Welke Duitse eenheden zaten in sept. 1944 rondom Hasselt (B)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Henkie

Welke Duitse eenheden zaten in sept. 1944 rondom Hasselt (B)

Bericht door Henkie »

Welke SS-eenheden waren er in de periode van augustus / september 1944 allemaal ingezet bij de verdediging van het front aan het Koning Albert Kanaal in Hasselt (Belgie) en omgeving?
micky
Lid

Bericht door micky »

volgens mij was het fallschirmjagers( als ik het goed schrijf) die daar zaten
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Waarschijnlijk waren dat (onder andere?) Nederlandse Landstorm'ers:
September 1944, inzet in België.

SS-Grenadier-Regiment Landstorm Nederland was slecht en licht bewapend en had totaal geen frontervaring. Dit laatste zou in september 1944 veranderen toen Britse troepen het Albert-kanaal in Noord-België dreigden over te steken. Zo snel mogelijk werden de eerste twee Bataillonen naar het gebied gestuurd (het III./ bleef in Roermond omdat de opleiding nog niet voltooid was). Het I./SS-Grenadier-Regiment Landstorm Nederland werd in Merksem geplaatst, het II./SS-Grenadier-Regiment Landstorm Nederland nam in Hasselt de verdedigingsposities in. Bij Hasselt stuitte het II./ op landgenoten van de Prinses Irene Brigade die aan geallieerde zijde vocht. De Landstormers konden de opmars niet stuiten en moesten al snel de terugtocht aanvaarden. Halverwege oktober arriveerde de eenheid weer op de Veluwe.
http://www.waffen-ss.nl/lstormgesch.php
Nostromo
Lid
Contacteer:

Bericht door Nostromo »

Beste,

De frontlijn op 17 september , van west naar oost vanaf antwerpen tot aan de duitse grens:

- 719 inf. div
- kampfgruppe Chil (LXXXVIII korps - Reinhard vh 1. Fallschirm armee)
- kampfgruppe Walter ((LXXXVIII korps - Reinhard vh 1. Fallschirm armee)
- 7 Fsj. Div.(Erdmann)
- 176 Inf. Div (Landau)

Geen officiele opstelling van SS-elementen op dat ogenblik langs die lijn. De bijdrage van Peter is dus een speld in een hooiberg.
Nicodemus
Lid

Bericht door Nicodemus »

micky schreef:volgens mij was het fallschirmjagers( als ik het goed schrijf) die daar zaten
Bijna goed :) . Fallschirmjäger met een 'ä' is al meervoud. Een Jager, twee Jäger. Dus geen Fallschirmjägers :wink: .
"The secret of the Paratrooper's success can be summed up in three words; comradeship, esprit de corps & efficiency"
Major Rudolf Böhmler - 1./FJR3, Cassino.
coenen
Lid

Bericht door coenen »

welke amerikaanse eenheden hebben eigenlijk hasselt bevrijdt en omstreken(vb.herk-de-stad en lummen, genk)
mijn opa heeft een binnenhelm van deze amerikaanse troepen.
mijn oma en opa denken dat deze amerikaanse troepen de rangers waren ???????????????????????????
Nostromo
Lid
Contacteer:

Bericht door Nostromo »

Beste,

De bevrijding van Hasselt en omstreken gebeurde door de Guards Armoured Division. (De elfde div. - Welsh Guards om concreter te zijn). Dat zijn dus wel engelsen voor alle duidelijkheid... 8-)

De I./Fallschirmjager-regiment 21 en de Dutch Waffen ss I./Landstorm (genoemd door Peter) speelden een belangrijke rol in de omgeving van Beeringen en Helchteren). Tijdens zware gevechten om de kanaalbruggen werden de Welsh Guards afgelost door de Irish guards.
coenen
Lid

Bericht door coenen »

ha bedankt,mijn oma dacht dat er de rangers waren.
maar echt veel dank coenen anton
Opertie Overlord
Nostromo
Lid
Contacteer:

Bericht door Nostromo »

Beste Anton,

Misschien onderschatten we het geheugen van uw oma.
Vlak voor het ardennen-offensief lag het hoofdkwartier van XXX-Corps in Hasselt. Montgomery en Eisenhower hebben daar trouwens een belangrijke meeting gehouden.

het onderdeel dat gelegerd was in Hasselt zelf was de 43rd Wessex Division (XXX Corps).

Op 18 nov. 1944 was de Essex een onderdeel van Operatie Clipper, dat uiteindelijk resulteerde in de slag om Tripsrath. Gedurende die periode werd de 84ste US. Inf Division onder commando van het XXX Corps geplaatst. En die divisie werd ondersteund door de tanks van, jawel, de Sherwood RANGERS Yeomanry...

Wie weet is hiermee de circel rond... Over US Rangers die zouden verbleven hebben in de omgeving van Hasselt is mij verder niets bekend...Maar zeker ten tijde van het ardennenoffensief werd er daar erg hevig met onderdelen geschoven, al of niet gewild wel te verstaan 8-)

Met vriendelijke groeten
coenen
Lid

Bericht door coenen »

dank u voor het opzoeken
Opertie Overlord
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

De US 2nd Amored Division bevrijdde Hasselt op 07 September 1944.
Het 14 Armored Field Artillery trok dwars door Hasselt...

Voor meer info lees je het boekje van Frank Vanstreels: De bevrijding van Hasselt van UItgeverij De Krijger..

Johan
29th Let's Go!!!!!
coenen
Lid

Bericht door coenen »

dank u,
maar heeft iemand iets specifieker info over kiewit (hasselt belgie)(berbroek herk de stad belgie)
over welke eenheden zich daar bevonden want mijn opa vertelt altijd verhalen over kiewit daarom wil ik is weten over welke troepen mij opa het had want hij kan het zich niemeer herrineringen
Opertie Overlord
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Ik mis een DUitse divisie: de 347. Infanterie Division. Deze ging voor de 719e uit om stellingen in te nemen in de omgeving van Antwerpen. Eenmaal in de buurt (begin sept.), bleek de stad al bevrijd te zijn. Vervolgens trok de divisie naar stellingen langs het Albert-kanaal. Na enkele gevechten vertrok de divisie in de richting van Hasselt, waar ze bijna vernietigd werden.

Bronnen: Timm Haasler, 'Dem Westwall halten oder mit dem Westwall untergehen Geschichte der 105. Panzerbrigade' en Jack didden en Maarten Swarts 'Einddoel Maas'. Het boek 'De slag om Antwerpen en de Schelde 1944-'45' van J.L. Moulton is helaas uiterst onbetrouwbaar...
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Michael
Lid
Contacteer:

Re: Welke Duitse eenheden zaten in sept. 1944 rondom Hasselt

Bericht door Michael »

Henkie schreef:Welke SS-eenheden waren er in de periode van augustus / september 1944 allemaal ingezet bij de verdediging van het front aan het Koning Albert Kanaal in Hasselt (Belgie) en omgeving?
Interresante vraag Henkie, doe je re-search over de streek?
Plaats reactie