gevangenen bergen-belsen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
moniek

gevangenen bergen-belsen

Bericht door moniek »

ik heb een vraag: hoeveel gevangene zater er in de WO@ in bergen-belsen, en welke afkomst haaden ze?
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Re: gevangenen bergen-belsen

Bericht door Roel R. »

Anonymous schreef:
moniek schreef:ik heb een vraag: hoeveel gevangenen zaten er in de WO2 in bergen-belsen, en welke afkomst hadden ze?
is duits het probleem?

dan zal ik ff voor je kijken!
Gast

Re: gevangenen bergen-belsen

Bericht door Gast »

moniek schreef:ik heb een vraag: hoeveel gevangene zater er in de WO@ in bergen-belsen, en welke afkomst haaden ze?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

1940
Die Wehrmacht richtet ein Kriegsgefangenenlager für 600 französische und belgische Soldaten ein.

ab Juli 1941
Eintreffen von ca. 20.000 sowjetischen Kriegsgefangenen, die unter freiem Himmel zusammengepfercht werden. Bis zum Frühjahr 1942 sterben 14.000 Gefangene an Hunger, Kälte und Krankheiten.

April 1943
Übergabe eines Lagerteils des Kriegsgefangenenlagers an die SS: Einrichtung des „Aufenthaltslagers Bergen-Belsen" für Juden, die gegen im Ausland internierte Deutsche ausgetauscht werden sollen. Die Wehrmacht benutzt das verbleibende Kriegsgefangenenlager vor allem als Lazarett


ab März 1944
Unterbringung kranker Häftlinge aus anderen Konzentrationslagern in einem abgetrennten Lagerteil.


ab August 1944
Einlieferung von weiblichen Häftlingen vor allem aus dem KZ Auschwitz-Birkenau, die zum Teil in KZ-Außenkommandos weiterverteilt werden.


Januar 1945
Auflösung des Kriegsgefangenenlazaretts und Übernahme der Baracken durch die Konzentrationslagerverwaltung.


ab Januar 1945
Evakuierung von Zehntausenden von Häftlingen aus frontnahen Konzentrationslagern in das KZ Bergen-Belsen. Völlige Überfüllung des Lagers. Beginn des Massensterbens.


Anfang April 1945
Abtransport von mehreren tausend jüdischen Austauschhäftlingen in Richtung Theresienstadt.

ik moet heel ff weg, misschien dat iemand anders dit ff kan vertalen?
moniek

Re: gevangenen bergen-belsen

Bericht door moniek »

dat Duits is het probleem niej hoor! kan het gewoon niet vonden!en weet niet waar ik zoeken mpet...:S
thnx alvast;)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

De vraag hoeft niet steeds herhaald te worden hoor...

De site kan overigens ook op Engels gezet worden.

En omdat ik in een goede bui ben:


The total number of all prisoners presumably amounted to a figure between 110.000 and 120.000. The SS destroyed their register of the prisoners before the liberation.
en
Overall, Bergen-Belsen claimed the lives of about 50.000 prisoners of the concentration camp, and 20.000 prisoners of war.
dus 110.000-120.000 gevangenen er zijn dus 50.000 gevangen overleden en 20.000 krijgsgevangenen.
Laatst gewijzigd door Martijn op 08 jan 2004, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
moniek

Bericht door moniek »

nouhw, hartelijk bedankt hoor...
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

En in mijn post kun je zien uit welke landen de mensen kwamen, er staat echter niet bij uit welke landen de joden kwamen!
moniek

Bericht door moniek »

zorrrrrry, maar jullie antwoord kan niej kloppen...op een andere site staat dat er alleen al 125.00 joden zaten...:S
thnx trouwens...!
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Dan klopt het antwoord wel, want het aantal is bij benadering. Ze weten het niet precies omdat de Duitsers alle logboeken en registraties hebben vernietigd. Het is dus meer een schatting.

120.000 en 125.000 zitten dan dicht bij elkaar hoor.
The total number of all prisoners presumably amounted to a figure between 110.000 and 120.000. The SS destroyed their register of the prisoners before the liberation.

Therefore we depend on different sources of information, especially personal contacts, to be able to complete or correct the book of commemoration. Furthermore, your information can help us to reconstruct the history of the concentration camp of Bergen-Belsen within the cruel and criminal system of Nazi persecution.
Ze zijn dus vooral op zoek naar mensen die in het kamp hebben gezeten zodat ze de namenlijst compleet kunnen maken.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Teije
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2003, 20:19
Contacteer:

Bericht door Teije »

moniek schreef:zorrrrrry, maar jullie antwoord kan niej kloppen...op een andere site staat dat er alleen al 125.00 joden zaten...:S
thnx trouwens...!
Van geen enkel concentratiekamp zijn er precieze cijfers bekend omdat alle gegevens (voor zover die waren opgeslagen) aan het einde v/d oorlog door de Duitsers werden vernietigd...
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

er zatten tussen de 120.000 en 125.000 gevangenen
en volgens roels post? dacht ik dat het russen joden enzovort waren

We kunnen het niet precies zeggen omdat de duitsers alle papieren zowat hebben vernietigt

Nu goed genoeg?
Starting up again
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

EDIT vanuit andere topic:
Ernst-H schreef:Moniek,
als je weet dat een antwoord NIET klopt weet je dus blijkbaar zelf wat het WEL is??? :?

Er zijn geen absolute getallen bekend. Alle getallen die gegeven worden over één kamp of over de hele holocaust zijn schattingen. Zo ook de getallen die in antwoord op jouw vraag genoemd worden.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

moniek schreef:zorrrrrry, maar jullie antwoord kan niej kloppen...op een andere site staat dat er alleen al 125.00 joden zaten...:S
thnx trouwens...!
Als je die site wel gelooft, waarom dan hier nog een keer vragen? En welke site is dat dan? En welke bronnen gebruiken zij?
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Plaats reactie