Duitsers schuldig aan hun oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Het Duitse volk heeft opdracht gegeven voor de oorlog

* Mee oneens, voor uitleg zie mijn posting
11
37%
* Gedeeltelijk mee eens, voor uitleg zie mijn posting.
13
43%
* Helemaal mee eens, voor uitleg zie mijn posting
4
13%
* Ik heb een andere mening, zie mijn posting.
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Duitsers schuldig aan hun oorlog

Bericht door koos24 »

Onderstaand citaat komt, met dank aan Harro, uit de film "Der Untergang"


Goebbels zegt het tegen Brigadeführer Wilhelm Mohnke...

"Ich kann kein Mitgefühl empfinden. Ich wiederhole: ich kann kein Mitgefühl empfinden! Das Volk hat dieses Schicksal selbst gewählt. Ja, das mag für manche Leute eine Überraschung sein. Geben Sie sich keinen Illusionen hin. Wir haben das deutsche Volk ja nicht gezwungen. Es hat uns selbst beauftragt. Jetzt wird ihnen eben das Hälschen durchgeschnitten."

Vrij vertaald:

"Wij zijn in opdracht van het Duitse volk de oorlog begonnen"

Wat vinden jullie daar van?

Tijdens de laatste ECHT eerlijke verkiezingen kreeg de NSDAP 33,4% van de stemmen en greep de macht via diverse constructies waar door steeds meer invloed naar de NSDAP ging.

Kon iemand die in 1933 op Hitler stemde weten wat zijn land te wachten stond?

Genoeg om over te discussieren denk ik.

Graag jullie zeer gewaardeerde mening. :)
Laatst gewijzigd door koos24 op 12 sep 2006, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Ik begin

Bericht door koos24 »

Ik heb "gedeeltelijk mee eens" gekozen.

Vermoedelijk waren er in 1933 veel proteststemmers op de NSDAP maar toch stemde 1 op de 3 Duitsers voor Hitler die in Mein Kampf nooit een geheim had gemaakt van zijn bedoelingen.

Ook in 1933 waren er kranten en tijdschriften waarin je kon lezen wat Duitsland kon verwachten van de NSDAP dus "Wir haben es nicht gewuscht" gaat maar gedeeltelijk op. Je had het kunnen weten!!!!!!!!
Helemaal schuldig vind ik niet op zijn plaats, allereerst kozen 2 van de 3 Duitsers iets anders en vermoedelijk dacht een groot gedeelte van de "wel" NSDAP stemmers dat het met de plannen wel los zou lopen.

Kleine misrekening dus :oops:

Gedeeltelijk schuldig dus.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Gedeeltelijk mee eens.

Ik meende overigens dat Goebbels in de film (mede)refereerde aan zijn bekende rede in het Berliner Sportpalast in 1943: "Wollt Ihr den Totalen Krieg.........?".

Oorzaak en gevolg. Daar draait immers alles om; ook hier!
Het Duitse volk mag dan door redevoeringen, propaganda en zelfs psychologische druk zijn opgehitst toen het massaal "ja!" zei tegen Hitler en nog eens "ja!" op de vraag van Goebbels, het zijn allemaal gevolgen; de oorzaak ligt veel verder weg. Verder weg dan WOII, verder weg dan WOI, ja zelfs verder dan geboorte van Adolf Hitler!
Door de eeuwen heen hebben Frankrijk en Engeland en hun haat-liefde verhouding het gezicht in het oude Europa bepaald. Met het ontstaan van het Duitse Keizerrijk in 1870 kregen zij er echter een geduchte concurrent bij! Niet alleen op militair en politiek terrein, maar ook economisch (her)vormde Duitsland het hart van Europa. Vanaf toen reeds koesterde men de stille wens; de vernietiging van Duitslands macht, in welke zij een bedreiging voor hun eigen posities zagen. Het gewraakte verdrag van Versailles, toont aan wat Frankrijk en Engeland voor hun rivaal in petto hadden. De gevolgen waren, zoals bekend, desastreus.
Alle elementen, die noodzakelijk waren voor het ontstaan van deze catastrofe, waren reeds sluimerend aanwezig geweest en verenigden zich, opgestuwd onder buitengewone omstandigheden, tot een oorlog van ongekende omvang, waarvan niet alleen Duitsland en Italië en Japan uiteindelijk de grote verliezers waren. De allergrootste verliezer is niets meer of minder dan heel Europa geweest.

Heeft het Duitse volk dát allemaal vooraf kunnen weten?
Hebben de andere Europese volkeren dát allemaal vooraf kunnen weten?

Het Duitse volk bevond zich in een tunnel, waaruit geen ontsnappen meer mogelijk was, nadat het er eerst enthousiast was ingekropen. Dat zij dat beter niet hadden kunnen doen is een waarheid als een koe. Achteraf....
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Na lang twijfelen toch gekozen voor onschuldig.
Daar bedoel ik mee, ze hebben GEEN opdracht gegeven aan Hitler en de NSDAP om de oorlog te beginnen.

Nooit stemde een meerderheid op de NSDAP en mocht de kiezer van 1933 redelijkerwijs verwachten dat er 6 jaar later een oorlog zou uitbreken?
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

MARKET GARDEN schreef:Na lang twijfelen toch gekozen voor onschuldig.
Daar bedoel ik mee, ze hebben GEEN opdracht gegeven aan Hitler en de NSDAP om de oorlog te beginnen.

Nooit stemde een meerderheid op de NSDAP en mocht de kiezer van 1933 redelijkerwijs verwachten dat er 6 jaar later een oorlog zou uitbreken?
Als ze de moeite hadden genomen zich te informeren, ook in die tijd waren er kranten, tijdschriften enz.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Waren die dan nog niet allen 'gelijkgeschakeld'?
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Gedeeltelijk mee eens.
Het DUitse volk heeft via democratische weg er voor gezorgd dat Hitler op geheel legale wijze voldoende steun wist op te bouwen in het gekozen parlement. Hiermee kon ditzelfde gekozen parlement op geheel legale wijze zeer uitgebreide volmachten aan Hitler afgeven, waarmee op wedeom geheel legale en helaas ook democratische wijze datzelfde parlement buiten spel kon worden gezet. In die zin heeft het DUitse volk bewust het risico gelopen. Ik vind het echter veel te ver gaan om het DUitse volk daarmee ook de schuld van Wereld Oorlog Twee in hun schoenen te schuiven. We moeten niet vergeten dat het de "democratische" en "kapitalistisch" ingestelde westerse wereld was die DUitsland gebracht had in de situatie waarin het in de jaren twintig van de vorige eeuw was beland en waaruit men een uitweg zocht die Hitler bood. In die zin is de gehele Volkenbond (voorloper van de VN) en daarmee een groot deel van de wereldbevolking even schuldig.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Wilco Vermeer schreef: We moeten niet vergeten dat het de "democratische" en "kapitalistisch" ingestelde westerse wereld was die DUitsland gebracht had in de situatie waarin het in de jaren twintig van de vorige eeuw was beland en waaruit men een uitweg zocht die Hitler bood. In die zin is de gehele Volkenbond (voorloper van de VN) en daarmee een groot deel van de wereldbevolking even schuldig.
Dat is een goed punt, door Duitsland volledig schuldig te verklaren aan WO1 en daarna het 'Diktat' van Versailles op te dringen hielpen de westerse mogenheden indirect Hitler in het zadel.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Ajacied8989
Lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 jun 2006, 20:09
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Ajacied8989 »

Mee oneens. Het volk heeft nooit gezegd dat er oorlog moest komen. Ze hebben dan wel op Hitler gestemd maar ze konden toen nog niet weten dat Hitler een oorlog wilde beginnen.
Goddam it, you'll never get the Purple Heart hiding in a foxhole! Follow me! - Captain Henry P. Jim Crowe
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Heeft iemand het verkiezingsprogramma van de NSDAP voor de verkiezingen van 1933? Uit hun programmapunten en uit de toespraken van Hitler uit de verkiezingstijd moet toch af te leiden zijn in hoeverre de nazi's toen al openlijk een oorlog propageerden. Ik heb het vermoeden dat daar al sprake van was want de NSDAP won veel aanhang door het rechtzetten van "Versailles" te beloven. Feit blijft natuurlijk wel - zoals Wilco terecht opmerkt - dat het daadwerkelijk opbouwen voor en aansturen op een oorlog van na 1933 is. Hitler gokte dat hij Versaille aan de onderhandelingstafel kon rechtzetten, iets dat hem tot Polen ook lukte, maar er bestaat geen twijfel dat Duitsland aanstuurde op een onvermijdelijke oorlog tegen het bolsjewisme.

De vraag is echter of de Duitse kiezers in 1933 uit de openbare plannen van de nazi's konden opmaken dat er een gewapende strijd tegen de Sovjet-Unie zou komen en of ze zich bewust waren dat dit de consequentie was van hun stem op Hitler.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Harro schreef:Heeft iemand het verkiezingsprogramma van de NSDAP voor de verkiezingen van 1933? .

http://www.verzet.org/content/view/245/52/1/1/

Uit punt 3 kan je wel opmaken dat de NSDAP zijn ogen richtte op gebieden buiten Duitsland.

3. Wij eisen land- en woongebied (koloniën) voor het voeden van ons volk en het vestigen van ons bevolkingsoverschot.

Aan de andere kant, het programma is geschreven in 1920 toen ieder zichzelf respecterend land nog volop koloniën had.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Precies, dat is het 25 Punkten Programm maar ik weet niet hoe ze het in 1933 aan de kiezer verkochten.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Harro schreef:Precies, dat is het 25 Punkten Programm maar ik weet niet hoe ze het in 1933 aan de kiezer verkochten.

Het zal in die jaren niet veel anders zijn geweest dan nu, mensen stemmen op een persoon en nemen niet of nauwelijks kennis van de partijstandpunten.

Mooi voorbeeld is Pim Fortuyn, vooral "de gewone man" liep weg met deze populist terwijl zijn partijprogramma juist voor deze groep weinig voordelen bood.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
fieropmezelf
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 apr 2006, 16:06
Locatie: oostende

Bericht door fieropmezelf »

Mooi voorbeeld is Pim Fortuyn, vooral "de gewone man" liep weg met deze populist terwijl zijn partijprogramma juist voor deze groep weinig voordelen bood.

Idem dito hier in België of beter gezegt Vlaanderen.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

fieropmezelf schreef:Mooi voorbeeld is Pim Fortuyn, vooral "de gewone man" liep weg met deze populist terwijl zijn partijprogramma juist voor deze groep weinig voordelen bood.

Idem dito hier in België of beter gezegt Vlaanderen.
Ik ken het partijprogramma van Vlaams Belang (Vlaams Blok) niet maar is dat een beetje te vergelijken met Pim Fortuyn's (LPF)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Plaats reactie