nederlands verzet

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

Ik heb zo'n boek dat gaat over operatie Noordpool (=het Englandspiel). Daar staat in dat Engeland er in 1942 achterkwam toen 2 krijgsgevangenen wisten te ontsnappen naar Engeland en het hele verhaal vertelden.

Maar deze overvallen in Assen en Leeuwarden vallen in het niet met sommige operaties van het Franse verzet en de patrizanen. Niet dat ik geen bewondering heb voor de gene die passief verzet hebben geleverd hier in Nederland maar in andere bezette landen was het toch, naar mijn mening, spectaculairder.

Foxley
Better to fight for something than live for nothing.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Het Franse verzet had wel veel meer ruimte natuurlijk.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Harro schreef:Het Franse verzet had wel veel meer ruimte natuurlijk.
klopt en had de omgeving (landschap) ook mee.. het is makkelijker je in de Alpen/ Pyreneën te verschuilen dan bijv. in de Betuwe ergens.. nederland was toen ook al best dicht bevolkt..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Dat is precies wat ik bedoel.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Foxley schreef:Ik heb zo'n boek dat gaat over operatie Noordpool (=het Englandspiel). Daar staat in dat Engeland er in 1942 achterkwam toen 2 krijgsgevangenen wisten te ontsnappen naar Engeland en het hele verhaal vertelden.

Maar deze overvallen in Assen en Leeuwarden vallen in het niet met sommige operaties van het Franse verzet en de patrizanen. Niet dat ik geen bewondering heb voor de gene die passief verzet hebben geleverd hier in Nederland maar in andere bezette landen was het toch, naar mijn mening, spectaculairder.

Foxley
Assen en Leeuwarden (toevallig was ik in het HvB gisteren) waren geweldloze bevrijdingsacties zonder repressailles. Vind ik nogal spectaculair. Dit was ook geen passief verzet.

Ander voorbeeld: het opblazen van het bevolkingsregister van Amsterdam
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

Ik bedoele niet passief maar actief, een typfout dus :wink: . Maar de Abwehr blies soms ook zelf rails op e.d. zodat Engeland niet achter operatie Noordpool zou komen.
Better to fight for something than live for nothing.
Plaats reactie