Foute opvattingen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
gamer0004
Lid
Contacteer:

Foute opvattingen

Bericht door gamer0004 »

dit topic gaat over opvattingen over wo2 die fout zijn. zoals dat de Italianen slecht vochten enzo. ik heb alvast een begin:
-Verzet in Frankrijk sterker dan in bijv. Nederland.
-Verzet in Frankrijk goed georganiseerd
-Alleen SS deed aan oorlogsmisdaden
-Italiaanse leger was erg slecht/de Italiaanse soldaten vochten slecht.
-In de hongerwinter werd Zweeds witbrood gedropt
-Nederland was niet van plan tanks te kopen
Dat laatste punt krijgt wel wat toelichting. wat versta je onder tanks? de panzerkampf (schrijf je dat zo?) wagens I en II en ook een beetje III warn meer pantserwagens. Nederland had wél pantserwagens aangeschaft, maar daarvan waren er pas heel weinig aangekomen in mei 1940. vul aan!
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Hallo gamer,
Zonder de zaag of letterworm te willen zijn... Op wat zijn die stellingen gebaseerd? Boeken/tijdschriften of eigen speculatie's of veronderstellingen?
Bijvoorbeeld: zijn er cijfers over de vergelijking over het aantal verzetsleden in Nederland vs Frankrijk? Hoe ging het onderzoek naar de gedrevenheid van de "vechtlust" Italianen vs Amerikanen?

groeten, Jelle
For King & Country
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

euh verschillende boeken, tijdschriften. zal kijken waar ik het allemaal vandaan heb. kijk voor de italianen ff op http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10592. dat van de tanks heb ik uit het boek "De Grebbelinie" door E.H.Brongers, uitgeverij Aspekt, ISBN:90-5911-083-8. dat van de SS heb ik uit 1 of andere documentaire van netwerk geloof ik, of andere tijden. van dat zweeds wittebrood (ook) van andere tijden. rest uit tijdschriften/documentaires enz. maar vont zelf dat van dat franse verzet belachelijk en toen ik dat dus las was ik wel blij dat dat eindelijk is een keer door een belangrijk iemand was bekeken en dat had geconcludeert :)
Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

als je iets wil weten over Nederlandse pantservoertuigen dan moet je het boek 'Nederlandse Pantservoertuigen' van Dr. C.M. Schulten/J. Teil (J. Teil woonde bij mij in de straat :P ) lezen. Staat veel in over de Nederlandse tanks (DAF) etc. maar ook ziekenvervoer panserwagens etc.

mvg,,
Bjørn
Plaats reactie