Market Garden & Wapens

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
w00dy

Market Garden & Wapens

Bericht door w00dy »

Goeiemorgen, ik ben op dit moment druk bezig met mijn profielwerkstuk en had nog enkele vragen die ik niet wist en dus hier kom stellen :).

1
Kan iemand mij wat meer informatie geven over de Panzerschrek? (Denk aan wanneer geproduceerd, afmetingen, werking e.d.) Op het internet is vrij weinig info bekend die tevens ook niet zo betrouwbaar is.. :(

2
Mijn meer dringende vraag gaat over Market Garden; Ik ben aan het onderzoeken wat Nederland er (evt.) aan bijgedragen zou kunnen hebben bij het mislukken van Market Garden (Christiaan Lindemans alias King Kong, Prins Bernhard met zijn HQ en de Nederlandse bevolking?). Weet iemand hier iets over? Zijn er boeken over geschreven? (Zo ja, welke?).

Alvast bedankt voor jullie hulp :) en ga zo door met dit forum, heb er inmiddels ook zelf ook redelijk veel info van kunnen gebruiken.

w00dy
micky
Lid

Bericht door micky »

Voor het eerste kan ik je al helpen.
http://www.go2war2.nl/artikel/573
Deze site is volgens mij betrouwbaar.
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

trouwens het verzet had toch gewaarschuwd voor de ss pnatserdivisie die er lag?
en prins bernhard had er al helemaala niets mee te maken, ook al wordt dat regelmatig gezegd.
Gast

Bericht door Gast »

Oke hardstikke bedankt micky vraag 1 is alvast verleden tijd ;)! Maar mijn 2e vraag wil ik dan even aanpassen (als bernhard er ECHT niets mee te maken heeft) is of Nederland uberhaupt er aan bijgedragen heeft aan de mislukking? (dus spionnen, verzet, nsb'ers etc)? :)
w00dy

Bericht door w00dy »

Eventuele grammaticafouten voorbehouden ;) :x.
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Tot op de dag van vandaag is dat een punt van discussie.
Bernard zelf heeft het altijd ontkend.

Ik raad je aan het boek 'King Kong' van Tomas Ross te lezen.
Deas Gu Cath
w00dy

Bericht door w00dy »

bedankt, die titel moest ik nog vragen aan mn docent Ned deze week maar dit is dus nu niet meer nodig, top! :)
w00dy

Bericht door w00dy »

Wouter schreef:Tot op de dag van vandaag is dat een punt van discussie.
Bernard zelf heeft het altijd ontkend.

Ik raad je aan het boek 'King Kong' van Tomas Ross te lezen.
maar weet jij dan waar ik die hele kwestie kan vinden rond Prins Bernhard?
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Ik raad je absoluut af om het Boek van Ross te lezen als je historisch betrouwbaar materiaal wil lezen.

Ross vermengt bewust fictie en waarheid om een smeuig verhaal te maken. Helaas is dat niet voor iedereen duidelijk en zo blijven vreemde verhalen opdoemen over de rol van o.a. Prins Bernhard.
Gast

Bericht door Gast »

Oké, maar heeft iemand niet een titel van een boek/website waarop de hele affaire bernhard met market garden staat want op veel websites is deze informatie zeer gering...
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

De "affaire" Prins bernhard stelt eerlijk gezegd weinig voor!

King Kong Lindemans was een aantal keren op het hoofdkwartier van bernhard. Lindemans heeft een paar dagen voor Market-Garden de opdracht gekregen (niet van Bernhard) om contact op te nemen met het verzet in Eindhoven en hun de opdracht te geven geen geallieerde militairen (neergeschoten piloten) meer naar het zuiden te sturen in verband met een toekomstige luchtlanding bij Eindhoven.
Lindemans ging nadat hij door de linies was gekomen direct naar de Abwehr. De officier die hem ondervroeg was niet echt onder de indruk en had zo'n zijn twijfels. Hij maakte een rapport die hij door stuurde naar het hoofd van de Abwehr. Tegen de tijd dat Market-Garden begon was er op basis van dat rapport geen actie ondernomen aangezien men aan de juistheid van het verhaal twijfelde.

Bernhard en zijn staf zijn niet betrokken geweest bij de Market-Garden planning en ook niet volledig op de hoogte gebracht want dat was simpelweg niet nodig.

Zover het verhaal in een notedop.

Staat hierin heel mooi beschreven met namen data etc. :
Luchtbrug Market-Garden (Bart vd Klaauw en Bart Rijnhout) Hoofdstuk Verraad of spionage blz 112 tm 136

De slag bij Arnhem -mythe van het verraad weerlegd (C.Bauer)
Plaats reactie