Die zekerheid is er bijna nooit. Zelfs als iemand in eerste instantie (onder dwang?) bekent, zoals de twee van Putten, kan iemand onschuldig zijn. Bewijs is vaak nooit 100% duidelijk. Met de dna technieken die nog steeds ontwikkeld worden, komt hier gelukkig wel steeds meer verandering in.Martijn schreef:Ik ben al lange tijd voor de doodstraf. Er zijn namelijk naar mijn mening veel criminelen die gewoon nooit meer in de maatschappij horen terug te keren. Niettemin vind ik dat er 99% zekerheid moet zijn over het strafbaar feit en de kans op fouten moet zo klein mogelijk zijn.
Van mij mogen zij ook absoluut niet terug de maatschappij in. Levenslang tbs dus.Ik heb het over mensen die niet meer in de maatschappij mogen terugkeren. Bijvoorbeeld die 1 of meerdere kinderen misbruikt met moord daaraan vast, Seriemoordenaars en serieverkrachters.
Geen idee hoeveel mensen er onschuldig in de gevangenis zitten, maar ik denk wel dat dit er heel veel zijn.Dat de verkeerde mensen worden veroordeel gebeurd naar mijn mening heel zelden. Ik zou wel eens cijfers willen zien van verkrachters en moordenaars die opnieuw in de fout gaan.
Als moordenaars/verkrachters opnieuw de fout in gaat, heeft dat dan niet ook te maken met hun vrijlating (uit tbs meestal) die te vroeg was? Of dat ze helemaal nooit vrijgelaten hadden mogen worden. Niet iedereen gaat opnieuw de fout in.
Dit vind ik een heel foute gedachte. Het klinkt nu ver weg, maar stel dat je vader/je broer/jij zelf onterecht wordt opgepakt voor moord met verkrachting, verminking en nog wat gruwelijks. Niet alleen je vader/broer/jijzelf wordt dan gestraft door de doodstraf, maar ook de rest van de familie. Als ik jou tegen kom en ik weet dat jouw vader iemand vermoord heeft, dan vraag ik me af of jij dat 'geërfd' hebt. En dan heeft jou vader niet eens iets gedaan, maar dan ben je er toch slachtoffer van. En hij is ook al onterecht gedood, waar jij het vast ook moeilijk mee zult hebben.Hoeveel mensen we gered zouden hebben door hen te veroordelen. Stel dat er 1 iemand onterecht ter dood veroordeeld werd, maar in de tussentijd zijn er 50 mensen gered die anders door een opnieuw vrijgekomen seriemoordenaar waren vermoord. Dan heft die ene persoon toch alles op. Graag meningen van mensen die het op dit punt niet met me eens zijn.
Vergeet dus ook de omgeving van de 'dader' niet. Zij worden op deze manier ook slachtoffer.