espingarda portugueza 6.5 mod 1904

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
joost

espingarda portugueza 6.5 mod 1904

Bericht door joost »

ik heb hiero thuis een espingarda portugueza 6.5 mod 1904 en ik weet er nog nie zo veel van dus weet iemand hier er mij meer over te vertellen??
b.v.d.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Wat ik mij heb laten vertellen over dit wapen is dat het een wapen dat gemaakt is in de Deutshe Waffen und munitionfabrieken in Berlin. Maar dat deze gemaakt is voor Potugese officieren.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

De Portugese Model 1904 (ook wel 'Verguerio-Mauser') werd door DWM gemaakt (100.000+) voor het Portugese leger. Het geweer werd ontworpen door DWM en een Portugese majoor Verguerio. In weze is het een Mauser met een lichtjes gemodifieerd magazijn en waarvan de grendel door Verguerio werd ontworpen . De grendel lijkt veel op de Mannlicher-grendel. Kenmerkend is dat de grendelknop voor en niet achter de brug sluit; dit zou een extra veiligheid moeten zijn als de grendelnokken het zouden begeven.

Op de receiver staat normaal het wapen van Koning Carlos I, nl. een 'I' door een 'C' met een kroontje erboven.
op de zijkant staat normaal "ESPINGARDA PORTUGUEZA 6.5 MOD.1904" en daaronder "DEUTSCHE WAFFEN- UND MUNITIONSFABRIKEN".

Als in het hout de markering "D.M.G.L.M. 1668" staat, is het wapen naar Portugees Oost-Afrika gegaan.


In het begin van WO1 leverde Portugal 20.000 van deze geweren met munitie aan Zuid-Afrika voor hun campagne tegen de Duitse kolonies in Afrika. Bij de Z-Afrikanen stond de Model 1904 bekend als de 'potlood-mauser' omwille van de fijne 6,5mm munitie.

Als op de receiver de letters DK staan met een datum, dan is het één van de geweren die aan Z-Afrika zijn gegeven (de datum is dan die van Z-Afrikaanse décommissionering).


In de jaren '30 heeft Portugal een groot deel van zijn overblijvende 1904's omgebouwd naar het zogenaamde 'Model 904'. Daarbij werd het geweer en de loop ingekort en werden ze herkamerd voor de 7,92mm x 57.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Plaats reactie