Drielandenpact '36 - '40 ?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 13 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Drielandenpact '36 - '40 ?

Bericht door Proos »

Op http://www.wo2.nl en dan ['voor kinderen'] en onderdeel ['1939'] is de tekst wat aangepast ten opzichte van de vorige sitevormgeving. Ik heb er onder andere geschreven:
Tot nu toe hebben we alleen gelezen over Duitsland, maar er waren meer landen die de wereld wilden veroveren. In 1936 sloten Duitsland, Japan en Italië een drielandenpact.
Dat jaartal heb ik opgezocht in het grote boek van de heer Van Houten (alwaar ook over gesproken wordt in dit topic)

Nu gaat 't me even om die datum, want de database van ruim 500kb welke binnenkort de tijdlijn gaat vormen zegt er dit over:

27 september 1940 Duitsland, Italie en Japan sluiten in Berlijn het Driemogendhedenpact

Welke datum zal ik eens gaan vermelden? Ik heb 't idee dat de tijdlijn behoorlijk nauwkeurig is nml, bevat 2289 records en bij '36 staat niets over een pact. Misschien is het ene onofficieel en de ander officieel oid?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Volgens "Boyle: De Tweedewereldoorlog in foto's" pagina 37 sloten Japan en Duitsland in 1936 het "Anti-Kominternpact"
Italie en Duitsland sloten in mei 1939 een verdedigingsovereenkomst: het "Staalpact"

Volgende website noemt ook 1940 als datum voor Driemogendhedenpact:
http://www.oorlogsschriften.nl/thesite/ ... lright.htm
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

:full:

Proos ziet door bomen het bos niet meer...

1940 van maken dan?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Het is eind september 1940. Lou de Jong noemt het ook op die datum (4e deel pagina 753 en 882)

Van Houten heeft blijkbaar het Anti-Komintern pact verward met het Driemogendhedenpact
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Volgens Lord verward ie nog meer, kan dat boek maar beter gelijk uit het raam flikkeren begrijp ik :bonk:

Iig bedankt voor de review, Ernst.
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Zijn wel drie belangrijke overeenkomsten;

het pact tussen Duitsland en Japan in 1936.
het pact van Duitsland en Italië in 1939.
het pact van Duitsland, Japan en Italië in 1940.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Eigenlijk is het wel een belangrijk stukje,
hoort bij de inleiding (1939) maar als 't technisch
1940 is staat het natuurlijk zo krom om
't daar te laten staan.

Ik kan natuurlijk ook doen of ik 't niet
gezien heb, denk dat de kinderen het weinig uit
zal maken of 't nu 36 of 40 was, wat jullie?

Of ik kan heel die datum gewoon weglaten.

Nog beter.
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Als je het erin zet moet het correct zijn.

Ik denk dat het wel aardig is om de data te noemen. Misschien in een apart stukje over de internationale verhoudingen.....welke internationale verdragen waren er..........hoe ontwikkelden die zich.

bijv: 1941 Roemenie en Bulgarije sluiten zich aan bij Driemogendhedenpact

Dan kan daar ook een stukje bij over bijv Molotov-Ribbentrop pact ........etc
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ernst-H schreef:Als je het erin zet moet het correct zijn.

Ik denk dat het wel aardig is om de data te noemen. Misschien in een apart stukje over de internationale verhoudingen.....welke internationale verdragen waren er..........hoe ontwikkelden die zich.

bijv: 1941 Roemenie en Bulgarije sluiten zich aan bij Driemogendhedenpact

Dan kan daar ook een stukje bij over bijv Molotov-Ribbentrop pact ........etc
Ik durf te betwijfelen of ik daar de jeugdige bezoeker mee kan interesseren :) Op zich geen verkeerd idee, maar dan voor het "wereldoorlog"-gedeelte (voor de wat oudere bezoekers)
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Dan zou ik alleen het driemogendhedenpact van 1940 vermelden. Eventueel met de vermelding dat hier andere pacten uit 1936 en 1939 aan ten grondslag lagen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie