Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Duitse veteranen tijdens herdenking Slag Om Arnhem?

ja, zij hebben toch ook hun aandeel aan die slag geleverd?
29
74%
mowh, zolang er maar geen SS-ers tussen zitten..
5
13%
nee, dan ver**** je alleen maar de ouwe dag van die heldhaftige Britse veteranen!!
1
3%
mooi niet! stelletje zieke varkens zijn het!!
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

jah dat werd door oa. de SS gedaan, maar niet zozeer door de Waffen-SS, vaker door de Totenkopf en de Allgemeine-SS....
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Inderdaad, en we hebben het hier over de Waffen-SS.


Trouwens: hoeveel Nederlandse burgers hebben al een moord op hun geweten? Volgens mij toch ook een behoorlijk aantal. Er zullen ook Britten zijn die al eens iemand hebebn evrmoord. Dus jullie willen eerst iedereen zijn strafblad checken voor je hem toelaat op een herdenking? Ik hoor graag jullie plan.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

marloes schreef: Als je kiest voor een elite eenheid dan betekend dat dat je extra hard wilt vechten, dan vecht je extra hard voor de nazis.
Misschien is dat je bedoeling niet maar als je daar niet over nadenkt voor je je aanmeld is dat niet ok.
Lid worden van een eenheid alleen om het uniform is behoorlijk dom.
En als je je eenmaal gemeld had bij de SS kreeg je een opleiding met een bepaalde lading en boodschap.
Of je wilt of niet, dat laat zijn sporen achter.
Ik beweer niet dat ik veel weet van geschiedenis, vertel gewoon dat wat ik ervan denk te weten.
Niet iedere SSer maakte deel uit van gruwelijk oorlogsmisdaden, maar ze vochten wel voor gruwelijke doelstellingen en een zieke maatschappij, en dat deden ze extra hard en over het algemeen veel gemotiveerder dan de gemiddelde wehrmacht soldaat.
Daarnaast ben je lid van een organisatie die ergens voor staat, jij bent dan misschien onschuldig maar het uniform dat je draagt, de runen en alles waar de ss voor staat is betrokken bij foute dingen.
Ben het absoluut met je eens Marloes. De ss-ers vochten voor de ideeen van hitler, de een deed meer dan de ander maar ze vochten wel voor hetzelfde idee of gedachtengang
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

antwerpx schreef:Inderdaad, en we hebben het hier over de Waffen-SS.


Trouwens: hoeveel Nederlandse burgers hebben al een moord op hun geweten? Volgens mij toch ook een behoorlijk aantal. Er zullen ook Britten zijn die al eens iemand hebebn evrmoord. Dus jullie willen eerst iedereen zijn strafblad checken voor je hem toelaat op een herdenking? Ik hoor graag jullie plan.
Het gaat er niet alleen om of je een moord op je geweten hebt maar vooral voor welke ideeen je vecht of vocht. En de ideeen van de ss waren en zijn heel erg fout!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ok, dus ook potentiële moordenaars op herdenkingen laten screenen op het feit of ze al dan niet een moord hebben gepleegd voor een ideaal. Heeft er iemand een moord uit zelfverdediging gepleegd, ook niet toelaten, want ook veel Waffen-SS'ers beschouden de aanval op rusland als zelfverdediging.

Er staan ons lege herdenkingen in't verschiet.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ironmarc schreef:
marloes schreef: Als je kiest voor een elite eenheid dan betekend dat dat je extra hard wilt vechten, dan vecht je extra hard voor de nazis.
Misschien is dat je bedoeling niet maar als je daar niet over nadenkt voor je je aanmeld is dat niet ok.
Lid worden van een eenheid alleen om het uniform is behoorlijk dom.
En als je je eenmaal gemeld had bij de SS kreeg je een opleiding met een bepaalde lading en boodschap.
Of je wilt of niet, dat laat zijn sporen achter.
Ik beweer niet dat ik veel weet van geschiedenis, vertel gewoon dat wat ik ervan denk te weten.
Niet iedere SSer maakte deel uit van gruwelijk oorlogsmisdaden, maar ze vochten wel voor gruwelijke doelstellingen en een zieke maatschappij, en dat deden ze extra hard en over het algemeen veel gemotiveerder dan de gemiddelde wehrmacht soldaat.
Daarnaast ben je lid van een organisatie die ergens voor staat, jij bent dan misschien onschuldig maar het uniform dat je draagt, de runen en alles waar de ss voor staat is betrokken bij foute dingen.
Ben het absoluut met je eens Marloes. De ss-ers vochten voor de ideeen van hitler, de een deed meer dan de ander maar ze vochten wel voor hetzelfde idee of gedachtengang
dit is naar mijn mening weer generalisering! weet jij wat die jongemannen toen dachten? toen ze die rekruteringsposters zagen van de SS met een sterke soldaat in een mooi zwart pak, wat macht en kracht uitstraalde? toen ze SSers rond zagen marcheren?

