Nasleep 2e WO

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Nee, heb ik niet gelezen
Is 't een aanrader?

~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ja, zeker wel, een biografie over een Poolse man die 5 jaar Auschwitz heeft overleefd. 423 bladzijden. Heel gruwelijk, maar heel erg boeiend.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Mesmania
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2002, 14:13
Contacteer:

Bericht door Mesmania »

....
Laatst gewijzigd door Mesmania op 05 apr 2008, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Mesman, 17 jaar
Maurick College Vught
6VWO
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Het werkt heel subtiel. Hitler was "dol" op kinderen. Hij zag de blonde, Germaanse jongen (voornamelijk jongens) als de trots van het vaderland. De Hitlerjugend was dé manier om ze klaar te stomen voor het leger. Ze kregen ook van dat soort rekensommen en andere soort lessen: "Hoe herken je een jood?". Lesmateriaal mét illustraties.

Als Duitsland de oorlog had gewonnen, dan hadden wij hier niet beter geweten.

B'Elanna,

Bedankt voor de tip. Als ik door mijn huidige stapeltje boeken heen ben zal ik het zeker lezen.

~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Hitler liet zich ook vaak op de foto zetten met kinderen, net als zovele andere hoogeplaatste mannen, stalin, saddam hoessein, de Amerikaanse presidenten. Zo van, kijk, wij houden van jullie kinderen, kinderen zijn natuurlijk het symbool van de onschuld. Ook met honden bijvoorbeeld, de betrouwbare vriend van de mens. Ja, heel slim allemaal. En wij er allemaal maar intrappen!

Shit, ik moet nu echt maar eens gaan leren, tentamen middeleeuwen. Als ik nou een tentamen mocht leren over de tweede wereldoorlog, dan ging het allemaal een stuk sneller. Middeleeuwen zijn zo saai.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Oh jee, zal nu wel weinig zin hebben om je nog succes met dat tentamen te wensen denk ik. Ik hoop dan maar dat je 't goed gemaakt hebt. Tja, kinderen en honden.....Bleef weinig van over he? Kinderen van 13 jaar aan het front en Hitler die op zijn hond zijn cyanide pillen uitprobeerde.

Zie foto (bijlage). "Hitler Jugend-soldaatje, 13 jaar".

~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ja, dat is echt nog een ukkie. Zo triest. Tentamen ging naar verbazing echt heel goed, heb ik wel gehaald, ging ook over de kruistochten voor het grootste deel, en dat zijn nou een van de weinige onderwerpen uit de middeleeuwen die ik wel interessant vind.

Vraagje, mijn broer zei laatst dat hij Mein Kampf wel zou willen lezen, omdat hij wilde weten hoe die vent dacht. Ik ben er dus best wel op tegen, ik zou weigeren het te lezen, maar aan de andere kant, als je het alleen doet om een beter beeld van de man te krijgen, en niet omdat je nou gelooft in zijn ideeen, dan is er op zich misschien niets mis mee. Ik vroeg me af wat jij hierover dacht.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Mesmania
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2002, 14:13
Contacteer:

Bericht door Mesmania »

...
Laatst gewijzigd door Mesmania op 05 apr 2008, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Mesman, 17 jaar
Maurick College Vught
6VWO
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Helaas kan ik er niet over oordelen, want ik heb het niet gelezen. Is ook niet echt een boek wat je fijn in de trein op schoot wilt hebben denk ik :rolleyes:. Kan je een blauw oog opleveren. Ik weet niet of het boek een toegevoegde waarde heeft. Volgens mijn geschiedenisdocent van de middelbare wel. Die was er helemaal vol van.

Boeken kunnen zowel positieve als negatieve invloeden op mensen hebben. Nu leven we in een vrij land, dus je broer zou mogen lezen wat ie wil, maar ik denk dat je zelf het beste in kunt schatten of het voor hem interessant is. Het hangt er maar net vanaf hoe je als mens in elkaar steekt. Ik zou niet meer geven dan een advies. Verbieden of er ruzie over maken kan juist een averechts effect hebben. Zo is er tijdens de drooglegging in Amerika nog nooit zoveel drank in omloop geweest.

