Waarom viel Japan Amerika aan?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Sanne2
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:18

Waarom viel Japan Amerika aan?

Bericht door Sanne2 »

Hallo iedereen,

Wij moeten voor school een werkstuk maken over de oorlog tussen Amerika en Japan. We hebben al veel informatie, maar toch nog niet echt genoeg. Onze deelvragen zijn:
Hoe is de oorlog tussen Japan en Amerika ontstaan?
Wat gebeurde tijdens de 2e Wereldoorlog op de Stille Oceaan?
Hoezo wierp Japan atoombommen op Amerika?
Weet iemand van jullie waar we hiervoor goede informatie kunnen vinden, en dan met name de 2 laatste deelvragen?
Alvast bedankt!

Groetjes
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

1. op 7 december 1941 wed Pearl Harbor aangevallen door Japanse vliegtuigen (vanuit een vliegdekschip). En verklaarde Amerika de oorlog aan Japan. 2. Japan veroverde eilanden zoals Indonesië en de Filipijnen die later weer terug veroverd werden door de Amerikanen. 3. Japan heeft nooit een atoombom op Amerika gegooid andersom wel namelijk op Nagasaki en Hiroshima. 4. probeer nl.wikipedia en tik 7 december 1941 in op Hiroshima
Sanne2
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:18

Bericht door Sanne2 »

Hardstikke bedankt,
Maar ik heb op wikipedia.nl gekeken en daar kon ik niet de rede vinden waarom Amerika bommen gooide op Japan. Zou iemand hier voor dan een bron weten?
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Tja dat is allemaal wel erg veel in een keer.

1) Amerika stond in de weg van het Japanse expansionisme. Het was ook de enige serieuze militaire tegenstander.
2) Wat er verder gebeurde in de Stille Oceaan? Ga es naar de bibliotheek. Daar vind je wel de nodige meters boeken over het onderwerp. Zoek bijvoorbeeld op Nederlandse Indie, Jappenkampen, Birmaspoorweg, Guadanacal, Midway of Truk.
3) Japan gooide geen atoombommen. De Amerikanen deden dat om de oorlog te bekorten. De atoombom werd ontwikkeld om tegen Duitsland te gebruiken.
Edit: woord 'bom 'vergeten....
Sanne2
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:18

Bericht door Sanne2 »

Bedankt motorway,
maar wat bedoel je met dat de Amerikanen de atoombommen gooide om de oorlog te bekorten. Heb je hier misschien ook goede bronnen bij? Of misschien iemand anders?
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Hiroshima en Nagasaki!
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Zhukov »

Hallo Sanne,

om een zo kort mogelijk antwoord op je vragen te geven; Japan wilde haar rijk uitbreiden met meer grondgebied. Omdat Japan een eiland is, zullen ze de grond ergens anders moeten zoeken. Nu waren ze al voor WOII een oorlog in China begonnen om daar grote stukken land te veroveren. Ook vielen ze in 1938 de Sovjet Unie aan. Dit plan mislukte echter, de Japanners werden door de Sovjet Unie verslagen en de oorlog in China was lastiger dan ze hadden gedacht. Omdat ze toch meer land wilden moesten ze ergens anders aanvallen. Hun oog viel op de grondstofrijke eilanden in Zuid-Oost Azië. Deze eilandjes waren veelal grondgebied van de VS (Filipijnen), maar bijvoorbeeld ook van Nederland (Nederlands Indië, nu Indonesië). De Japanners zagen de VS (terecht) als grootste gevaar voor hun uitbreidingsplannen en besloten daarom de grootste vloot van de VS in Pearl Harbour te verrassen. Dit lukte, maar het maakte geen eind aan de oorlog, de VS waren niet verslagen.

Toen de oorlog vorderde verloren de Japanners steeds meer slagen en werden ze steeds verder teruggedrongen. Duitsland in Europa was verslagen, maar de Japanners weigerden zich over te geven. om de oorlog sneller tot een einde te brengen besloten de VS vervolgens om twee atoombommen te gooien; "Little Boy" was de bijnaam van de bom die op Hiroshima werd gegooid, "Fat Man" was de bom die op Nagasaki terecht kwam. De VS deed dit om de oorlog sneller te beëindigen, zonder atoombom zouden ze namelijk een invasie (zoals D-Day) op Japan hebben moeten verrichten, wat een hele hoop Amerikanen het leven zou kosten.

Kijk anders ook eens naar deze sites;

Oorlog in Azië
Atoombom Little Boy
Hiroshima
Pearl Harbour
Вместе мы непобедимы
Gast

Bericht door Gast »

Ga eerst zelf eens op zoek naar informatie, voordat je met zulke vragen aankomt! Lekker makkelijk zo.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door sobel »

ze zegt dat ze al heel veel info heeft maar nog niet genoeg... en ze worden beantwoord, dus volgens de leden is er niets mis mee.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Anonymous schreef:Ga eerst zelf eens op zoek naar informatie, voordat je met zulke vragen aankomt! Lekker makkelijk zo.
Lekker makkelijk om commentaar te geven zonder je zelf even als lid op te geven (lekker anoniem hè ?)

