Kan iemand mij dit uitleggen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Logistics and Patton’s Third Army: misschien interessant voor je Arjen?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Arjen schreef:sowieso zou ik er graag documenten van willen zien. Van de bevoorradingen dus


Aangezien ik die niet heb kan ik ze je niet voorleggen. Misschien dat iemand anders ze heeft. :wink: Maar over Montgomery/Market Garden en over Patton zijn genoeg boeken en internet sites (meer boeken/sites dan haren op m'n hoofd en ben niet kaal) beschikbaar om je vraag te beantwoorden. De link die KevinP geeft is uiterst interessant.
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Oke dan onstaan vraag bij mij. Waarom, hebben ze dan niet eerst Antwerpen ingenomen. Logestiek op gaan laten komen. En dan via Nederland Duitsland binnen trekken?
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ze hadden de Duitsers al op de vlucht geslagen. Als ze langer hadden gewacht konden de Duitsers de tijd gebruiken omzich te organiseren, hergroeperen, herbewapenen en weer in de verdediging te gaan. :)

[edit] Antwerpen was a bevrijd. De haven was bijna conpleet verwoest en lag vol met mijnen...Het zou maanden duren voordat die gereed was.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Antwerpen was op 4 september 1944 bevrijdt. De havens welke intact in de handen van de geallieerden gevallen waren kon men nog niet gebruiken. De reden hiervoor was dat de duitsers de scheldemonding in Zeeland nog in bezit hadden. Na het mislukken van Market Garden werd het veroveren/zuiveren van de scheldemonding prioriteit nummer 1 voor de 21ste legergroep van Montgomery. De aanvoerroutes voor de geallieerden waren nu te lang geworden en de duitsers waren daarmee in het voordeel (korte aanvoerlijnen). Op 28 november 1944 arriveerde het eerste konvooi in Antwerpen, nadat de Schelde door mijnvegers schoon geveegd was.
Markoz
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 20 apr 2006, 16:03
Locatie: Delfzijl

Bericht door Markoz »

Was het trouwens ook niet zo dat Berlijn niet de prioriteit van veroveren had, omdat het aan de Russen beloofd was? Er staat me iets bij dat er was afgesproken dat Rusland zich op Berlijn zou richten.
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

Markoz schreef:Was het trouwens ook niet zo dat Berlijn niet de prioriteit van veroveren had, omdat het aan de Russen beloofd was? Er staat me iets bij dat er was afgesproken dat Rusland zich op Berlijn zou richten.
Conferentie van Yalta, februari 1945.

Van de week nog ergens gelezen dat Eisenhower met Montgomery al voor of na Operation Market Garden besproken hadden dat Berlijn niet het einddoel zou worden. Aangezien de Russen dichter bij Berlijn waren en dat Eisenhower wist dat er bij de slag om Berlijn vele slachtoffers zouden vallen. Maar kan het niet meer vinden. Misschien dat iemand dit kan bevestigen of tegenspreken
Plaats reactie