welke landen in europa waren in oorlog met duitsland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
JoostV
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2005, 15:47
Locatie: Amsterdam

Bericht door JoostV »

Mike.H schreef:
JoostV schreef:Finland keerde zich, na de Winteroorlog, ook tegen de Duitsers, na eerst bondgenoten te zijn geweest in de strijd tegen de Sovjet Unie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lapland_War
niet na de Winteroorlog.. de winteroorlog was in '39.. jij bedoeld zoals je link al aangeeft de Lapland oorlog.. die was in eind '44 dacht ik..
Inderdaad, zoals ik zei, NA de Winteroorlog. Voor de volledigheid: de Winteroorlog tussen de Finnen en de Russen was tussen '39 en '40. Daarna volgden 4 jaar "Continuation War": Finland met behulp van Duitsland verovert verloren gebieden terug op de Russen. Op 6 juni 1944 bombardeert Rusland Helsinki en start een offensief om onder meer Karelia opnieuw in te nemen. Na deze overwinning moeten de Finnen onder druk van Rusland de overgebleven Duitsers, die niet geheel vrijwillig wilden vertrekken, het land uit jagen. Vandaar het conflict in Lapland.

Finland heeft dus tussen '39 en '45 3 "verschillende" oorlogen gevoerd.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Italie werd ook genoemd. Dit is niet helemaal juist. Alleen Zuid-Italie dat onder de Geallieerden viel (lees bezet) strijd mee aan de kant van de Geallieerden onder de koning. Zij werden Co-Belligerant genoemd.

Noord Italie, de Salo republiek, bleef onder Mussolini tot aan het einde strijden aan de zijde van de Duitsers.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De oorlog duurde feitelijk voor Nederland maar vijf dagen. Op 15 mei 1940 capituleerden de Nederlanders.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

JoostV schreef:
Mike.H schreef:
JoostV schreef:Finland keerde zich, na de Winteroorlog, ook tegen de Duitsers, na eerst bondgenoten te zijn geweest in de strijd tegen de Sovjet Unie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lapland_War
niet na de Winteroorlog.. de winteroorlog was in '39.. jij bedoeld zoals je link al aangeeft de Lapland oorlog.. die was in eind '44 dacht ik..
Inderdaad, zoals ik zei, NA de Winteroorlog. Voor de volledigheid: de Winteroorlog tussen de Finnen en de Russen was tussen '39 en '40. Daarna volgden 4 jaar "Continuation War": Finland met behulp van Duitsland verovert verloren gebieden terug op de Russen. Op 6 juni 1944 bombardeert Rusland Helsinki en start een offensief om onder meer Karelia opnieuw in te nemen. Na deze overwinning moeten de Finnen onder druk van Rusland de overgebleven Duitsers, die niet geheel vrijwillig wilden vertrekken, het land uit jagen. Vandaar het conflict in Lapland.

Finland heeft dus tussen '39 en '45 3 "verschillende" oorlogen gevoerd.
Klopt ja, maar NA de winteroorlog waren ze nog steeds bezig tegen Rusland of niet dan ;)? dat schrijf je net zelf.. dat is de Continuation War. je legt zelf al uit wat de Lapland Oorlog is dus je snapt het wel geloof ik, maar je legt het niet goed uit..

Winteroorlog: Oorlog in karelia tegen de Russen..

Na Winteroorlog: Samen met Duitsers tegen de Russen om gebieden terug te veroveren.. na tijdje weer offensief Rusland. Finland sluit vrede met Rusland en verjagen de Duitsers.. hierna zijn ze bij de geallieerden gegaan dacht ik..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Harro schreef:De oorlog duurde feitelijk voor Nederland maar vijf dagen. Op 15 mei 1940 capituleerden de Nederlanders.


en 17 mei Zeeland
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Plaats reactie