KevinP schreef:
Voor de volledige 100%: ja, het is zeer goed om zelfmoord te verbieden vanwege de redenen die ik aangaf.
Wie ben jij om een ander te vertellen wat wel en niet mag? Dit is de kern van het extreem rechtse gedachteslecht. Pas op voor deze valkuil.
Ik begrijp het verschil wel degelijk. De wet is slechts een bindend hulpmiddel dat ons helpt om ons aan elkaar aan te passen. In de wet staat voor zover ik weet helemaal niks waar ik moeite mee heb, dus ik beschouw de wet als een zeer nuttig middel waardoor ik me geenzins onderdrukt voel.
Je bedoelt dat je geen moeite hebt met het feit dat daar te lezen staat dat je slechts rechten hebt omdat de staat je die geeft, dat je slechts je mening mag geven omdat de staat dat oogluikend toestaat en dat alle rechten waarvanje het idee had dat die normaal waren alleen maar normaal voor je zijn omdat de staat je dat gegeven heeft????
Ken jij het spreekwoord: The lord giveth and the lord taketh away?
Arjen schreef:Laat ik mezelf wat duidelijker maken aan de hand van je eigen voorbeeld.
Leuk verhaal of niet? Maakt de discussie wat vriendelijker, dacht ik.
Had je niet andermans eiland kunnen gaan verpesten?
[size=small]

[/small]
Arjen schreef:
Maar zoals ik al schreef, waren er al niet zoveel kokosnoten meer. Deze persoon nam een kokosnoot terwijl hij zijn dagelijkse portie al had gehad. We zouden namelijk alles eerlijk delen. Daarom noem ik het stelen.
Wat je nu doet noemt men "manufacturing evidence". Los hiervan waren er geen regels en dus bestonden dit soort afspraken niet. De rede dat dit soort regels niet mogen bestaan is omdat ik onmogeliker wijs iets kan zeggen over de nood van een ander voor die vrucht. Wanneer ik mijzelf de ruimte laat om mijzelf dat te laten pretenderen ben ik geen haar beter dan willekeurig welke potentaat...of democraat...of andere eikel..
Stelen kan dus alleen bestaan in een omgeving waarin andere mensen dit object al aan zichzelf toebedeeld hadden. De kern hierin is natuurlijk wie het aan die persoon gegeven heeft om te verdelen (niemand).
Wie is "men" in Nederland? Er zijn zeker mensen in Nederland die ons willen onderdrukken, maar die zul je in elke samenlevingsvorm tegenkomen. Ik geloof er echter niet in dat onze regering erop uit is om ons te onderdrukken. Rita Verdonk, Geert Wilders, Wouter Bos, Jan Marijnissen: het zijn allemaal mensen die aan de hand van hun idealen willen proberen om van Nederland een plek te maken waar het fijn leven is. Met de manier waarop ze dat willen doen ben ik het niet altijd eens, maar ik vind hen allemaal geen tirannen.
Toch is hun kern gelijk aan die van een tiran. Elk van die mensen zit op die positie omdat ze willens en wetens het besluit hebben genomen om beslissingen te nemen waaraan heel Nederland zal moeten gehoorzamen. Het zijn hun idealen die ze zo graag aan alle nederlanders zouden willen opleggen. Alleen de manieren waarop verschillen, maar dat maakt niet uit. Het speelt zich allemaal af in het gedachteslecht dat hun mening beter of meer is dan die va een ander en dat de rest dat maar in zou moeten zien ofzo. Dit is het extreem rechtse gedachteslecht.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik geloof dus niet dat alle mensen zo denken. We weten beide dat er egoïstische mensen zijn en die kokosnoot is allang opgegeten, terwijl andere mensen hier net zoveel recht op hadden.
De reden dat niet alle mensen zo denk is omdat er regels zijn. Daar kun je misbruik van maken en er zelf beter van worden.
Aan dat geestdriftige zou je eigenlijk nog iets moeten doen. Zeker niet vervelend bedoeld, maar ik vind het niet zo passen bij iemand met jouw levensvisie. Stap lekker af van "tand op tand". Je moet jezelf niet al te serieus nemen, dat doe ik ook niet.
Ik neem mezelf niet serieus, ik neem de waarheid serieus. De reden dat ik die uitspraak erbij pakte was omdat Harro een koekje van eigen deeg verdiende. Dit vind ik voornamelijk omdat zijn beweegredenen verre van goed zijn.
Ik wilde je, zo als epiloog ofzo 2 dingen uitleggen waarvan ik heel erg sterk het vermoeden heb dat je ze niet inziet.
1) Je haalde aan dat iemand ergens "recht" op zou hebben. Ik akn hier niet over uit. Wie heeft die persoon dat recht gegeven? -Niemand. Deze gedachte is er een die bijzonder veel rariteiten met zichzelf meebrengt. De belangrijkste is het gevoel dat je tekort gedaan kan worden. Welk een verderfelijk gedachteslecht. Hierdoor zou men bijna gaan denken dat er niet voldoende is van alles.
2) Schaarste..Hoe kom je op het ludieke idee dat er ooit iets tekort zal zijn? Men baseert deze gedachte op de gave om in de toekomst te kunnen kijken ofzo. Men projecteert de gedachte dat er iets tekort is op een situatie waarin dat object nog te krijgen is en zo schept men de illusie dat men maar beter kan zorgen dat dat object nu alvast vor hem of haar zal zijn.
De werkelijkheid is er overigens een van heel andere aard. Het is namelijk zo, dat als ik een cocosnoot geplukt heb, die ik lekker ergens aan het strand op wil gaan eten, zal delen met iemand die ik tegenkom die ook honger heeft. Dit zal ik doen uit liefde. Het mooie hieraan is dat als iedereen dit zou doen niemand meer echt tekort zal komen, ooit. Het enige waar je dan nog bang voor zal kunnen zijn is dat er een moment zal komen dat iemand niet voldoende liefde zal kennen. Maar gelukkig is deze angst een irre"ele. Want de enige waarheid die er bestaat is grenzeloze liefde.
Degene die de mensheid ooit heeft wijsgemaakt dat liefde schaars is, moet wel de duivel zijn geweest (ik geloof overigens niet in hem en ook niet in god (als tegenpool van de duivel)). Het enige dat we dus kunnen doen is diegene die dit gelooft liefde geven. Dat is wat ie nodig heeft om in te zien dat er nooit een tekort zal kunnen bestaan.