Bedreigingen Abel den Denker...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Harro
Lid
Lid

Bedreigingen Abel den Denker...

Bericht door Harro »

Gelovigen op Goeree bedreigen columnist

Door een onzer redacteuren

Middelharnis, 18 mei. De column van Abel den Denker in het weekblad Regio Venster is stopgezet na zeven afleveringen. Reden: strenggelovigen op Goeree Overfakkee scholden de bezorgers – vaak kinderen – bij de voordeur uit, zegt hoofdredacteur Maria Evers van de krant.

Deze week ontving de redactie twee dreigbrieven, gericht aan Albert den Denker en ondertekend met De Waarheidszeggers. Evers ging met één brief naar het politiebureau om aangifte te doen. „Een agent die ik al jaren ken, zei tegen me: ‘Als ik weet wie die columnist is, dan kill ik hem’. Hij zei dat ‘vanuit zijn geloof'. Hoor je dat, riep ik tegen een agente? Nee, antwoordde ze.”

Abel den Denker drijft in zijn columns de spot met conflicten die zich op Goeree Overflakkee voordoen sinds de kerkfusie die tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) leidde. „Veel gelovigen op het eiland hebben zich van de PKN afgescheiden” legt Evers uit. „Die ‘bezwaarden’ liggen in scheuring met familieleden, en er zijn rechtszaken over de bezittingen van de verdeelde kerken.”

De columnist nam een keer het ambtsgebed voor een raadsvergadering op de hak. Ook stak hij de draak met de biddag in Goes, bij de laatste verkiezingen.

In de dreigbrief zeggen De Waarheidszeggers dat ze Abel den Denker drie opties bieden: hij moet met zijn familie van het eiland verdwijnen, hij moet zich in de Regio Venster bekendmaken en zijn excuses aanbieden of hij moet „een behoorlijke donatie” geven aan een kerk.

Uitgever K. Hoogzand schrijft in het weekblad dat de column van Abel den Denker al voor de dreigbrieven is stopgezet „om escalatie te voorkomen”. Volgens Evers is voor eilandbewoners „een woord scherper dan een mes. De bezorgers worden de dupe van de affaire. Anders zou ik hem na die dreigementen weer beginnen.”
Christenen bedreigen columnist op Flakkee

van onze redactie binnenland

GOEDEREEDE - Een groep christenen op Goeree-Overflakkee die zichzelf 'de Waarheidszeggers' noemt, heeft de columnist van de regionale krant Regio Venster dreigbrieven gestuurd. Hij mag van de uitgever geen columns meer schrijven.

De columnist, die het pseudoniem Abel den Denker gebruikte, heeft onder meer de conflicten bij de totstandkoming van de Protestanse Kerk in Nederland op de hak genomen.

De redactie kreeg naar aanleiding van de column dreigbrieven, ondertekend met 'De Waarheidszeggers'. Hoofdredacteur Maria Evers van Regio Venster deed vorige week aangifte bij de politie in Middelharnis. ,,De briefschrijvers schreven bijvoorbeeld: 'wij hebben vele broeders en zusters die uw gangen nagaan' en: 'u en uw kinderen zullen dezelfde pijn voelen die Abel ons heeft bezorgd'.''

Ook werden bezorgers van Regio Venster uitgescholden. De uitgever van het weekblad schrapte de column vier weken geleden, toen adverteerders dreigden af te haken. ,,Columnist Abel den Denker wordt verweten dat hij christenen pijn heeft gedaan en beledigd'', zegt hoofdredacteur Maria Evers. Dat verwijt vindt ze niet terecht. ,,Het is een satirische column. Ik heb een aantal mensen gevraagd wat ze ervan vinden en niemand ervaart het als over de schreef. De één lacht erom en de ander vindt het beledigend.''

Baliemedewerker
Tijdens de aangifte op het politiebureau voegde een baliemedewerker Evers toe: ,,Als ik weet wie deze columnist is, dan kill ik hem.'' Evers, die de man al jaren kende, was geschokt. ,,Hij zei dat vanuit zijn geloof. De politie neemt de zaak gelukkig hoog op.''

Er is een disciplinaire maatregel tegen de man genomen. Evers: ,,De hoofdinspecteur is bij me thuis geweest om excuus aan te bieden.''

Politiewoordvoerder Ger de Jong bevestigt dat. ,,Hier zijn we snel over uitgepraat. De baliemedewerker had dat nooit mogen zeggen. Het is onaanvaardbaar.'' Wat de disciplinaire maatregel concreet inhoudt, kan De Jong nog niet zeggen. De politie heeft een onderzoek ingesteld naar de herkomst van de brieven.

