flesje op helm?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
sobel
Lid

Bericht door sobel »

wapenolie zit in dezelfde blikjes
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Vandaar het vermoeden van insectenolie. Wapen moet ook niet elke 2 minuten ge-olied worden...
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
karell
Lid

Bericht door karell »

Is geen domme vraag hoor, maar wanneer ik door een kogel op mijn helm zou worden geraakt zou ik me niet druk maken over een een klein steekvlammetje wat er zou kunnen ontstaan.(tenzij je in een munitiedepot aanwezig bent...)
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Kogel kan nog altijd afketsen. Eraan liggend vanuit welke hoek je schiet en afstand natuurlijk.
karell
Lid

Bericht door karell »

klopt!!!heb je helemaal gelijk in!!!maar denk dat je dan al zo erg schrikt dat je adrenaline niveau daardoor niet erg meer zal stijgen. maar ik geef je volkomen gelijk.
(en sorry voor het afwijken van dit onderwerp)
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Zo erg is het niet of topic. Natuurlijk ben je sneller dood dan levend als op je helm word geschoten.

Ik heb wel eens de kleine zwarte flesjes Jack Daniels gezien op een helm (vietnam war)
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

zoals al vermeld zitten er in die plastieken flesjes ontsmettingsmiddel tegen insecten zoals bloedzuigers ed. Ik weet dat deze zeker gebruikt werden in Vietnam (vochtig/warm klimaat) Of ze in WO2 gebruikt werden heb ik mijn twijfels.
For King & Country
TommoVich
Lid
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

leieboordbewoner schreef:zoals al vermeld zitten er in die plastieken flesjes ontsmettingsmiddel tegen insecten zoals bloedzuigers ed. Ik weet dat deze zeker gebruikt werden in Vietnam (vochtig/warm klimaat) Of ze in WO2 gebruikt werden heb ik mijn twijfels.
Ik geloof dit ook eerder , dat dit in de vietnam oorlog voornaam gebruikt werd als een ontsmettingsmiddel tegen insecten en ongedierte ! :-)
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
willysproject
Lid

Re: flesje op helm?

Bericht door willysproject »

Insect repellent (kortweg "Bug Juice" genoemd). In WO2 films ga je dat niet tussen de helm zien zitten want toen zat het nog in glazen flesjes...

Hier vlug enkele fotootjes genomen:

Afbeelding

Afbeelding

Het kleine "pakkettje" (in papier) was geen verband maar wc papier... Drukverband werd heel zelden op de helm gedragen...

Gerd V

cathaleine schreef:In films zie je wel vaker amerikaanse soldaten met n klein flesje op hun helm. weet iemand wat hierin zat en waar het voor diende?( ik bedoel niet het kleine 'pakketje' want dat was verband)
willysproject
Lid

Bericht door willysproject »

Neen,
Wapenolie LSA (Lubrifiant Small Arms) zat in olijfgroene plastieken flesjes. M60 gunners droegen het vaak ook op de helm.

Gerd V

sobel schreef:wapenolie mss? want als PPL die blikjes zippo vloeistof bedoelt, in dergelijke dingen zat ook wapenvloeistof
Plaats reactie