Onderscheiding Poolse parachutistenbrigade

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Onderscheiding Poolse parachutistenbrigade

Bericht door asjemenou »

Na ruim 61 jaar is er dan eindelijk erkenning (in Nederland) voor het aandeel van de 1e zelfstandige Poolse parachutistenbrigade tijdens de operatie Market Garden. De Poolse 6th attack and assault brigade, die de traditie van de 1st Independant Polish Parachutebrigade in ere houdt werd gisteren onderscheiden met de Willemsorde. De voormalige Poolse generaal-majoor Stanislaw Sosabowski die aan het hoofd stond van deze parachutistenbrigade werd postuum onderscheiden met de Bronzen Leeuw.

Voor de mensen die het misschien niet helemaal begrijpen, een korte uitleg; Na de val van Polen in 1939 zijn vele Polen hun land ontvlucht om elders de strijd tegen de Duitsers voort te kunnen zetten. Velen van hen belanden via omwegen in Frankrijk en Groot Brittannië. Na de val van Frankrijk in 1940 vluchten de Polen die in Frankrijk zaten ook naar Groot Brittannië. Er waren erbij die zelfs via Zuid Frankrijk naar Noord Afrika ontkwamen en zo weer naar Groot Brittannië kwamen.
In Groot Brittannië werd een nieuw Pools leger geformeerd. Waaronder de bekende 1e Poolse pantserdivisie van generaal Maczek en de 1e Poolse parachutistenbrigade van generaal-majoor Sosabowski.
Het liefst wilden de Polen worden ingezet bij de uiteindelijke bevrijding van hun vaderland Polen. Zeker na de opstand in Warschau in augustus 1944.
Het Britse opperbevel besliste anders. De Poolse parachutistenbrigade werd ingezet tijdens operatie Market Garden in september 1944. Het trieste van het verhaal is dat de Polen werden gedropt op een plek en op een moment waarop zij geen invloed meer hadden op het verdere verloop van de operatie.
Na hun terugkomst in Groot Brittannië werd de Polen verweten dat zij slecht gepresteerd hadden. De generaal-majoor Sosabowski werd oneervol ontslagen.
Het mislukken van Market Garden is een opeenvolging van fouten geweest en naar mijn inzicht niet te wijten aan de Polen. Blijkbaar zocht Montgomery een zondebok, en dat werden dus de Polen.
Na de oorlog konden veel van deze Poolse militairen niet terugkeren naar hun vaderland. In Polen was inmiddels een communistische regering geïnstalleerd en zag deze "westerse" Polen als verraders. Zo werden deze "westerse" Polen verbannelingen. Velen van hen hebben hun vaderland na 1939 nooit meer teruggezien.
Vele jaren hebben zij voor erkenning gevochten maar hadden die tot vandaag nooit gekregen.
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat de Poolse para's en hun aandeel in Market Garden eindelijk erkent word. Al is het wel wat erg laat. Hopelijk volgen de Britten nu ook met hun erkenning. Want ook de Britten hebben veel aan de Polen te danken. Misschien niet zozeer aan de Poolse para's maar wel aan de Poolse vliegeniers die hebben deelgenomen aan de slag om Engeland.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Nou ik denk dat hier niets over te discussiëren valt, het is gewoon een feit dat deze vergeten helden deze onderscheiding verdiende/verdienen.
Maarja, de communistische leiders waren natuurlijk al lang blij dat ze vergeten werden achter het ijzeren gordijn.

mvg
rémy
----
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Het is een schande dat het niet eerder gedaan is. Die Polen hebben veel gedaan maar er is bijna geen aandacht meer aan ze besteed. Ze hebben gevochten in Nederland, voor de geallieerden, hadden twijfels bij de Slag om Arnhem, vochten toch mee en kregen later de schuld. Ze raakten hun land kwijt aan de Sovjet Unie.

Dit is toch nog een klein stukje gerechtigheid denk ik :)

Jurrie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Polen

Bericht door asjemenou »

Zo is het! Ik vind dat er nu eindelijk recht is gedaan aan de Poolse para veteranen. Deze mensen zijn destijds toch wel in een rare situatie terecht gekomen. Ze zijn hun land in 1939 ontvlucht. Sommige hebben zelfs in gevangenschap in de Sovjet Unie gezeten. Zijn langs de meest vreemde route's naar Engeland gekomen. Hoopten zo te kunnen deelnemen aan de uiteindelijke bevrijding van hun land. Maar zo als eerder gezegd is daar niet veel van terecht gekomen. Ze werden elders ingezet. Na de oorlog waren ze niet welkom in hun eigen land. De communistische Poolse regering zag hen als verraders. Het trieste is dat velen van hen hun vaderland nooit meer hebben teruggezien. Ook hun familie niet. Tijdens de communistische periode van Polen was het haast onmogelijk voor hen om contact te hebben met hun familie in Polen. Het was zelfs gevaarlijk voor de familie om contact te hebben met iemand in het westen. Ze hadden geen andere keuze dan maar in Groot Brittannië te blijven. Er zijn er ook in Nederland terecht gekomen. Ik meen dat de regel destijds was dat voor elke in Nederland gesneuvelde Poolse militair er zich één in ons land mocht vestigen. Ik heb er zelf één gekend en heb nog wat Poolse insigne's en medailles gekregen uit z'n nalatenschap.
Breda is o.a. ook bevrijd door de Polen. Niet door de parachutistenbrigade maar door de 1e Poolse pantserdivisie. Interessant is een bezoek aan het generaal Maczek museum in deze stad. De conservator van het museum is zelf een nazaat van een Poolse militair.
Ik heb overigens vernomen dat de Bronzen Leeuw die postuum aan Sosabowski is verleend, wordt geschonken aan het Airbornemuseum in Oosterbeek. Als het goed is dan is ie nu al te bezichtigen.
Plaats reactie