Vakantie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Melting
Lid

Vakantie

Bericht door Melting »

Dit jaar in mijn vakantie zit ik er over te denken om naar Normandië te gaan, om daar het bekende "Omaha beach" en de oorlogsgraven te bekijken. Het lijkt me dat dit een grote indruk op me zal maken.

Nu is mijn vraag: weet iemand in welke plaats die grote velden met oorlogsgraven liggen?

En ook zit ik erover te denken om een concentratiekamp in Nederland of net over de grens in Duitsland te bezoeken. Zijn deze nog redelijk intact; en zijn deze open voor bezoekers?

Alvast hartelijk bedankt!
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het nederlandse kamp Vucht en Bergen Belsen zijn te bezichtigen geloof ik,

Over de oorlogsgraven zullen andere mensen je meer kunnen vertellen, Tessa heeft er een aantal bezocht met de veteranen op wiens overlevering band of brothers is gemaakt!
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Een groot War Cemetary veld in Nederland (niet helemaal je vraag) is bijvoorbeeld Margraten. Laatste rustplaats van 8302 Amerikanen.
Afbeelding

Dan ligt er in Belgïe (ook niet helemaal wat je vroeg) een concentratiekamp dat erg goed bewaard is gebleven, omdat het als een van de weinige, vrij snel na de oorlog al tot monument en gedenkplaats werd uitgeroepen. Misschien iets voor onderweg naar Frankrijk? Foto en informatie is te zien op http://www.wo2.nl -> wereldoorlog -> musea -> belgie -> breendonk.

Misschien heb je ook hier nog wat aan: En dan "last-but-not-least", een lijst met oorlogsgraven in Normandië:En kaartje met alle bezienswaardigheden mbt de landing op Normandië:De bezienswaardigheden zijn aanklikbaar op het kaartje voor meer info.

Als je 't interessant vindt zou je eventueel een "verslag" van je bezoek aan een dergelijk oorlogsveld of museum kunnen inzenden voor op wo2.nl?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Melting
Lid

Bericht door Melting »

Roel R. en Proos,

alvast bedankt voor de informatie en de links die gepost zijn.

Ik zal mijn korte reis langzaam aan toch eens plannen en wie weet maak ik er inderdaad wel een verslagje van voor op de site.

Bedankt.
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Melting schreef:Roel R. en Proos,

alvast bedankt voor de informatie en de links die gepost zijn.

Ik zal mijn korte reis langzaam aan toch eens plannen en wie weet maak ik er inderdaad wel een verslagje van voor op de site.

Bedankt.
Het vroegere ''Polizeiliches Judendurchangslager Westerbork'', bij Westerbork in Drente, het kamp is er niet meer, maar er is een groot monument en een groot Herinnerings Centrum Kamp Westerbork 1939-1945.
Zeker het bezoeken waard!!!

Bjorn.
Verzamelaar_Freak
Lid

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Glenn Janssens
Lid

Bericht door Glenn Janssens »

Gast

Bericht door Gast »

@Melting
Als je naar oorlogsmusea.nl gaat vind je een reisbeschrijving voor Normandie . Op zich worden hierin wel een paar punten genoemd die voor jou interessant zijn denk ik.
Backfire
Lid

Bericht door Backfire »

ik mocht dit jaar kiezen waar we heen gingen, want me broers gaan niet meer mee, en nu ga ik ook naar normandie :) ben wel van plan musea te bezoeken enzo
Plaats reactie