Het embleem van de ‘Leibstandarte Adolf Hitler’ is aangetroffen op een Hummer van het Poolse leger in Bagdad, Irak.
Dat heeft het Poolse Ministerie van Defensie bekendgemaakt.
Het logo van de elite SS-divisie zat op een mitrailleur die was bevestigd op het voertuig.
Het embleem werd ontdekt nadat terroristen in mei een aanslag hadden gepleegd op het voertuig.
De Poolse minister van Defensie Radek Sikorski heeft een onderzoek gelast naar Poolse militaire voertuigen.
De ontdekking van het embleem is de zoveelste tegenvaller voor Lech- en Jaroslaw Kaczynski, respectievelijk president en premier van Polen.
Lech Kaczynski zette onlangs kwaad bloed in de Europese Unie omdat hij pleit voor de invoering van de doodstraf in de Europese Unie.
Daarnaast wordt de terughoudendheid op het gebied van de Euro de broers niet in dank afgenomen.
Inmiddels gaan in regeringskringen stemmen op om een organisatie op te zetten die het beeld van Polen in het buitenland positief moet veranderen.
Eventuele discussies of dit nou ondoordacht kwajongensgedrag is, of absoluut niet kan, laat ik aan jullie over.
Opmerkelijk is het wel.
Rare jongens, die Polen.
Ik dacht dat Kaminski en Dirlewanger daar juist niet zo populair waren?
Het kan niet, natuurlijk niet.
Toch schiet ik altijd even in de lach bij dit soort ondoordachte acties.
Mag ook niet, maar ja…
Ik heb nou eenmaal een voorliefde voor zwarte humor.
Echter: niets nieuws onder de zon.
Amerikanen sierden in Vietnam hun uniformen al met nagemaakte SS-Ärmelstreifen a la Metz, maar dan met bv Mekong of wat dan ook er op.
Hier en daar schijnt er ook een swastika vlag gewapperd te hebben op tanks.
(Als je goed op let, zie je dat in Platoon nog even aangehaald worden.)
In ieder geval een bericht dat ik jullie niet wilde onthouden.
PS: Het divisie embleem van de LAH is een sleutel.
Dat wisten jullie vast.
Beter gezegd: het is een loper.
Wat is Duits voor een loper?
Nou?
Juist: een Dietrich.
Hee, Sepp Dietrich!
Inderdaad, geen toeval.
Nou heeft de stad Leiden twee sleutels in zijn wapen staan, zou dat nou ook een sick joke zijn, of...