'Die herstelden'
Evers neemt op dat punt aanvankelijk nog enige voorzichtigheid in acht: ,,Ik weet niet of het wel een groep is. Misschien is het ook wel één doorgeslagen iemand.'' Maar even later zegt ze: ,,Het zijn die herstelden. Het zijn die hele zware mensen.'' Ze wijt het aan de spanningen tussen hersteld-hervormden en PKN'ers, die op het eiland tot voor de rechtbank uitvechten wie er recht heeft op de kanselbijbel.

De hoofdredacteur van Regio Venster heeft zelf wel eens een stukje geschreven met de grappig bedoelde kop: 'meer rommelmarkten op Goeree', waarin ze vaststelde dat het goed voor het rommelmarktleven was dat elke gemeenschap nu zijn eigen bazar houdt. ,,Ik ben zelf katholiek opgevoed.''

Evers zegt met nadruk dat niet de hoofdredactie, maar de uitgever besloten heeft de column van 'Abel den Denker' uit de lucht te halen. ,,De uitgever heeft dat beslist omdat abonnees dreigden op te zeggen en adverteerders dreigden af te haken.'' Zelf vindt ze niet dat de krant iets te verwijten valt en had ze de column liever gehouden.
Columnist Regio Venster bedreigd

De redactie van een krant op Goeree-Overflakkee die onder de naam Regio Venster uitkomt laat in dezelfde krant weten (week 20) aangifte te hebben gedaan van bedreiging. Het weekblad plaatste tot voorkort columns van een anonieme schrijver onder de naam Abel den Denker. De columnist nam in zijn columns vooral de politiek op de hak en zette vraagtekens bij de christelijke aard van het eiland.

Ophef
Bepaalde lezers van Regio Venster namen aanstoot aan de inhoud van de columns en stuurde anoniem een dreigbrief naar de krant. Naast deze dreigbrief werden volgens Regio Venster in Ouddorp bezorgers uitgescholden en achterna gezeten. Ook dreigden adverteerders zich terug te trekken. De redactie besloot daarom in april 2006 de columns niet meer te plaatsen.

Aangifte
Toen de redactie van Regio Venster medio mei 2006 een tweede dreigbrief ontving was voor hen de maat vol. Ondanks het feit dat de columns niet meer werden geplaatst gingen de anonieme schrijvers door met de dreigementen. Er werd aangifte gedaan bij het politiebureau in Middelharnis.

Nep-christenen
De schrijvers van de dreigementen die zich voordoen onder de naam ‘De Waarheidzeggers’ laten naar voren komen dat ze christenen zijn. RTV Rijnmond ging reacties pijlen bij het gemeentebestuur van Middelharnis. In een interview met de locoburgemeester van Middelharnis, Peter Visser, komt naar voren dat hij vindt dat de manier van handelen juist getuigd van een onchristelijke manier van handelen. “Echte Christenen schrijven met open vizier en zeggen met naam en toenaam, ik ben meneer Jansen en ik heb er grote bezwaren tegen dat je dit soort stukken schrijft en kunnen we daar een keer over praten.” Ook Rien van der Boom, lid van de SGP Middelharnis, laat weten zich stellig af te vragen of het echt christenen zijn die de dreigementen hebben geuit naar de redactie. “Christenen communiceren zo niet. Misschien zijn het ‘naamchristenen’. Ik denk dat ze de naam misbruiken en op die manier proberen iets neer te zetten.”

Problemen bij aangifte
Volgens de redactrice van Regio Venster, Maria Evers, werd op het politiebureau ook zeer agressief gereageerd op de columns. "Als ik weet wie Abel den Denker is, dan kill ik hem", kreeg zij te horen van een politiemedewerker. De medewerker, die de redactrice overigens persoonlijk kent, benadrukte volgens die uitspraak privé te doen, vanuit zijn geloof. Een woordvoerder van de politie ontkende donderdag 18 mei 2006 dat die uitspraak van een dienstdoende agent kwam. Volgens de zegsman maakte een baliemedewerker zich daar schuldig aan, maar deed dat niets af aan het feit dat zo’n uitspraak natuurlijk niet kan. De politie heeft inmiddels excuses aangeboden en tegen de medewerker zullen maatregelen worden getroffen. Een team van rechercheurs gaat de bedreigingen onderzoeken.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
belgablair
Lid

Bericht door belgablair »

typisch, leve de godsdienst ende verdraadgzaamheid
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Ik vind het gedrag van de betrokken politieagenten overigens nog het kwalijkste in deze zaak. Als een politieman uit geloofsovertuiging doodsbedreigingen gaat uitten tegen mensen die aangifte komen doen van bedreiging, waar gaan we dan heen. Onmiddelijk ontslaan.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Heel jammer.

Het is weer een minderheid die het verziekt waardoor de meerderheid voor wordt aangekeken.

Ik ben het met Harro trouwens eens dat ik het gedrag van de agent het meest schokkende vind in deze zaak. Je bent op dat moment bezig met je beroep...indien je dat niet kunt rijmen met je geloof moet je dat beroep niet uitoefenen. Bij de politie kom je in aanraking met iedereen, daar mag je zowiezo geen onderscheid maken.

