Snappen jullie dat nou!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
ZEN.45
Lid

Bericht door ZEN.45 »

Motorway:
Lees het dan eens goed door voordat je begint te blaffen. Lees ook eerst het begin van het topic. De topicstarter vroeg zich af waarom hij als goedwillend verzamelaar onder strenge wetgeving viel en waarom -naar zijn mening- andere strafbare feiten onbestraft beleven. de strekking van mijn betoog is dat in nederland er voor een strenge wapenwetgeving is gekozen. Een en ander is ook van toepassing op nep/onklare wapens. Dt is een constatering. Waarom dat zo is kun je in de Memorie van toelichting lezing. ik heb er wel een mening over maar dat is in dit verband niet relevant.
Inderdaad, “De topicstarter vroeg zich af WAAROM hij als goedwillend verzamelaar onder strenge wetgeving viel” en hij eindigde zijn post met de vraag “ik zou graag jullie MENING horen”.

Jouw antwoord is “WAAROM dat zo is kun je in de Memorie van toelichting lezing. ik heb er wel een MENING over maar dat is in dit verband niet relevant.”

Mijn antwoord is dat (naar mijn MENING) men met een strenge wapenwetgeving iets probeert te bereiken wat met een strenge wapenwetgeving niet bereikt kan worden, nl. een afname van de gewapende misdaad. En dat de bonafide verzamelaar hiervan het slachtoffer is , woef woef.

Motorway:
Je haalt hiermee je eigen argument onderuit. Ik had het overigens over nep-wapens en niet over misdrijven gepleegd met 'legale wapens'.
Ik had het over de andere 99% !!!

Motorway,
Ik heb gezegd dat in bijna heel West-Europa er strenge wetten gelden.
Precies. En ik weerleg dit met voorbeelden: Finland, Noorwegen, Zweden, Duitsland (eerst verstrengt dan terug versoepelt), Zwitserland, Frankrijk, …
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Motorway
Lid

Bericht door Motorway »

Na ja, volgens mij praten we dan volstrekt langs elkaar heen. Het is inderdaad wel zo dat de goedwillende verzamelaar de dupe is van de gehele strenge wapenwetgeving.
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

779 schreef:13 jarigen zijn nog veels te impulsief om wapens te mogen hebben, thats why :-P. Bovendien kan je het toch niet betalen, je mag niet werken en 800 euro zakgeld krijg je ook niet. Snap niet waarom je je druk maakt. Terroristen zijn ook verboden, eveneens als hard-drugs en kindermisbruik.

779
Een hele rake opmerking :)
Compliment 779
De waarheid komt met de jaren
karin36
Lid

Bericht door karin36 »

beste myron dat je het rot vind dat de wet er moeilijk over doet om wapens te verzamelen snap ik wel maar ja er moet ergens een grens zijn he, wetten zijn er niet voor niks maar ik vind dat je wel een beetje gelijk heb als je niks van de wet snapt want ik denk dat er veel mensen het met me eens zijn als ik zeg dat de wet zo krom is want als je hier een moord pleegt krijg je met aftrek van voorarest
ongeveer maar 5 jaar dat is in amerika en in andere landen wel anders ben niet voor de doodstraf maar wel hogere gevangenis strafen ook vind ik dat ze die luxe zoals tv etc weg moeten halen uit de gevangenis in de gevangenis zitten moet zo erg zijn dat je er nooit meer terug wil ik ken lui die zeiden ik zou wel weer vast willen zitten want dan verdien ik meer geld dan buiten de gevangenis dus het gevangenis systeem klopt ook voor geen meter en zo zijn er wel meer dingen in de wet en in nederland die niet klopen maar als gewone burger kan je er niks aan doen en moterway je hebt gelijk als je zegt 2 fouten maakt 1 fout niet goed.
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Karin36,

Zou je de volgende keer misschien leestekens willen toevoegen?
Maakt de boel een stuk overzichtelijker.
Deas Gu Cath
Seyffardt
Lid

Bericht door Seyffardt »

Ik kan me het bezwaar van Myron wel begrijpen, al 'rammelt' zijn onderbouwing enigzins.

Wapens zijn niet gevaarlijk, maar afhankelijk van wie degene is die het vasthoudt, kunnen ze een reëel gevaar, ja zelfs levensgevaar opleveren!!!
Daarom is het bezit en het gebruik ervan, terecht, aan strenge wetten en voorschriften gebonden.

Waar het om bonafide verzameldoeleinden van met name onklaargemaakte en antieke wapens gaat, slaat de wetgever hier en daar volledig door, tot groot verdriet van de verzamelaar.

Voorbeeld: een Lee Enfield (grendelgeweer voor de leken onder ons) dient volledig naar de ****** geholpen te worden, wil men dit ding in huis mogen hebben. Loop dicht, gaten in de loop gefreesd en (nog veel erger) álle bewegende delen vastgelast. Je kunt er dus alleen maar mee slaan of mee gooien, of er misschien een bajonet op zetten, maar dan houdt het wel op. In de ons omringende landen wordt diezelfde Lee Enfield op een manier onklaar gemaakt dat het eveneens onmogelijk is om er mee te schieten, maar het sublieme stukje grendeltechniek blijft zoveel mogelijk intact.Bovendien mag je, ook met zo'n onklaar wapen, niet zomaar gaan rondbanjeren (wat natuurlijk ook de bedoeling niet is).