Sanne2 schreef:Hallo iedereen,

Wij moeten voor school een werkstuk maken over de oorlog tussen Amerika en Japan. We hebben al veel informatie, maar toch nog niet echt genoeg. Onze deelvragen zijn:
Hoe is de oorlog tussen Japan en Amerika ontstaan?
Wat gebeurde tijdens de 2e Wereldoorlog op de Stille Oceaan?
Hoezo wierp Japan atoombommen op Amerika?
Weet iemand van jullie waar we hiervoor goede informatie kunnen vinden, en dan met name de 2 laatste deelvragen?
Alvast bedankt!

Groetjes
Sanne,

Laat je even weten wat je resultaat was voor het werkstuk ??
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
b2-t2
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 dec 2005, 21:09
Locatie: Oegstgeest

Bericht door b2-t2 »

Charly1975 schreef:
Anonymous schreef:Ga eerst zelf eens op zoek naar informatie, voordat je met zulke vragen aankomt! Lekker makkelijk zo.
Lekker makkelijk om commentaar te geven zonder je zelf even als lid op te geven (lekker anoniem hè ?)

Oeps, vergeten in te loggen. Ik blijf bij mijn standpunt. Ga de bibliotheek in, zoek op sites, daar leer je veel meer van dan alle antwoorden vragen.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door sobel »

ze zegt dat ze al info heeft... wat is dan je probleem, ze vraagt gewoon om dat beetje meer info... ze heeft zo te zien zelf ook al wat opgezocht...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
b2-t2
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 29 dec 2005, 21:09
Locatie: Oegstgeest

Bericht door b2-t2 »

Het was meer een opmerking in het algemeen, want ik zie wel vaker vragen staan zoals: "Hoe was de relatie tussen Duitsland en Engeland in de oorlog". Dat getuigt echt van luiheid. Er zijn mensen die een werkstuk moeten maken en dan een heel algemene vraag stellen, zonder ook maar een pagina te hebben gelezen, in de hoop dat anderen een uitvoerig antwoord geven zodat zij het kunnen copy-pasten in hun verslag. En klaar is Kees.
Kan ik niet zo goed tegen, zo'n mentaliteit..

Maar Sanne heeft informatie gezocht en deelvragen opgesteld, dat is goed. Alleen jammer dat ze wat door elkaar heeft gehaald.

Had mijn commentaar dus bij een andere vraag moeten zetten.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55

Bericht door gamer0004 »

let wel: er waren generaals tegen om amerika aan te vallen, want ze wisten dat de amerikanen uiteindelijk beter zouden zijn. door pearl harbour aan te vallen hoopten ze direct een vernietigende klap toe te brengen. daarbij zaten (helaas voor hun) (de) 2 vliegkampschepen niet bij die later weer een belangriijke rol zouden spelen bij de slag om midway. met de sovjet-unie hadden ze een verbond, dus die vielen ze niet aan. het was NIET hun doel heel china te bezetten, want ze konden het wel veroveren, maar ze hadden gewoon te weinig soldaten om het onder controle te houden. nog een rede om amerika aan te vallen: op die manier zou amerika van twee kanten worden bedreigd (Duitsland + Japan). amerika zou vroeg of laat toch ingrijpen als ze zo door gingen en dat wisten ze, dus ze wilden de tegenstander voor zijn om hem meteen uit te schakelen. wat dus niet lukte. om op de atoombom te komen: sommige (ja, niet allemaal waren ze zo fanatiek hoor, dat is een misvatting) gewonde japanners lieten een granaat ontploffen om niet gevangen genomen te worden. daarbij maakten ze dus ook onder de amerikanen + australiers + britten slachtoffers. men wist nooit of ze kwaad wilden of niet. ze hadden daar dus geen zin in. bovendien zouden ze met een landing op japan enorme verliezen lijden (hoewel de oorlog met duitsland toen al afgelopen was toch, of niet? ik kan me trouwens iets herinneren van 8 mei: duitse overgaven en ergens in april de japanse, maar ik dacht dat de amerikanen hadden afgesproken dat ze zich eerst zouden richten op duitsland, en dan pas op japan, of was het nou andersom?), wat ze later nodig zouden hebben (in de tweede wereldoorlog of in een andere oorlog). veel info hiervan staat ook in de korea-oorlog deel 3 + 4. te koop bij de slegte voor iets van €2,25, dus dat is behoorlijk goedkoop. info over pearl harbour staat in deel 2. in deel 5 staat geloof ik alles over de atoombom, maar weet niet zeker. deel 2 + 5 hadden ze bij mij niet (meer).
hoop getypt hopelijk kan je er wat mee...

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon, ClaudeBot en 2 gasten