duitse krijgsgevangenen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
WO2OW

duitse krijgsgevangenen

Bericht door WO2OW »

Geachte mensen,

Zijn er ook mensen die weten waar informatie te vinden is over Duitse krijgsgevangenen na de tweede wereldoorlog. Overal is informatie te vinden over geallieerde en russische krijgsgevangenen maar ik ben geinterresseerd in het lot van de duitse soldaten die in Rusland gevangen genomen zijn. Het schijnt dat pas in 1956 de overgebleven 6000!!! duitse krijgsgevangenen zijn vrijgelaten. Dit terwijl er alleen al bij Stalingrad 600.000 soldaten gevangen zijn genomen. Wat is er met de rest gebeurd?

Wie kan mij aan informatie helpen over dit onderwerp. Boekentips, sites etc.

Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: duitse krijgsgevangenen

Bericht door Zhukov »

WO2OW schreef:Dit terwijl er alleen al bij Stalingrad 600.000 soldaten gevangen zijn genomen.
600.000 gevangenen bij Stalingrad alleen lijkt mij een beetje veel, ik zou het op +/- 130.000 willen houden.

Veel Duitse krijgsgevangenen stierven vlak na hun overgave, tijdens marsen naar gevangenenkampen. Dit was te wijten aan de kou, maar ook het gebrek aan voedsel dat door de Sovjets beschikbaar was gesteld, aangezien er niet met zulke grote aantallen gevangenen rekening werd gehouden. Daar komt bij dat veel Duitsers al uitgeput uit de strijd kwamen en zodoende weinig weerstand meer hadden na afloop van de slag.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Nou nou Zhukov ik weet dat je aan de kant van de Russen staat, maar de behandeling van de Duitse krijgsgevangen was gewoon slecht..

'In november lokten de Sovjets 270.000 soldaten (waaronder 220.000 Duitse, 40.000 Russische HIWI's en 10.000 Roemenen en Kroaten) in de val en omsingelden hen. Slechts 40.000 Duitsers konden de omsingeling ontlopen. Vanaf 18 november tot eind december probeerden de Duitsers er alles aan te doen om de mannen te redden maar het was tevergeefs. In die 2 maanden werden maar liefst 30.000 man gedood bij de verdediging van de pocket, de tegenaanval en door bevriezing en uitputting. Januari werd de zwaarste maand. In die maand kwamen nog 40.000 Duitse soldaten om en maar liefst 60.000 Sovjetsoldaten. Op 2 februari 1943 werd de Duitse overgave getekend. Naar schatting 35-40.000 Duitsers werden uit de pocket uitgevlogen en 91.000 gaven zich, de meesten halfdood, over. In de weken na gevangenname stierven de meeste van hen aan ondervoeding en bevriezing. Er zouden slechts 5000 de oorlog en kampen overleven en de laatsten zouden pas in 1955 naar Duitsland terugkeren. Uiteindelijk kwamen bij Stalingrad meer dan 200.000 Duitse soldaten om het leven'

van Wikipedia
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Klopt, maar als je het goed naleest staat er eigenlijk precies hetzelfde als wat ik al zei. :)
Mike.H schreef:91.000 gaven zich, de meesten halfdood, over.
Zhukov schreef:Daar komt bij dat veel Duitsers al uitgeput uit de strijd kwamen en zodoende weinig weerstand meer hadden na afloop van de slag.

en
Mike.H schreef:In de weken na gevangenname stierven de meeste van hen aan ondervoeding en bevriezing.
Zhukov schreef:Veel Duitse krijgsgevangenen stierven vlak na hun overgave, tijdens marsen naar gevangenenkampen. Dit was te wijten aan de kou, maar ook het gebrek aan voedsel dat door de Sovjets beschikbaar was gesteld, aangezien er niet met zulke grote aantallen gevangenen rekening werd gehouden.
Ik schrijf zelfs nog dat het aan het weinige voedsel dat de Sovjets beschikbaar stelde te wijten is!! Ik ben bovendien de laatste die zal stellen dat de Sovjets goed voor hun krijgsgevangenen zorgden hoor. De Sovjet Unie was één van de weinige landen die de Conventie van Geneve niet hadden ondertekend.

