Aanslagen op hitler vanaf de Duitse zijde.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
RC-NL
Lid

Aanslagen op hitler vanaf de Duitse zijde.

Bericht door RC-NL »

Hmm, ik was net gezellig 'allo allo' aan 't kijken waarin er iets voorkwam over het duitse leger dat een aanslag wilde plegen op hitler.

Ik vroeg me af of hier in de wo2 ook wel eens daadwerkelijk sprake van is geweest, dat er mensen uit het duitse leger een aanslag op hitler's lever heeft proberen uit te voeren?

Je moet wel heel erg veel lef hebben gehad om dat te doen, het lijkt me ook onwaarschijnlijk... maar in 5 jaar; dan kan er heus wel eens iemand rondlopen die het in z'n hoofd haald.
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Jazeker, in de 12 jaar dat Hitler aan de macht is geweest is er inderdaad 1 keer een aanslag beraamd en uitgevoerd door een paar van zijn eigen generaals!!!

Ik zoek het stukje even op in het boek ''Het Adelaarsnest'', en ik kom er zo op terug.

Bjorn.
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Lees eens: http://www.wo2.nl/begrip.php?id=11

Van Teije Terhorst.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Er zijn diverse aanslagen op Hitler gepleegd, waarvan sommige op de Obersalzberg plaatsvonden.
De derde en belangrijkste aanslag op de Fuehrer droeg de codenaam Walkure. De samenzweerders hadden Kolonel Graaf Claus von Stauffenberg bereid gevonden om Hitler daadwerkelijk te doden. Tijdens een van de militaire besprekingen in de Berghof zou Von Stauffenberg aanwezig zijn bij de militaire bespreking op de Obersalzberg. Hij vloog op 11 juli 1944 naar Salzburg, waar hij werd afgehaald door Luitenant Werner von haeften, een mede-samenzweerder. De aanslag zou plaatsvinden met een tijdbom. Von Stauffenberg zou na de plaatsing nog tijd hebben om met Von Haeften de Obersalzberg te verlaten.
Von Haeften zag Von Stauffenberg langzaam de grote trap van de Berghof bestijgen, met de aktetas in zijn hand.
Het wachten duurde bijna eidneloos lang, maar eindelijk verscheen Von Stauffenberg. Tot zijn verbazing zag Von Haeften dat Von Stauffenberg de aktetas nog steeds bij zich droeg. Himmler was niet op de bespreking aanweizg geweest, en werd afgelast.

Het plan bleef onveranderd. De volgende poging van Von Stauffenberg vond plaats op 20 juli plaats. Deze keer lukte het hem de bom te plaatsen, maar Hitler ''Door de voorzienigheid geholpen'' werd slechts licht gewond.
Zijn wraak was afschuwelijk, voor zover niet standrechterlijk gefusilleerd, werden de belangrijkste samenzweerders aan vleeshaken opgehongen, en Hitler liet hun dood op film vastleggen...

Uit: H. van Cappelle & P van de Bovenkamp's ''Hitlers Derde Rijk''
blz. 171.

Als je in het boek ''Verraad en Verzet'' van de groene Lekturama serie kijkt, staan er een paar bladzijden vol met tekeningen foto's enz. over de mislukte moordaanslag, en de belangrijkste samenzweerders etc.
In de bibliotheek is vast ook nog wel erg veel te vinden.

Ik hoop dat ik je zo wat geholpen heb....

Bjorn.
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Tijdens de Neurenbergprocessen gaf Speer toe dat hij een aanslag wilde plegen op Hitler in de laatste dagen van de oorlog. Hij wilde een soort gas door de schoorsteen laten vallen. Toen hij echter het plan wilde uitvoeren was er een muur om de schoorsteen gemetseld. Op de een of andere manier was iemand er achter gekomen of had een van de vertrouwelingen van Speer zijn mond voorbij gepraat.
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Toendertijd hadden de bunkers al beveiligingen om en in hun schoorsteen/ventilatiegat.
Zo heb ik ergens een plaatje gezien, van een schoorsteen met een ''granaatval''.
Als je er een granaat in gooide ging ie via de pijp niet naar binnen, maar naar buiten in een betonnen bak om vervolgens daarin te ontploffen.

Bjorn.
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Kan ook... dan was het misschien voor die tijd... feit is dat hij het heeft toegegeven. Zal ff na moeten zoeken wanneer het precies gebeurd is.
Of zoals de onvolprezen gouverneur van Californie zegt: "I'll be back"
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

paulstolk schreef:Kan ook... dan was het misschien voor die tijd... feit is dat hij het heeft toegegeven. Zal ff na moeten zoeken wanneer het precies gebeurd is.
Of zoals de onvolprezen gouverneur van Californie zegt: "I'll be back"
:P En met de Terminator 3 variant erbij ''Quick, she'll be back!'' 8) :) :wink:

Bjorn.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Die geplande aanslag van speer was wel degelijk in de laatste dagen van het derde Rijk, ik moet nu wel even zoeken in welk boek ik er meer info over heb...
paulstolk
Lid
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

uit: De verhoren van Richard Overy.

Speer is aan 't woord hier:

"Ik kan het niet langer aanzien dat we worden geregeerd door waanzinnigen. Het land zal volledig ten onder gaan als er niets doorslaggevends wordt ondernomen tegen deze krankzinnige vernietigingsplanne. Ik ben eindelijk tot het besluit gekomen om zo nodig met geweld een eind te maken aan deze machinaties. Het heeft echter geen zin om een enkele persoon uit te schakelen; ook de gevaarlijkste naaste medewerkers moeten uit de weg worden geruimd"

Dit vertelde hij aan een medewerker van het ministerie van bewapening, Dietrich Stahl.

Stahl bevestigd het verhaal.

"Hij was half februari 1945 naar Speers kantoor geroepen (hoewel Speer later beweerde dat het een toevallige ontmoeting was geweest)."
Lord_Vetinari
Lid

Bericht door Lord_Vetinari »

Er zijn verschillende pogingen tot aanslagen geweest. Er is er maar een daadwerkelijk uitgevoerd en dat is de aanslag van 20 juli 1944. Alle andere mislukten omdat bommen niet werkten of omdat de daders toch niet durfden...
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Lord_Vetinari schreef: ... of omdat de daders toch niet durfden...
Logisch, als je bekijkt welke afschuwelijke straffen erop stonden... :|

Bjorn.
RC-NL
Lid

Bericht door RC-NL »

mjaaa... ik kan me wel een 'beter' einde in een oorlog bedenken dan aan vleeshaken of pianosnaren...
Lord_Vetinari
Lid

Bericht door Lord_Vetinari »

BjornSpiN schreef:
Lord_Vetinari schreef: ... of omdat de daders toch niet durfden...
Logisch, als je bekijkt welke afschuwelijke straffen erop stonden... :|

Bjorn.
Ho ho. Die straffen werden uitgevoerd bij mislukken. Als een aanslag gelukt was, denk ik niet dat de daders gestraft waren. Zo stevig was de heerschappij van de nazi's niet.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

LV,
er zijn vele aanslagen geweest op Adolf. Meerdere zijn ook uitgevoerd maar meestal had ie net geluk omdat ie net op tijd weg was.

Op volgende site (Axishistory.com van Marcus Wendel) zie je een volledige lijst:

http://www.axishistory.com/index.php?id=2972

Op volgende link (naar Germandaggers.com) zijn een serie foto's te zien van genomen in november 1939 bij de herdenkingsbijeenkomst voor de slachtoffers van de aanslag op Hitlers leven.
http://daggers.infopop.net/2/OpenTopic? ... 7393010837
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Plaats reactie