Waarom kwam er precies oorlog in Nederland ?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Den vaderland getrouwe
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:47

Bericht door Den vaderland getrouwe »

Ook was het 'veiliger' voor de Duitsers om Nederland zo snel mogelijk te bezetten. Als ze Nederlands neutraliteit niet geschonden hadden, was dit een groot gat geweest in de (nog te bouwen) 'Atlantic Wall' en hadden de gealieerden Nederland mischien wel ingenomen, met het doel zo Duitsland binnen te vallen...
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

mjah de grootste reden om Nederland binnen te vallen was de komende oorlog met engeland die in de lucht uitgevochten zou moeten worden.

De duitsers hadden als ze Nederland niet hadden ingenomen helemaal om Nederland heen moeten vliegen of zelfs vanaf Noorwegen moeten opereren

dat is met name voor de terugweg ongemakkelijk helemaal met oog op beschadigde toestellen die zo snel mogenlijk aan de grond moesten zien te komen als dat in Neutraal nederland zou gebeuren dan zouden de Nederlanders die vliegtuigen in beslag nemen en de piloten opsluiten net als in de eerste WO
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Volgens mij zijn de laatste twee stukken niet correct.

De beslissing om de 'Atlantik Wall' te bouwen werd pas genomen nadat de Battle of Britain door de Duitsers was opgegeven.

Bovendien was Hitler (volgens diverse bronnen) helemaal niet van plan oorlog te gaan voeren met de Engelsen. Zelfs tijdens de campagne tegen Frankrijk heeft Hitler een vredesaanbod aan de Engelsen gedaan.

Hitler bleef tegen de Engelsen vechten omdat zij zijn aanbod afwezen. Daarna zijn pas voorbereidingen gestart voor 'Operation Seelöwe', d.w.z. de landing van Duitse troepen op Engelse bodem. De Battle of Britain diende als voorbereidende aanvallen.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het maken van plannen en het maken van voorbereidingen daarvoor zijn 2 heel verschillende dingen.
Zo weet ik dat operatie seelöwe uit is gesteld gezien de grote aantallen duitse vliegtuigen die in Nederland zijn gesneuveld.
En later bleek dat t hele feest helemaal niet door zou gaan.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

nee hoor, de planning en voorbereiding van operatie seelowe waaren wel degenlijk in volle gang lang voor 10 mei 1940, het had in junie 1940 al plaats moeten vinden en een dergelijke operatie plan je gewoonweg niet in 3 maandjes tijd.

vooral het verlies van de transporttoestellen maakte die plannen onmogenlijk omdat er te vaak heen en weer gevlogen moest worden om een redelijk leger aan land te zetten (de gehavende luchtlandstroepen konden aangevuld worden door gebirchtsjagers maar de transporttoestellen werden te erg gemist).

Pikant detail is trouwens wel dat ongeveer een even grote luchtmobiele eenheid (fallschirmjager en gebirchtsjager dit keer) Malta wel hebben kunnen veroveren (wat ten eerste een eiland is en ten tweede werd beschermd door ervaren (veelal gepantserde) geallieerde eenheden) terwijl diezelfde eenheden heel noord holland zijn doorgeschopt door de slecht getrainde, slecht bewapende en ongepantserde nederlandse strijdkrachten ... hulde aan die mannen.
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Ik neem aan dat je Kreta bedoelt? Malta werd in de oorlog wel gebombardeerd door de Luftwaffe (Geallieerd steunpunt in de Middelandse zee) maar niet bezet.

Wat betreft Operatie Seelöwe hebben jullie waarschijnlijk gelijk, vwb de planning etc. ik vermoed echter dat Hitler er niet veel aandacht aan heeft geschonken tot mei '40. Ik zal e.e.a. eens opzoeken.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

monmax schreef:Ik neem aan dat je Kreta bedoelt? Malta werd in de oorlog wel gebombardeerd door de Luftwaffe (Geallieerd steunpunt in de Middelandse zee) maar niet bezet.

Wat betreft Operatie Seelöwe hebben jullie waarschijnlijk gelijk, vwb de planning etc. ik vermoed echter dat Hitler er niet veel aandacht aan heeft geschonken tot mei '40. Ik zal e.e.a. eens opzoeken.
je hebt gelijk ik bedoel idd Kreta
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Plaats reactie