SS-embleem op Poolse legertruck

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
LDO
Lid
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

SS-embleem op Poolse legertruck

Bericht door LDO »

Metro, maandag 14 augustus 2006

Het embleem van de ‘Leibstandarte Adolf Hitler’ is aangetroffen op een Hummer van het Poolse leger in Bagdad, Irak.
Dat heeft het Poolse Ministerie van Defensie bekendgemaakt.
Het logo van de elite SS-divisie zat op een mitrailleur die was bevestigd op het voertuig.
Het embleem werd ontdekt nadat terroristen in mei een aanslag hadden gepleegd op het voertuig.
De Poolse minister van Defensie Radek Sikorski heeft een onderzoek gelast naar Poolse militaire voertuigen.
De ontdekking van het embleem is de zoveelste tegenvaller voor Lech- en Jaroslaw Kaczynski, respectievelijk president en premier van Polen.
Lech Kaczynski zette onlangs kwaad bloed in de Europese Unie omdat hij pleit voor de invoering van de doodstraf in de Europese Unie.
Daarnaast wordt de terughoudendheid op het gebied van de Euro de broers niet in dank afgenomen.
Inmiddels gaan in regeringskringen stemmen op om een organisatie op te zetten die het beeld van Polen in het buitenland positief moet veranderen.

Eventuele discussies of dit nou ondoordacht kwajongensgedrag is, of absoluut niet kan, laat ik aan jullie over.
Opmerkelijk is het wel.
Rare jongens, die Polen.
Ik dacht dat Kaminski en Dirlewanger daar juist niet zo populair waren?

Het kan niet, natuurlijk niet.
Toch schiet ik altijd even in de lach bij dit soort ondoordachte acties.
Mag ook niet, maar ja…
Ik heb nou eenmaal een voorliefde voor zwarte humor.

Echter: niets nieuws onder de zon.
Amerikanen sierden in Vietnam hun uniformen al met nagemaakte SS-Ärmelstreifen a la Metz, maar dan met bv Mekong of wat dan ook er op.
Hier en daar schijnt er ook een swastika vlag gewapperd te hebben op tanks.
(Als je goed op let, zie je dat in Platoon nog even aangehaald worden.)

In ieder geval een bericht dat ik jullie niet wilde onthouden.

PS: Het divisie embleem van de LAH is een sleutel.
Dat wisten jullie vast.
Beter gezegd: het is een loper.
Wat is Duits voor een loper?
Nou?
Juist: een Dietrich.
Hee, Sepp Dietrich!
Inderdaad, geen toeval.
Nou heeft de stad Leiden twee sleutels in zijn wapen staan, zou dat nou ook een sick joke zijn, of... :lol:
779
Lid
Lid

Bericht door 779 »

Zou me ook niet verbazen dat die terroristen zelf die dingen erop gezet hebben...

779
Easycompany506th
Lid
Contacteer:

Bericht door Easycompany506th »

779 schreef:Zou me ook niet verbazen dat die terroristen zelf die dingen erop gezet hebben...

779
Denk je echt dat terroristen daar de tijd voor nemen, bovendien zijn de aanslagen in Irak (en Afghanistan) voornamelijk zelfmoord- of hit- en run acties waardoor de soldaten zelf slechts weinig van de terroristen zien...
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."

http://www.freewebs.com/easycompany506th
mark
Lid

Bericht door mark »

Lijkt me inderdaad niet dat terroristen het logo erop gesjabloont hebben.
Het lijkt mij eerder een soort zwarte humor van de poolse militairen.
Of misschien wilden de polen toch een soort link leggen tussen hun elite eenheid en de weermacht elite eenheid.
Maar het blijven militairen die met zwarte humor proberen hun dagelijkse beslommeringen in een levensgevaarlijke oorlogs-situatie wat 'op te vrolijken'.
Politiek correct is het niet. Maar aan de andere kant wel een beetje te begrijpen.

En in Vietnam waren uiteraard neo-nazi's te vinden, zeker in de jaren zestig (rassenscheiding net opgeheven, in de states overal rassenrellen, moord op Dr King enz.).
In Platoon is in de laatste scenes inderdaad een M113 pantservoertuig te zien die getooid is met Duitse vlaggen en andere tekens en je ziet op de achtergrond ook overduidelijk rascistisch uitgedoste militairen lopen, waarvan een met een duitse herder geloof ik.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
dvaupell
Lid
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

... Gezien het onderwerp bedoeld is voor discussie... heb ik het naar het discussieforum verplaatst....
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
dvaupell
Lid
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik begrijp niet dat die Poolse militair(en) zich hiermee zou willen identitficeren.... Ben heel nieuwsgierig wat er nu werkelijk aan de hand was.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
LDO
Lid
Contacteer:

Bericht door LDO »

Nou, ik ben best wel benieuwd of je hier ooit nog wat van hoort.
Het is komkommertijd in de krant, dus ik denk dat dit stukje maar net de Metro gehaald heeft.
Maar ik hoop dat er een vervolg op komt en als ik hetr tegen kom zal ik het jullie niet onthouden!

