Hamas erkent impliciet Israëlische staat.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Hamas erkent impliciet Israëlische staat.

Bericht door Arjen »

Hamas gaat akkoord met delen van een document waarin de Israëlische staat impliciet wordt erkend. Dat heeft een belangrijke onderhandelaar, Yasser Abed Rabbo, tegen de Britse krant The Guardian gezegd.

De Palestijnse regeringspartij zou akkoord gaan met de delen waarin wordt opgeroepen tot onderhandelingen met Israël. Deze onderhandelingen zouden moeten leiden tot een akkoord over het vestigen van een Palestijnse staat in de gebieden die Israël in 1967 bezette, waaronder ook Oost-Jeruzalem. Hamas komt met dit besluit tegemoet aan president Mahmoud Abbas. President Abbas wil het document in een referendum aan de Palestijnen voor leggen wanneer Hamas het niet zou erkennen.

"Hamas is bereid die delen van het document te aanvaarden, omdat ze denkt dat ze daardoor een groot deel van de problemen met de internationale gemeenschap uit de weg kan ruimen", aldus Rabbo.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Kleine Feldmaus
Lid

Bericht door Kleine Feldmaus »

Ik had er al zo mijn bedenkingen bij...
Maar blijkbaar is het niet gemeend, ze waren ondertussen al een tijdlang bezig door middel van een tunnel onder Israelisch grondgebied een aanval voor te bereiden, die is geslaagd, met doden, gewonden en een ontvoerde Israelische soldaat (jongen van 19).
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Soldaat okeej jongen 19 schrijf je om het erger te maken?
Dat gebeurt vaak inzake Israel dat de zaken gedramtiseert worden.
De Israelisch roepen het een beetje over zichzelf uit.
Palestijnen worden onderdrukt dan krijg je dus dit soort acties van de Palestijen.
Aude Audenda
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Jasper J schreef:Soldaat okeej jongen 19 schrijf je om het erger te maken?
Beide aanduidingen voor de ontvoerde persoon zijn correct; zowel soldaat als jongen van 19. Door het over een jongen van 19 te hebben, wordt de ontvoerde als individu gezien en niet als een van de vele Israëlische soldaten. Ontvoering van mensen is verschrikkelijk.
Dat gebeurt vaak inzake Israel dat de zaken gedramtiseert worden.
Het gebeurt in het algemeen vaak dat zaken gedramatiseerd worden als belangen in het spel zijn. De bedreiging van de islam wordt door 'het westen' gedramatiseerd. De verdervelijkheid van democratiën wordt door 'het midden-oosten' gedramatiseerd. Enzovoort.
De Israelisch roepen het een beetje over zichzelf uit.
De Israëlies[/is] en de Palestijnen houden beiden het conflict in stand.
Palestijnen worden onderdrukt dan krijg je dus dit soort acties van de Palestijen.
De staat Israël wordt niet erkend door 'de Palestijnen'. Dan krijg je dus het soort acties van de Israëlies.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Kleine Feldmaus
Lid

Laat ik even duidelijk zijn...ik ben het niet eens met vele acties van de Israelische regering (hoera voor de ontruiming van de eerste nederzettingen), ik ben het ook niet eens met de wijze van "politiek bedrijven" van de Hamas...aan beide kanten lijden de gewone mensen.

Maar het is makkelijk om een mening te hebben vanuit theorieen op papier en vanuit mediaberichten.
Voor mij is het toch ietsje anders met veel vrienden daar en een daarvan opgeblazen in een bus opweg naar school.
En dan laat ik mijn mening van religieus aspect nog achterwege (bv over de timing van de oprichting van de staat Israel) want dan wordt het helemaal ingewikkeld.
Dus tjah, helemaal objectief ben ik niet.
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Oh joyous fools in your halls of fear,
Why do you arm yourselves when you think danger is near?
Trapped in a prison of your own devise,
But too blind to even realize,
That you created your own glass walls;
That is what happens when your hope falls
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
dvaupell
Lid
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Arjen schreef:Oh joyous fools in your halls of fear,
Why do you arm yourselves when you think danger is near?
Trapped in a prison of your own devise,
But too blind to even realize,
That you created your own glass walls;
That is what happens when your hope falls
Mooi stukkie proza, Arjen - Wat is het feitelijk nut hiervan?

En mensen; Het Palestijns-Israëlisch conflict (of Israëlisch-Palestijns, zo u wilt) is een heel gecompliceerd conflict.
Het is onmogelijk één oorzaak van het conflict te noemen of één oplossing.

In eerdere discussies werd dit conflict en haar oorzaken ook al verregaand gesimplificeerd waardoor detaildiscussies ontstonden die echt kant noch wal raakten. Daar ga ik in elk geval niet meer in mee.