~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

Ik ben hier al een tijd niet meer geweest, maar heb me de afgelopen maanden weer erg beziggehouden met de holocaust en genocide (rwanda, srebrenica...) Ik ben nu op zo'n punt gekomen dat ik er echt helemaal gek van word, hoe meer ik weet hoe erger het word, en hoe bozer ik word. Ik zit vol met woede, ben kwaad op de wereld, kwaad op de mens, zo kwaad op Amerika. Ik kan mijn studieboeken niet lezen zonder om de drie minuten te vloeken en aan iemand uit te leggen wat we allemaal veroorzaakt hebben. Ik kan het niet meer hebben, want wanneer leren we nou eens van onze fouten? Ben ik dan een idealist? Of is het mogelijk, dat wat ik wil. Ik loop er helemaal van over, en zoeel gesprekken gaan erover de laatste tijd, omdat ik altijd weer uitkom bij het onbegrip, altijd weer uitkom bij ellende, wat gewoon niet opweegt tegen het goede in de wereld. Gandhi zei dan wel dat het goede altijd zal winnen, omdat dat altijd zo geweest is, maar ik geloof daar niet meer in. Er is teveel ellende, en ik kan het niet dragen, en ik weet dat ik mijn wereld niet zo groot moet maken, maar als je alles weet, hoe kun je het dan nog negeren......
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hoi B'Elanna,

Wanneer leert de mens van haar fouten? Tja, dat is wel een erg moeilijke vraag, maar je moet er wel voor passen er niet je hoofd over te blijven breken. Je kunt net zo goed uren gaan nadenken over de zin van het leven, maar of dat zin heeft? Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je er voor op moet passen niet verbitterd te worden omdat je teleurgesteld raakt van de huidige samenleving of mensheid. Ik bewonder je inlevingsvermogen, maar kijk wel uit dat het je niet beschadigd! Dat heb je niet verdiend!

Doe je nog steeds de lerarenopleiding?

Groetjes,
~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

ja, ik doe nog steeds de lerarenopleiding, en vind het nog steeds leuk.

Ik weet dat ik het me minder persoonlijk moet aantrekken allemaal, ik weet dat ik de wereld niet kan redden. Ik weet ook dat ik er steeds bozer en inderdaad verbitterder (sp?) van word, mijn ouders blijven me vertellen dat ik ook naar de goede kanten moet kijken, en dat probeer ik ook, maar ik blijf weer terugkomen op het slechte. Het is gewoon zo moeilijk, en de antwoorden zijn er niet, dat is frustrerend, ik heb het idee dat we allemaal met gesloten ogen rondlopen op deze wereld.
Maar ik maak ook nog wel plezier hoor, ik ga vrijdag tien dagen parachutespringen op Ameland, en er is geen geschiedenisboek dat mee mag, alleen de nieuwe Giphart... :)
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Haha, volgens mij heb jij je ogen open!

Het zou niet verkeerd zijn als er meer mensen wat beter zouden nadenken net zoals jij dat doet. Een beetje emphatie/inleven hier en daar, wat nadenken zou geen kwaad doen.

Volgens mij zit het nog wel goed met je hoor! Geniet er maar fijn van, dat doe ik ook. 'k ga as zaterdag voor anderhalve week naar Turkije. Het land van de Armeniërs....(daar gaan we weer :eek:!).

Groetjes,
~ Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
B'Elanna
Lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2002, 17:03
Locatie: Castricum

Bericht door B'Elanna »

ja, als iedereen iets meer zou nadenken zou dat ene hoop schelen! Maar zo ver zijn we nog lang niet, misschien, misschien komt het nog!

Het land van de Armeniers, tja, daar zijn we weer inderdaad! :(

Nou, wij gaan gewoon lekker vakantie vieren! Heel veel plezier in Turkije alvast, ik wilde dat ik ook naar het buitenland ging, maar dit jaar zit dat er niet meer in, volgend jaar weer, en het liefst naar Rusland.
Niets bestaat dat niet iets anders aanraakt
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik ben in de mei-vakantie nog naar Polen geweest, Auswitch en Birkenau bezoeken. Dat heeft wel wat weg van Rusland. Het was er erg mooi weer (30 graden). Dus de foto's die ik er gemaakt heb zijn niet echt zo geschikt. Door de fleurige setting komt 't concentratiekamp niet zo goed over op de foto. Het lijkt bijna een vrolijke boel. Wel een heleboel gezien.

Ben met de automobiel van de ene naar de andere kant gereden (noord naar zuid). Echt een aanrader. Nu niet denken: wat een rijke kwast :) Heb een en ander kunnen regelen hier en daar.

Rusland, hoe kom je erop zou je denken. Wel ruig denk ik.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie