Nederlandse mobilisatie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
gamer0004
Lid

Bericht door gamer0004 »

Mike.H schreef:Dit is niet de enige site waar het gezegd word Paul..

ook o.a op de site van de Grebbeberg hebben ze het er ook over dat Belgie en Nederland allebei 1% verlies hebben geleden van hun totale aantal manschappen. van Belgie stond er 6.000 voor de info en dus 1% --> 100% = 600.000 man..

ik weet niet, maar ik ga geen andere getallen geloven als ik daar geen bronnen voor heb :)
weet ik ;) over die procenten: dat wordt natuurlijk afgerond. het zou net zo goed 8,925% kunnen zijn (ik zeg maar wat), waarbij je op hele andere cijfers uitkomt. maar ik weet het ook niet hoor :P
g-1reaper
Lid

Bericht door g-1reaper »

volgens mij waren de verliezen uitgedrukt in procenten zelfs een stuk hoger dan 1%, eerder in de orde van grootte van 3 procent.
het exacte percentage weet ik niet, wel dat er 2950 krijgslieden gesneuveld zijn (van alle krijgsmachtonderdelen) vergeleken met andere landen was het percentage gesneuvelden onder officieren buitengewoon hoog
gamer0004
Lid

Bericht door gamer0004 »

in nederland of belgië? ik meen me te herinneren dat er in nederland 2301 gesneuveld waren...
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

gamer0004 schreef:in nederland of belgië? ik meen me te herinneren dat er in nederland 2301 gesneuveld waren...
Goeie, lijkt me NL...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Het Nederlandse leger had al bijna geen geld genoeg om die 350.000/400.000 van uniformen en wapens tevoorzien, munitie was al helemaal een probleem.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Jonhy Frost schreef:Het Nederlandse leger had al bijna geen geld genoeg om die 350.000/400.000 van uniformen en wapens tevoorzien, munitie was al helemaal een probleem.
nee maar stel he; er was WEL genoeg geld en munitie etc. hoeveel manschappen zouden er dan opgeroepen moeten worden om een goede strijdkracht te krijgen?
Jonhy Frost
Lid

Dan moet je idd dus weten hoeveel mannen tussen de 19 en de 50 waren in 1939. Je kunt eens vragen bij het gemeente archief, die zullen wel weten waar je daarvoor terecht kunt.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Jonhy Frost schreef:Dan moet je idd dus weten hoeveel mannen tussen de 19 en de 50 waren in 1939. Je kunt eens vragen bij het gemeente archief, die zullen wel weten waar je daarvoor terecht kunt.
hehe dat zou dus betekenen dat ik bij elke gemeente in NL zou moeten kijken ;)..

nou je moet uitgaan van een percentage van 10% (ofzo) staat op de beginpagina..
Jonhy Frost
Lid

Mike.H schreef:hehe dat zou dus betekenen dat ik bij elke gemeente in NL zou moeten kijken
Ik bedoel, data die wel weten waar het 'landelijk archief" is..als dat bestaat...
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Nou. bijna 9 miljoen inwoners hadden we toen en ik denk dat je 10% kon oproepen, dat was in alle landen bijna zo. = ong 900.000
gamer0004
Lid

Bericht door gamer0004 »

Geld was er wel, maar men gaf het gewoon liever uit aan gezondheidszorg, armenhulp, economie of wat dan ook. Wij kunnen ook enorme hoeveelheden tanks en ander materiaal kopen, maar dat heeft geen zin en zou betekenen dat er nergens anders meer eld aan uit zouden kunnen geven.
Stel je zou 500.000 man oproepen. Dit kon niet in ons systeem: dat was er op gemaakt dat er zo'n 250.000 dienstplichtigen zouden zijn. Het systeem zou 250.000 extra diensplichtigen gewoon niet aankunnen. Dat betekend dat je met zo'n 250.000 ongeoefende mannen zit. Een spoedcursus :P (wat ze tot kanonvoer zou maken) kon ook niet, de lichtingen waren gewoon te klein, en zoveel mannen tegelijk trainen zou gewoon niet "passen" i.v.m. oefenterreinen en instructeurs.
Tweede ding is het gebrek aan uitrusting: ze hadden al moeite genoeg helmen en uniformen te fabriceren voor die 250.000 man, laat staan voor nog eens 250.000 extra. Helmen waren er in mei nog niet eens genoeg, zodat er nog steeds mannen met de m16 helmen rondliepen.
Derde probleem is het gebrek aan ondersteuning: die 40 pantserwagens waren voor 250.000 m,an al veel te weinig, laat staan voor 500.000 man (hoewel er natuurlijk wel nog eens zo'n 70 pantserwagens besteld waren + 126 tanks) en het aantal vliegtuigen was ook niet afdoende.
Vierde probleem is de belasting op de bevolking en economie.
5e het gebrek aan officieren (was met 250.000 dienstplichtigen al een probleem). Voor 500.000 soldaten was er gewoon niet genoeg kader. Ook de bevelvoering zou voor problemen zorgen.
6e probleem is waar je al die mannen laat: de grebbelinie had niet genoeg diepte om al die mannen in kwijt te kunnen, de ijssellinie was weer te lang om met die 250.000 effectief te verdedigen. Mogelijkheden waren in vesting holland (hoewel die luchtlandingen ook niet werden verwacht, dus daarvoor zouden ze als onnodig worden geacht. Bovendien lag er al een heel korps. In de peel-raam stelling zouden ze dan kunnen. Met het gevaar dat ze volledig omsingeld zouden worden door Duitse troepen die er via belgie omheen trekken.
Dit lijken me genoeg redenen waarom we maar zo weinig soldaten hadden in vergelijking met andere landen...
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

haha maar nu mijn vraag weer; hoeveel man had nederland dan WEL op kunnen roepen als ze WEL genoeg geld uit hadden kunnen geven aan defensie :)?
gamer0004
Lid

Bericht door gamer0004 »

Hmm, daar lag nogmaals het probleem niet, tenzij al vanaf 1918 heel veel geld was uitgegeven aan defensie, wat belachelijk was omdat er geen (direct) gevaar was. Maar dan kom je, mits je een goed systeem hebt en de hele economie om oorlog gaat, zo'n 500.000-1.000000 mannen oproepen (denk ik).
Peeters
Lid

Bericht door Peeters »

Mike.H schreef:haha maar nu mijn vraag weer; hoeveel man had nederland dan WEL op kunnen roepen als ze WEL genoeg geld uit hadden kunnen geven aan defensie :)?
Dat blijft altijd schatten. Denk dat het er rond de 500.000 - 1.000.000 zullen zijn geweest dan.
In the War, that changed the world, no one fought alone!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Ja zoiets kwam ik dus ook op uit.