asjemenou schreef:
Wat vindt je van de dodenherdenking? Woon je ook een hedenkingsplechtigheid bij of vindt je dat maar onzin? Als het even kan dan ga ik wel naar zo'n herdenkingsplechtigheid. Ik vind het goed om eens in het jaar stil te staan bij de vele oorlogsslachtoffers die gevallen zijn en nog steeds vallen.
Dit jaar zat ik voor de tv, maar ik ben een aantal keer naar de herdenking geweest in Westerbork.
Deze keer wilde ik liever zelf herdenken, zonder mensenmassa om me heen.
Ik vind dodenherdenking even belangrijk als bevrijdingsdag, deze moeten beiden niet verloren gaan.
Over herdenken van slachtoffers aan "alle" kanten (als ik t heb over wo2, want de dodenherdenking is ook voor alle gevallenen in missies daarna), er was ooit eens een voorstel/verzoek van Duitsland om de dodenherdenking samen te doen, maar Nederland had dit toen geweigert omdat er overlevenden waren die er tegen waren. (ik kan me er wat bij voorstellen).
Wat vinden jullie van dit idee?
Ik denk dat het een goed idee zou zijn in de toekomst, en dan met de gedachte, dit nooit weer, er iets van leren en elkaar de hand reiken.
(en ja, niet alle duitsers waren nazis)
Jammer dat er ook dit jaar weer verstoringen waren bij herdenkingen of vlak ervoor (kransen vernield, monument ondergespoten met swastikas, posters opgehangen ter glorie van de SS, luid toeterend langsrijden met autos).
Onnadenkendheid of gewoon niet het vermogen om een keer per jaar dat respect op te brengen voor de mensen die er wel waarde aan hechten....?