Het kromme in de wetgeving is nu dat, wanneer ik een grendelgeweer koop, dat "geproefbankt" is voor zwartkruit i.p.v. nitro (dat betekent dus dat de scherpe patroon voor het wapen een ander soort lading heeft) en daarbij vervaardigd is vóór 1940, valt hij opeens niet meer onder het gebod om er de snijbrander in te zetten, maar draagt deze "het kenmerk van oudheden"! Dit raakt kant nog wal, want met beide typen geweren kan men nl. exact hetzelfde. Bovendien is het bezit van munitie (zowel nitro en zwartkruitpatronen) sowieso streng verboden.

Het idee-fixe dat een onklaar grendelgeweer daadwerkelijk in de praktijk voor bedreiging (bijv. een overval) zou worden gebruikt is belachelijk.
Laten we wel wezen; criminelen beschikken doorgaans over de meest moderne vuurwapens en zullen zich een bult lachen om het idee alleen al.
Het zou aan te bevelen zijn om wat soepeler om te springen met de regels m.b.t. onklaar maken (zoals in Belgie en Duitsland) en daarbij het verbod tot het voorhanden hebben van scherpe munitie en het openlijk dragen van het onklare wapen te blijven handhaven.

Om te zien wat er allemaal aan antieke wapens (waaraan dus niets verpest is) verkocht mag worden (boven de 18 jaar - helaas Myron) kan je kijken op http://www.hesvanzweeden.nl.
myron
Lid

Bericht door myron »

Vind ik een goede tekst Seyffardt en de dingen die er in staan vind ik goed maar ik denk dat het er niet meer van komt en ja dat ik geen 18 jaar ben betekent niet dat ik er niet over mag praten en mijn mening erover mag geven.{is niet voor jou bedoeld Seyffardt}.
Mvg Myron
Seyffardt
Lid

Bericht door Seyffardt »

Myron, van mij mag je erover praten en je mening geven. Nog 4 jaar wachten en flink doorsparen, dan koop je meteen een rek vol met fraaie geweren :wink: :)
Robert-Jan
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Ik denk dan, als je nou met een k98 of met een garand een bank binnen loopt. Geld krijg je toch wel.

Er moet een register komen met verzamelaars boven de 18, die vrij wapens mogen hebben, maar het wapen moet onklaar zijn en moet geregistreerd zijn.

Eigenlijk hetzelfde als een rijbewijs, hij moet worden overgezet op een soort 'wapenkenteken' zo prikt de regering ook nog zijn vorkje mee!
En iedereen word er beter van.

Met onklaar maken bedoel ik, alleen de loop dicht. Grendel en andere dingen mogen nog gewoon werken.

De loop moet wel zichtbaar dicht zijn dus niet tot 2 cm in de loop, nee voledig dicht.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Seyffardt
Lid

Bericht door Seyffardt »

Ik denk niet dat we op nog meer betutteling van overheidswege zitten te wachten :?
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
myron
Lid

Bericht door myron »

Ik weet zeker dat als de grendel en andere onderdelen het nog doen dat het zeker niet mag want dan word het te gek.
Maar veder een heel goed plan.
Mvg Myron.
Goof
Lid

Bericht door Goof »

Ik heb thuis geen illegaal wapen. Het was niet moeilijk geweest om daaraan te komen. Twintig jaar geleden kon ik in Antwerpen op de markt een pistool kopen met een dichte loop en zonder grendel. Dat was legaal daar. Een kraampje verder kon ik die grendel kopen. De loop bleek dichtgemaakt te zijn met Woodmetaal.
Laatst gewijzigd door Goof op 04 dec 2006, 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Slim om het hier neer te zetten, die idioten van de politie die niets te doen hebben (alhoewel, het "lampjes op de fiets" seizoen is weer begonnen) ze willen toch wat centjes van je afpakken om een aardig pensioentje te krijgen.

Ja, ik heb het niet zo op de politie (of moet ik zeggen, aftroggelaars van het zakgeld van kleine kindjes).
Seyffardt
Lid

Bericht door Seyffardt »

Ik had dit hier ook niet vermeld.... :|
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
MARKET GARDEN
Lid

Bericht door MARKET GARDEN »

Rednas schreef:Slim om het hier neer te zetten, die idioten van de politie die niets te doen hebben (alhoewel, het "lampjes op de fiets" seizoen is weer begonnen) ze willen toch wat centjes van je afpakken om een aardig pensioentje te krijgen.

Ja, ik heb het niet zo op de politie (of moet ik zeggen, aftroggelaars van het zakgeld van kleine kindjes).
Dit vind ik weer zo'n typisch Nederlandse reactie, aan de ene kant willen we dat de wet gehandhaafd wordt (ik vind dat ook) maar rijden we zelf zonder licht en krijgen we daarvoor een boete is het "gezeur"

Rij zelf vrij veel auto en schrik me af en toe kapot als er weer een fietser zonder verlichting van links komt!!
De waarheid komt met de jaren
Plaats reactie