D-day (De aanleiding tot...)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Debbie

D-day (De aanleiding tot...)

Bericht door Debbie »

wat was precies de aanleiding van d-day?? mag ik asjeblieft een uitgebreid antwoord voor mijn werkstuk
alvast bedankt
groetjes, Debbie
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Debbie,

De directe aanleiding van D-day (operation OVERLORD) is nogal moeilijk te bepalen, aangezien het een langer proces was en derhalve werd de operatie reeds enige tijd van te voren gepland.

Wat belangrijk is in deze is het zogenaamde twee-fronten-vraagstuk.
Stalin (van de Sovjet Unie) drong er bij de westelijke geallieerden op aan zo snel mogelijk een front in het Westen te openen.
De troepen van de Sovjet Unie (het Rode leger) leed namenlijk zware verliezen.
Stalin hoopte dat de Duitser hun kracht moesten verdelen als er ook in het Westen druk zou worden uitgeoefend op het Derde Rijk.

Na het tegenvallende effect van de geallieerde campgane in Noord-Afrika en de inval in Italie (operatie SHINGLE) kwamen de geallieerden tot het plan voor een inval in Normandie.
Deze reeks van gebeurtenissen kan je dus niet zondermeer los van elkaar zien, al zijn ze meer de oorzaken dan de directe aanleidng.

Voor een interressant tijdsschema der gebeururtenissen verwijs ik je naar Klik mij
Op die pagina vind je ook interressante links die dieper op de opearatie zelf ingaan.

Plaatje: Drie fronten in Europa
Afbeelding

Plaatje: VS soldaat op D-Day
Afbeelding

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het plan was om vanaf meerdere plaatsen tegelijk het offensief te openen.
Om zo vanaf meerdere plaatsen tegelijk druk uit te oefenen op de linie van duitse troepen en daardoor de druk zo groot te maken dat die linie zou breken.
Dit is ook gelukt.
De duitsers moesten op vele fronten massaal terugtrekken.Na het terugtrekken zijn er een aantal tegenaanvallen geweest; zoals het ardennen offensief.

Als die foto van die soldaat trouwens inderdaad op d-day gemaakt is dan is t waarschijnlijk een soldaat van de 101st airborne division...en gezien het de verzamelplaats van easy compagny was.....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

benmaf schreef:Als die foto van die soldaat trouwens inderdaad op d-day gemaakt is dan is t waarschijnlijk een soldaat van de 101st airborne division...en gezien het de verzamelplaats van easy compagny was.....
Leuk gevonden hè ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

absoluut tof ja..zo lopen topics ook in elkaar over kennen jullie trouwens ook het spel close combat 5 ?
gaat over de invasie in normandie
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Toch, het is voor een werkstuk voor school. Is het dan niet de bedoeling dat je dat zelf gaat uitzoeken? Is dat niet een vorm van leren, dat waarvoor je op school zit? Er is genoeg over te vinden om een uitgebreid en duidelijk antwoord te krijgen, you'll enjoy it.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ey B'Elanna,je hoeft niet als iemand iets vraag,elke keer:IS HET NIET DE BEDOELING DAT JE ZELF GAAT KIJKEN te zeggen.want Waarom is er hier dan in het forum een onderwerp gemaakt over VRAGEN?? :?:,ik heb ook al eens gevraagd waar ik legerspullen kan kopen en als ik dan als antwoord krijg:er is genoeg te vinden op internet! nou dan hoefde dit onderwerp er ook niet te zijn.

maarja,groete!! _/-\o_
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

robin.h schreef:Ey B'Elanna,je hoeft niet als iemand iets vraag,elke keer:IS HET NIET DE BEDOELING DAT JE ZELF GAAT KIJKEN te zeggen.want Waarom is er hier dan in het forum een onderwerp gemaakt over VRAGEN?? :?:,ik heb ook al eens gevraagd waar ik legerspullen kan kopen en als ik dan als antwoord krijg:er is genoeg te vinden op internet! nou dan hoefde dit onderwerp er ook niet te zijn.

maarja,groete!! _/-\o_
Als je zelf al hebt gezocht, en je kunt niets vinden, dan kunnen wij je natuurlijk helpen. Maar ik denk dat het niet de bedoeling is dat wij een heel werkstuk maken. :) Soms zitten er natuurlijk heel moeilijke stukken in een werkstuk, daar kunnen we gewoon bij helpen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

ja ok,daar heb je ook weer gelijk in :oops: :lol: :lol:
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ook ik wil nog even benadrukken dat dit vragenforum er niet is om je werkstuk te laten maken. We willen kinderen op weg helpen en volwassenen met concrete vragen te woord staan.