Groets,
Martin
Charly1975
Lid

Bericht door Charly1975 »

Is er een foto van beschikbaar of niet ?
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 52 keer
Ontvangen: 95 keer

Re: SS-embleem op Poolse legertruck

Bericht door asjemenou »

LDO schreef:Nou heeft de stad Leiden twee sleutels in zijn wapen staan, zou dat nou ook een sick joke zijn, of... :lol:
Triest voorval van dat LAH logo op die mitrailleur. Zal inderdaad wel een soort van zwarte humor geweest zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat Poolse militairen zich opzettelijk zouden willen associëren met een Duitse WOII legereenheid die hun Poolse voorouders als Untermenschen zagen en ze ook als dusdanig behandelden.
Wat die sleutels in het wapen van Leiden betreft, dit is uiteraard een grapje van je. Leiden voert haar stadswapen (met sleutels) al heel lang. Lang voordat iemand ook maar ooit van de Leibstandarte, Sepp Dietrich of meneer Hitler had gehoord.

...Het wapen van Leiden bestaat uit 2 gekruiste sleutels van keel (rood) op een zilveren veld. Deze sleutels zijn het symbool van de beschermheilige van de stad Sint Petrus. Uit 1364 is een stadszegel bekend waarop hij staat afgebeeld met een sleutel en een kerkgebouw in zijn rechterhand met daar omheen zeven zittende figuren. Oudere zegels van Leiden vertonen echter alleen een zittende Sint Petrus zonder sleutels. Verder bestaat ook een zegel met slechts één sleutel...
LDO
Lid
Contacteer:

Bericht door LDO »

Nee, was het maar waar.
Het stond op het boordwapen, volgens het stuk.
Dus misschien op de munitiekist die er naast hangt?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze het in het wapen zelf krassen of met veel bravour op de deur geschilderd hebben...
Maar ik heb me ook rot gezocht, er is volgens mij geen andere krant die er melding van maakt.

Ik ben blij dat Sowsabowski dit niet meer heeft hoeven meemaken...
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Metro, hè? Die hebben, zoekende naar sensatie, vast zelf de link sleutel -> LSSAH gelegd. Ik kan me niet voorstellen dat die Polen dit embleem zouden hebben gekozen 'ter nagedachtenis' aan de LSSAH.

Het embleem is overigens wel 'vernoemd' naar Sepp Dietrich.

Hier meer info over dit specifieke logo:

Afbeelding

http://chrito.users1.50megs.com/_data/d ... 00/lah.htm
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
LDO
Lid
Contacteer:

Bericht door LDO »

Auke schreef:Het embleem is overigens wel 'vernoemd' naar Sepp Dietrich.
Ja natuurlijk, ik verkondig niets dan de waarheid ter leringh ende vermaeck, ik zuig ze niet uit m'n duim hoor! :lol:

Maar alle gekheid op m'n stokje, ik denk juist wel dat iemand juist zo'n embleem zou kiezen om bedekt zijn sympathie te tonen.
Hang een swastika of een keltenkruis om je nek en iedereen weet met welke ideeën je sympathiseert.
Maak er een wolfsangel of een odal van en er zijn al een stuk minder mensen op de hoogte van je gedachten.
Neem zoiets als de Dietrich en alleen een hand vol insiders weet het, terwijl de dader in zijn vuistje lacht.

Zo herinner ik me de tijd, dat wanneer de familie bij elkaar was, we nog wel eens kinderliedjes zongen voor al dan niet aanwezig klein grut.
Steevast als er een liedje kwam waarin de oerhollandse kreet 'hoezee!' voorbij kwam, vond ik het met mijn puberale gedrag erg leuk om knalhard 'Hou Zee!' te brullen.
De familie dacht: hoor hem eens enthousiast mee doen.
En mijn opa gaf me een hijs voor m'n harsens, niet te kort!
Niemand die het begreep, maar wij hadden altijd grote lol.

Er was in die tijd ook een huis-aan-huis melkboeren reclame die klonk zo:
Leve de man van de SRV,
van je hiep-hiep-hiep hoezee!

U voelt hem al:
Leve de man van de NSB,
van je hiep-hiep-hiep Hou Zee!
Auw!
GVD, niet zo hard opa!
Hier! Nog één! Niet vloeken!

Maar ik dwaal af...
Super opa ook, ik mis hem...
Joachim Peiper