Grootste nederlandse (oorlogs)held!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Rednas schreef:.

Trouwens, ik herriner me nog een stukje over Mooyman uit het boek Nederlandse SS verslaggevers aan het front oid. Precies weet ik hem niet meer maar het ging erover dat zelfs in anti-Duitse kringen men met lof sprak over Mooyman omdat hij al die propaganda/heldendom dingen onzin vond en het liefste weer tussen zijn maten zat.
Correct. Hij heeft eveneens geweigerd zijn naam te laten gebruiken om een straat naar hem te noemen. Tijdens zijn verlof in maart/april 1943 was hij het "opzitten en pootjes geven" na 3 dagen zó zat, dat hij de rest van zijn verlof bij zijn oudste broer in Amsterdam door heeft gebracht.
"Dat ick zal wederkeeren in mijnen Regiment"
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Alle Nederlandse soldaten(die niet meteen gevlucht zijn :P ) in mei 1940, zijn voor mij allemaal oorlogshelden :P
Maar de grootste oorlogsheld uit de Nederlandse geschiedenis vind ik toch Michiel de Ruyter, hoe hij de engelse ervan langs gaf...en ook nog eens de Theems op varen en daar dan een spoor van vernieling achter laten, en daardoor de engelsen dwingen een vredesverdrag te laten tekenen, prachtig. Dat is sowieso een prachtig stuk vaderlandse geschiedenis, die 17e eeuw :)
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Plaats reactie