dit blijft een object van discussie aangezien we er zelf niet bij zijn geweest en niet weten hoe het in die tijd was!

en ook al heb je misschien quotes van een paar oud-SSers.. maar dat zegt nog niks over de hele SS, alleen maar over die individuele persoon en misschien zijn afdeling!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Tja ... tegen het eind van de oorlog werden jongens zelfs verplícht om in de SS te gaan ...
Is iedereen hier er zeker van dat hij als 18-jarige, verblind door de macht en de uniformen, onder druk gezet door je omgeving, zich niet zou hebben aangesloten bij een dergelijke eenheid ? Ik denk het niet ...
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Yorick schreef: dit is naar mijn mening weer generalisering! weet jij wat die jongemannen toen dachten? toen ze die rekruteringsposters zagen van de SS met een sterke soldaat in een mooi zwart pak, wat macht en kracht uitstraalde? toen ze SSers rond zagen marcheren?

dit blijft een object van discussie aangezien we er zelf niet bij zijn geweest en niet weten hoe het in die tijd was!

en ook al heb je misschien quotes van een paar oud-SSers.. maar dat zegt nog niks over de hele SS, alleen maar over die individuele persoon en misschien zijn afdeling!
Tuurlijk weet ik niet wat die gasten dachten toen ze erbij kwamen, maar ze wisten donders goed dat ze vochten voor een leider die joden en andere mensengroepen haatte en wilde vervolgen en uitroeien. Dan kan de poster en de foto erop nog zo mooi zijn, toch zou ik er dan niet bij willen horen!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

ironmarc schreef:Dan kan de poster en de foto erop nog zo mooi zijn, toch zou ik er dan niet bij willen horen!
Nu vraag ik me toch af hoe jij dat zo kan zeggen. Weet jij toevallig ook wat het is om als 18 jarige al jaren doorspekt te zijn geweest van antisemitische propaganda?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

ironmarc schreef:Tuurlijk weet ik niet wat die gasten dachten toen ze erbij kwamen, maar ze wisten donders goed dat ze vochten voor een leider die joden en andere mensengroepen haatte en wilde vervolgen en uitroeien. Dan kan de poster en de foto erop nog zo mooi zijn, toch zou ik er dan niet bij willen horen!
===>
Tim schreef:Tja ... tegen het eind van de oorlog werden jongens zelfs verplícht om in de SS te gaan ...
Is iedereen hier er zeker van dat hij als 18-jarige, verblind door de macht en de uniformen, onder druk gezet door je omgeving, zich niet zou hebben aangesloten bij een dergelijke eenheid ? Ik denk het niet ...
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Tim schreef:Tja ... tegen het eind van de oorlog werden jongens zelfs verplícht om in de SS te gaan ...
Is iedereen hier er zeker van dat hij als 18-jarige, verblind door de macht en de uniformen, onder druk gezet door je omgeving, zich niet zou hebben aangesloten bij een dergelijke eenheid ? Ik denk het niet ...
Ik denk het wel! Temiste ik zou er echt niet bij willen horen, misschien komt het wel omdat ik zelf gelovig ben en mijn geloof niet staat voor haat en vervolging van mensen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Denk je dat de mensen die zich bij de SS aansloten niet sterk gelovig waren voor het derde rijk? Of weet jij ook al op voorhand dat je geloof stand zou houden als je opgroeit in een propagandistische samenleving?

PS, als je die glazen bol zou willen verkopen, ik ben geïnteresseerd!
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

wat mijzelf betreft weet ik dat ik me niet zou verleiden tot het aansluiten bij een partij die haat tegen andere mensen rechtvaardigd! Hiervoor ken ik mijzelf goed genoeg!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Om nu te gaan discussiëren wat je wel of niet zou hebben gedaan in die tijd heeft naar mijn mening toch geen nut.Want voor hetzelfde geld zou je het toch gedaan hebben,maar dat kun je nu niet zeggen.Dat moet je hebben meegemaakt.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

robin.h schreef:Om nu te gaan discussiëren wat je wel of niet zou hebben gedaan in die tijd heeft naar mijn mening toch geen nut.Want voor hetzelfde geld zou je het toch gedaan hebben,maar dat kun je nu niet zeggen.Dat moet je hebben meegemaakt.
Driedubbel en dik gelijk Robin!


Op voorhand zeggen wat je in die en die situatie zou doen, is hetzelfde als voorspellen waar de volgende regendruppel gaat vallen bij een lichte bui. Geheel onbetrouwbare voorspelling dus.
Plaats reactie