Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

ja, zij hebben toch ook hun aandeel aan die slag geleverd?
29
74%
mowh, zolang er maar geen SS-ers tussen zitten..
5
13%
nee, dan ver**** je alleen maar de ouwe dag van die heldhaftige Britse veteranen!!
1
3%
mooi niet! stelletje zieke varkens zijn het!!
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

Bericht door Yorick »

vinden jullie dat de Duitse veteranen ook uitgenodigd moeten worden of niet?

Ik vind van wel:
-deze slag had ook voor hen een erg diepe impact, ook zij hebben vrienden verloren en trauma's opgelopen, wat dacht je bijvoorbeeld van die jonge officieren in opleiding die voor het eerst in hun leven met een oorlogs situatie te maken krijgen en dan meteen ook Britse Para's!!
-hun optreden tijdens de slag (ook al waren ze de 'bad guys') moet ook herdacht worden, want ik weet zeker dat zij net zoveel heldhaftige acties hebben ondernomen als de Britten. zij hebben toch ook recht op een beetje eer en erkenning?!
-het zou kunnen mee helpen om een einde te maken aan het taboe dat alle Duitse soldaten felle nazi aanhangers waren..
-het zou een goed voorbeeld zijn voor bijvoorbeeld het hedendaagse Christen-Moslim gedoe...

greetz
Yorick
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik weet niet wie tegen de aanwezigheid van ss-ers heeft gestemd, maar diegene snapt misschien niet helemaal wat de ss in hield en dat niet iedere ss een moordenaar was,
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het lijkt me moeilijk voor beide partijen maar het lijkt me ook van belang om elkaar tegen te komen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Ik vind het een goede zaak, en voor mijn part komen er ook SS-ers.

Bjorn.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik laat me niet uit over deze poll omdat ik er een aantal keuzes tussen vind staan die niet bepaald getuigen van normale vraagstelling (sorry).
Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee als er Duitse veteranen aanwezig zouden zijn. Als je kijkt over de gehele wereld naar de vele "verbroederingen" tussen veteranen die elkaar in wo2 hebben bestreden (let maar eens op de docu's op discovery en National Geographic) denk ik niet dat het probleem hierover echt bij de veteranen ligt. Het probleem ligt denk ik meer bij anderen.
Ik zou zeggen vraag het de veteranen. Laat hen beslissen.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

that makes sense. :)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

mowh, zolang er maar geen SS-ers tussen zitten..

nee, dan ver**** je alleen maar de ouwe dag van die heldhaftige Britse veteranen!!

mooi niet! stelletje zieke varkens zijn het!!
Deze vragen vind ik ook ietsjes te extreem uitgedrukt....

Bjorn.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Roel R. schreef:Ik weet niet wie tegen de aanwezigheid van ss-ers heeft gestemd, maar diegene snapt misschien niet helemaal wat de ss in hield en dat niet iedere ss een moordenaar was,
Je snapt wel wat ermee bedoeld word :? (het staat er idd niet goed), dus in DIE zin heb ik daarop gestemd

Jurrie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Op welke manier heb jij dat dan geinterpreteerd?
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

antwoorden zijn msgien btje extreem, maar ik probeer me ook maar te verplaatsen in wat anderen er mogelijk van zouden kunnen denken,
anders ben je (moderaters?) vrij om ze aan te passen naar wat jullie betere vraag stelling vinden?!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Zoals Sneevliet al zei; de veteranen hebben geen problemen met elkaar en voelen wel een losgebondenheid jegens elkander; het zijn vaak civilisten van de na-oorlogse generatie die men te moeten zeveren over de Duitse aanwezigheid.

Ook bij de veteranen waar ik contact mee heb is er geen enkele haat meer tegenover elkaar; niet aan Duitse kant en niet aan Geallieerde kant; ze rouwen nog steeds om het verlies van hun kameraden, maar de haat is geheel weg en heeft plaats gemaakt voor wederzijds begrip en respect.

Als zij het o.k. vinden wie zijn wij dan om daar tegenin te gaan?


Mattie. :)


...
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Mij lijkt dat er wel SSers mogen komen van de veteranen maar van de toenmalge burgerbevolking niet..

de veteranen deden alleen hun werk vechten tegen de anderen ja maar de nederlandse bevolking die heeft meer misdaden van de SS mee gemaakt net zoals mijn opa ik weet niet presies wat maar het zal vast niet zo fijn zijn geweest hij wil er het liefst niet over vertellen
Starting up again
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

idd ze deden allemaal gewoon maar hun plicht...

en degenen die WEL misdaden begaan hebben zullen denk ik toch niet komen.. die voelen dan nu ook nog wel OF haat jegens de Britten OF schaamte...


en jah: je hoort nooit van de veteranen ofdat ze het erg vinden of niet dat beiden komen, alleen mar van de na-oorlogse betweters!
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

in die tijd had men ook al respect voor elkaar, denk aan de vele staakt het vurens waarin de artsen beide kanten behandelden zonder erg veel te kijken of ze vriend of vijand waren...

zo namen britse artsen duitse gewonden en eventuele begeleiders mee naar hulpposten achter hun eigen linies om vervolgens de begeleiders weer bij hun eigen linies te droppen...

en ook toen vonden ze de oorlog al onzin en waren ze er alleen maar omdat het hun dienstplicht was...
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Bij Arnhem vochten haast alleen SS'ers, ja ook reguliere Wehrmacht, maar ik vind zelfs dat er SS'ers aanwezig moeten zijn!!!
Ik vind dat die mensen nu eindelijk ook eens enig resect verdienen, die gasten moesten ook maar en waren toen even oud of soms nog jonger dan ik nu ben(17 jaar).
Nee, ik vind dat dat erbij hoort en bij Arnhem is sowieso een faire strijd geleverd, er hebben zich geen ecessen voorgedaan, dus.
Ik vind dat het er gewoon bijhoort en dat die kant nu ook wel eens enigsinds in het licht mag staan.
Plaats reactie