Dat hij persoonlijk iets vind is wat anders...dat is zijn goed recht...maar dan moet ie dat zeggen als ie buiten functie is.

Overigens kan het best zijn dat de collega echt niet gehoord heeft wat de desbetreffende agent zei, ik vind het hier een beetje staan of het haar kwalijk wordt genomen dat ze het niet heeft gehoord.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Charly1975 schreef:Het is weer een minderheid die het verziekt waardoor de meerderheid voor wordt aangekeken.
Absoluut. Het vreemde is alleen dat we nu allemaal beseffen dat dit het gedrag is van een paar idioten die niet representatief zijn voor Christenen en hun geloof. Maar als een moslim zoiets doet dan hebben we het onmiddelijk weer over "de moslims" en hun achterlijke geloof.
Charly1975
Lid

Ook dat is zeer schadelijk Harro ! Dat ben ik met je eens.

Komt de term 'achterlijk geloof' bij de moslims niet bij Pim Fortuijn vandaan ? Is dat ook niet 1 iemand die een term roept die achterloos wordt overgenomen door duizenden mensen ?
Ik herinner me nog dat Youp van 't Hek Buckler de grond in boorde en er vervolgens voor zorgde dat het bier hier in Nederland uit de productie is genomen.

Is het niet zo dat wij mensen eigenlijk maar een stel kudde dieren zijn die achterloos achter een ander aanlopen omdat hij of zij net roept wat wij denken te willen horen ?
We're fools to make war
On our brothers in arms

Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Is dit geen retorische vraag? :mrgreen:
Charly1975
Lid

Harro schreef:Is dit geen retorische vraag? :mrgreen:
Bedoel je jouw vraag of de mijne ?? :P

Tuurlijk snap ik dat je met 'dit' in je vraag mijn vraag bedoeld...het was ff een grapje tussendoor.

Je hebt wel gelijk m.b.t. tot mijn vraag...maar ja...ik zie mezelf niet echt als een kudde dier....
We're fools to make war
On our brothers in arms

Drs. S.
Lid

Bericht door Drs. S. »

Harro schreef:
Charly1975 schreef:Het is weer een minderheid die het verziekt waardoor de meerderheid voor wordt aangekeken.
Absoluut. Het vreemde is alleen dat we nu allemaal beseffen dat dit het gedrag is van een paar idioten die niet representatief zijn voor Christenen en hun geloof. Maar als een moslim zoiets doet dan hebben we het onmiddelijk weer over "de moslims" en hun achterlijke geloof.
Die vlieger gaat niet op, Harro. Ik zie nergens dat alle Christenen hiervoor worden aangekeken. De Waarheidszeggers zijn natuurlijk niet representatief voor alle Christenen, maar misschien wel voor een groot deel van de Christenen op Goeree-Overflakkee. Het feit dat de politie ook meespeelt, geeft natuurlijk wel aan dat er iets aan de hand is. Er wordt dus sowieso een groep aangekeken. Nu is het op lokaal niveau dus kunnen de daden van een klein groepje mensen representatief geacht worden voor een grotere lokale groep. Pas als meer Christenen over de wereld dergelijk gedrag gaan vertonen dan zal ook de aangekeken groep worden. En pas dan zal een klein lokaal incident een bevestiging op groter niveau kunnen zijn. Ik hoop dus dat jullie het verschil zien tussen deze lokale gebeurtenis en andere wereldwijde gebeurtenissen.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Dat is precies wat ik zeg. Dus welke vlieger gaat niet op?
Drs. S.
Lid

Bericht door Drs. S. »

Mijn excuses, ik bedoelde Charly. Mijn verhaal was echter wel een reactie op jouw post, omdat je het vreemd vindt dat er een verschil bestaat. Ik probeerde dat verschil uit te leggen.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Reca
Lid

Bericht door Reca »

Harro schreef:
Nou, het verschil tussen de Christenen en de Moslims hier is dat het probleem met de Christenen iets op nationaal, of zelfs maar lokaal niveau is . De moslimterreur is internationaal een probleem, en vindt ook internationaal plaats.
Hiermee wil ik zeer zeker het generaliseren niet goedpraten, maar wil ik wel proberen uit te leggen wat het verschil tussen beide zaken is.
mvg
rémy
----
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Opnieuw iemand die de strekking van het topic niet snapt.
Drs. S.
Lid

Bericht door Drs. S. »

Hoe bedoel je Harro? Jij vind iets vreemd en ik probeer uitleg te geven. Dat heeft niks te maken met het feit of ik de strekking van het verhaal wel of niet snap.

Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

En dat gaat dan weer over Rémy. We praten behoorlijk langs elkaar heen doc. :)
Plaats reactie