De impliciete erkenning van Hamas.... Ik hecht er weinig waarde aan, daar volstrekt onhelder is wie er de leiding heeft over Hamas. Zo zijn de laatste acties van Hamas uitgevoerd onder leiding van de Hamasleiding in Damascus, terwijl de Hamas-premier van de Palestijnse autoriteit er tegen was...
Kortom, Hamas kàn geen betrouwbare gesprekspartner zijn.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mooi stukkie proza, Arjen - Wat is het feitelijk nut hiervan?
Dankje wel. Het nut hiervan is om te laten zien dat men uit angst zichzelf bewapend. Zo ontstaan denkbeeldige grenzen die dan weer verdedigd moeten worden. Uit angst dat de ander zichzelf ook bewapend heeft.

Feitelijk is het enige dat we moeten doen de wapens neerleggen.
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

En toen was er weer oorlog...
Het leger van Israël is in de nacht van dinsdag op woensdag de Gazastrook binnengevallen. De grensstad Rafah zou daarbij gedeeltelijk omsingeld zijn. Dat hebben de Israëlische strijdkrachten bekendgemaakt.

De inval komt niet als een verrassing. Israël had al eerder gedreigd met een inval in de Gazastrook wanneer de 19-jarige soldaat, die door de radicale Palestijnse groep Volks Verzet Comités (PRC) en de gewapende tak van de Hamas-beweging werd ontvoerd, niet vrijgelaten zou worden. De militante groepen drongen via een tunnel vanuit de Gazastrook Israël binnen en bestookten de legerpost voorbij de grensovergang Kerem Shalom met machinegeweren en raketwerpers. Bij die aanslag kwamen twee soldaten om het leven en werd de 19-jarige soldaat ontvoerd. Abbas veroordeelde die aanslag en zei dat onschuldige Palestijnen het slachtoffer zouden worden van deze radicalen.

Israël heeft toen aangegeven te wachten omdat er pogingen door de Egyptische en Franse diplomaten werden ondernomen om de gegijzelde Israëlische korporaal Gilad Shalit, door middel van onderhandelingen, vrij te krijgen. Deze onderhandelingen zijn op niets uitgelopen. Premier Olmert ging niet in op de eis van de ontvoerders die de soldaat wilde ruilen voor alle gevangen Palestijnse vrouwen en kinderen. Vrijwel zeker hebben de militante groepen ook een Joodse kolonist uit de Jordaanoever ontvoerd. Hij zou worden gedood wanneer Israël zich niet meteen terug zou trekken. Deze ontvoering werd door Israël nog niet bevestigd, maar zal zeker onderzocht worden.

Voordat Israël de Gazastrook binnentrok zijn drie bruggen op belangrijke verbindingswegen verwoest. Ze wilden hiermee voorkomen dat de 19-jarige soldaat werd verplaatst naar een omliggend land. Ook is er een elektriciteitscentrale verwoest zodat grote delen van de Gazastrook zonder stroom zitten. Het dagblad Haaretz meldde dat Israël een vermoeden heeft dat de militair in de buurt van het vluchtelingenkamp Khan Yunis, in het zuiden van de Gazastrook, vastgehouden wordt. Het is volgens een Israëlische woordvoerder absoluut niet de bedoeling om de Gazastrook opnieuw te bezetten "We willen alleen onze jongen terugbrengen naar huis, dat is alles", aldus minister van Infrastructuur Benjamin Ben-Eliezer.
Katusha
Lid

Bericht door Katusha »

Ik begin het helemaal kwijt te raken. Ze vallen nu Palestijnen aan. Er vallen burgerslachtoffers voor 1(ja hoe krom maar in de oorlog waar duizenden doden val is mens een statestiek) iemand!

Er is toch andere oplossing voor mogelijk of hoe zit dat??
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Kleine Feldmaus
Lid

Veel Israeliers zijn het ook helemaal niet eens met deze militaire actie...betogers vezamelden zich voor het huis van premier Ehud Olmert met borden met opschriften als ,,geen militaire oplossing'' en ,,geen aanvallen op burgers''. Ze riepen ook op tot een dialoog met de Palestijnse Hamas-regering.
Maar ja.

Ik denk trouwens niet dat Gilad Shalit nog leeft.

Konden er maar meer van dit soort dingen gebeuren:

Afbeelding

Eendracht onder streetfootball spelers van het gecombineerde team van Israel en de Palestijnse Authoriteiten, hun vlaggen showend nadat ze Polen hebben gewonnen van Polen bij het Streetfootball Festival 06, in Berlijn .
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Da's een mooie foto kleine feldmaus.
:)
Kleine Feldmaus
Lid

ja, die mag gezien worden :-)
jammer dat het hier niet in de media kwam
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik vind dat we een krant moeten gaan uitgeven waar alleen maar goed nieuws in staat. Misschien dat mensen dan langzaam maar zeker weer de positieve dingen gaan zoeken...
Kleine Feldmaus
Lid

Mee eens! Eens wat positivisme verspreiden.
Doet me denken aan het Kinderen voor kinderen liedje wel..."als ik de baas zou zijn van het journaal"
Plaats reactie