Overigens moet wel het verschil gemaakt worden tussen gevangenen en omsingelden. Een omsingelde soldaat is nog zeker géén gevangene, maar dat zul je ook snappen.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Ja klopt Zhukov, maar ik dacht; nou dan donder ik die tekst van Wikipedia hier ook maar ff.. ik had niet echt gelezen wat er stond haha ik had alleen het begin gelezen ;)..

maar, ja ik snap je wel..

en nu ga ik maffen, morgen weer 7 uur eruit, mvg

mike
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

we kunnen ons gewoon niet voorstellen wat die soldaten daar moeten doorstaan hebben, ze moeten gewoon hun leven moe geweest zijn............
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
WO2OW

Duitse krijgsgevangenen

Bericht door WO2OW »

was inderdaad geen 600.000 man, sorry. Maar wel een hele boel soldaten. Bestaan er nog websites of boeken die over gevangen genomen duitse soldaten in Rusland zijn? Heb pas het boek Hitler gelezen. Gaat over Otto Gunsche en Heinz Linge die in Berlijn gevangen genomen zijn en naar Moskou zijn overgebracht. Daar worden ze verhoord door de Sovjets over Hitler. Nu vraag ik me af wat er met de 'gewone' soldaten is gebeurd die daar aan het oostfront gevangen genomen zijn. Er is namelijk zeer weinig informatie te vinden.
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

O.a. de film "So weit die Fuesse Tragen" gaat over dit onderwerp en vond het echt een mooie film. Weet niet of deze op dvd verkrijgbaar is.
WO2oW

Duitse Krijgsgevangenen

Bericht door WO2oW »

Bedankt voor de tips zhukov en shaft!. Die mannen aan het oostfront hebben echt de hel op aarde meegemaakt. Temperaturen van min 35 of lager en extreme haat tussen twee botsende ideologiën die een ongekend wrede oorlog tot gevolg had. Ze graven nu nog steeds elke dag lijken uit die periode op
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Mike.H schreef:Nou nou Zhukov ik weet dat je aan de kant van de Russen staat, maar de behandeling van de Duitse krijgsgevangen was gewoon slecht..

'In november lokten de Sovjets 270.000 soldaten (waaronder 220.000 Duitse, 40.000 Russische HIWI's en 10.000 Roemenen en Kroaten) in de val en omsingelden hen. Slechts 40.000 Duitsers konden de omsingeling ontlopen. Vanaf 18 november tot eind december probeerden de Duitsers er alles aan te doen om de mannen te redden maar het was tevergeefs. In die 2 maanden werden maar liefst 30.000 man gedood bij de verdediging van de pocket, de tegenaanval en door bevriezing en uitputting. Januari werd de zwaarste maand. In die maand kwamen nog 40.000 Duitse soldaten om en maar liefst 60.000 Sovjetsoldaten. Op 2 februari 1943 werd de Duitse overgave getekend. Naar schatting 35-40.000 Duitsers werden uit de pocket uitgevlogen en 91.000 gaven zich, de meesten halfdood, over. In de weken na gevangenname stierven de meeste van hen aan ondervoeding en bevriezing. Er zouden slechts 5000 de oorlog en kampen overleven en de laatsten zouden pas in 1955 naar Duitsland terugkeren. Uiteindelijk kwamen bij Stalingrad meer dan 200.000 Duitse soldaten om het leven'

van Wikipedia
Ik weet bijna zeker dat Sergey Romanov op AHF hieraan enige opmerkingen had besteed. Als je het lot van de Duitse gevangenen bekijkt in vergelijking met de overige gevangenen in de Russisiche kampen dan verschilt dat niet zo veel. Bot gezegd: als in de SU gevangen werd gezet was de kans op overleven nu niet bepaald groot, wie je ook was. (In het Derde Rijk was dat wel anders)

Boven is ook al aangegeven dat de meeste Duitsers al op sterven na dood waren. Er zijn geen bewijzen bij mij bekend dat de Sovjets expres de Duitse gevangen liep creperen.
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

En heb ik gezegd dat de Soviets de Duitse gevangenen expres lieten creperen Motorway?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Ach, heb ik gezegd dat jij dat hebt gezegd? :D Ik wil even bijten hoor, je suggereert het hier bijvoorbeeld:
Nou nou Zhukov ik weet dat je aan de kant van de Russen staat, maar de behandeling van de Duitse krijgsgevangen was gewoon slecht..
"Auch wenn alle mitmachen - ich nicht!"
De vader van Joachim Fest naar zijn zoon.
Plaats reactie