Het is een open forum die kan dienen als bron, net zoals je een bieb kunt bezoeken, op internet kunt surfen en deskundigen kunt benaderen. Het is alleen niet zo dat dan alle andere bronnen overbodig zijn. Ik zie het als een hulpmiddel om bronnen gemakkelijker te vinden en om kort een verduidelijking uit te dragen. Het hangt sterk van de vraag af. Hoe concreter de vraag, hoe dieper je er op in zou kunnen gaan.

Het is aan de vaste forumbezoekers (experts/mods) om de juiste balans te zoeken tussen datgene wat je aan wilt dragen en datgene dat de kinderen zelf moeten doen. We moeten overigens niet vergeten dat wat voor de ene vanzelfsprekend is (Google) voor de andere een hoge berg is. Een korte zoekactie van 2 minuten kan iemand dan toch behoorlijk op weghelpen.

Op initiatief van YPPY zullen we hier intern over beraadslagen, misschien moeten we een en ander aanvullen op de policy. De policy in het vragenforum werd trouwens eerder al duidelijk aangegeven door PPL. Hij geeft in deze thread onder andere aan dat het *zeker niet* de bedoeling is dat wij werkstukken voor je in elkaar gaan draaien.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

Eum, als ik mij goed meen te herrineren heeft die laattijdige invoering van een tweede front de Ivans een beetje minder goed gezind gemaakt en op die mannier de komende bipolariteit nog versneld. Ja en zal zelf een moglijke wrijvende factor hebben gevormd bij de conf van Potsdam.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Het 'ontstaan' van D-Day

Bericht door Sjoerd »

Er werd al even gezged dat de bedoeling was om NOG een front te openen in Europa. Maar nu zul je je afvragen wat daar dan het belang van is. Dat is eigenlijk vrij logisch. Door een nieuw front in het westen moesten de Duitsers hun (inmiddels vrij kleine) leger gaan verdelen over drie fronten ipv twee zoals voor D-Day het geval was. (te weten het Oost Front met de Sovjet Unie, en in Italie.) Door deze verdere spreiding van de militaire middelen nam de 'druk' op het front af.
Je moet het front dus zien als een soort lijn waar vanaf twee kanten tegen aan wordt geduwd. Het gaat er dus om wie het hardst kan duwen. Als je meer mensen hebt kan je natuurlijk harder duwen, dus toen de Duitsers hun troepen opnieuw moesten verdelen nam de druk op het Oost-Front af, waardoor de Sovjets (de hudige Russen) veel makkelijker konden doorstoten. Dit is eigenlijk de strategische reden waarom de landingen in Normandie noodzakelijk waren.
Maar er speelt nog iets:

Een ideologische reden.

Ik weet niet of jullie het op school al hebben gehad over de verschillende ideologien die in die tijd speelden (aangezien je niet hebt gezegd op wat voor school je zit (havo, vmbo, basisschool :?: )).
In ieder geval waren de Sovjets Communistisch, en de Westerse geallieerden (Engeland, de VS en Frankrijk) waren Kapitalistsich. De westerse geallieerden wilden voorkomen dat de Russen heel Europa in hun greep kregen, en daarom was het ook politiek belangrijker geworden om tot een invasie over te gaan. Uiteindelijk is hiervoor (na de bevrijding)de NAVO opgericht.( Om West Europa te beschermen tegen de Sovjet Unie)

Hoop je hiermee enigzins geholpen te hebben,

Sjoerd :shock:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Plaats reactie