volgens mij werden zij de WAAF genoemd: Womens Army Air Force en hun taak bestond inderdaad uit het testvliegen en het overvliegen van vliegtuigen van de fabriek naar een AAF vliegveld..

Ik twijfel nog even over de naam maar volgens mij is het correct. If not: graag correctie :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Charly1975 schreef:
Sjoerd schreef:Er staat me ook iets bij van een Amerikaanse eenheid van vrouwelijke piloten, maar volgens mij was het hun primaire taak om vliegtuigen over te vliegen, niet om actief aan luchtgevechten of bombardementen mee te doen. Dit laatste weet ik echter niet zeker.
Dat klopt....volgens mij werden zij de WAAF genoemd: Womens Army Air Force en hun taak bestond inderdaad uit het testvliegen en het overvliegen van vliegtuigen van de fabriek naar een AAF vliegveld..

Ik twijfel nog even over de naam maar volgens mij is het correct. If not: graag correctie :wink:
zo heetten de Britse wel ja, maar de Amerikaanse? tsja kan best hoor maar ik weet het niet zeker..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik heb het gevonden ! (Leve wikipedia :P )

http://en.wikipedia.org/wiki/Women_Airf ... ice_Pilots
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Oh ja, WASP, dat was het. WAAF is Women Auxillary Air Force.Dit waren vrouwen in ondersteunende functies bij de britse Royal Air Force.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik twijfelde ook al aan mijn eigen antwoord (zie mijn eerdere post) maar ik had toen even geen tijd om er me er verder in te verdiepen (te zoeken) en gisteren wel.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Je had diverse organisaties

WASP
WAAF
en
ATA http://www.raf.mod.uk/history/ata5.html

De laatste vlogen de vliegtuigen oa van de fabrieken naar de Airfields
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Valerie

Mijn inspiratie is op!

Bericht door Valerie »

Ik moet een werkstuk maken over de WO II, maar mijn inspiratie is op, en/of ik weet geen goede websites. Nou had ik een paar onderwerpen waar ik dieper op in ga. Namelijk: 1. Suriname; 2. Nederlands-Indië & Japan. Ik kan alleen geen goeie websites over dit onderwerp meer vinden. Ik had bij het algemeen: Concentratiekampen, Adolf Hitler, het begin & de oorzaak van, Razzia, een interview, Anne Frank, Jodenvervolging, Het Verzet. Iemand ideeën? Meld het me!
Waar je het kan melden? Ga naar http://www.miss-lemmy.6x.to naar de pagina Messages en geef je idee daar op. Ohja, in het gastenboek op http://www.magic-go.kidsxpress.nl is ook goed!!!!!
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Jullie hebben het alleen over duitse kinderen, maar de nederlandse kinderen die in gezinnen woonden waarbij de vader in het verzet zat bijv. (kan ook meerdere gezinsleden natuurlijk) die kinderen werden er vaak op uitgestuurt om allerlei kleine boodschappen aan andere verzetsmensen door te geven.
(als ik dit fout heb hoor ik het graag)
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Plaats reactie