HULP

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Anne

HULP

Bericht door Anne »



Mijn naam is Anne en ik woon in duitsland! Ik hab Nederlands op school en ik moet een belangrijk voordracht houden. Mijn thema is de ervaringen van de mensen die aan de grens naar duitsland woonen terwijl de tweede wereldoorlog!
Ik zoek naar informaties. wie gingen Nederlanders met Duitse om?
Als me iemand kan helpen, zal ik heel blij zijn als u me een e-mail schrijft!
Anne_koester@web.de
Mijn probleem is ook, dat ik niet zo goed Nederlands kan praten (en schrijven). Misschien kun u me een beetje helpen!
Hartstikkelijk dank

Anne Köster
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik kan je 1 verhaal vertellen hierover.
De Duitse familie waar ik het over heb (omwille van de privacy noem ik geen namen) kende naast andere kinderen drie jongens in de leeftijd dat ze het leger in konden. De familie woonde net op Nederlands grondgebied.
Uiteindelijk kwam een zoon terecht als dienstplichtige in de Wehrmacht en nam een ander vrijwillig dienst in de Waffen-SS. De derde zoon was te jong om te moeten, maar trad in het Nederlands/Franse verzet. Alle drie de kinderen kwamen tijdens de oorlogsjaren thuis. Je kan je indenken wat voor moeilijke situaties dit gaf, temeer omdat de Waffen-SS broer een echte fanatieke Nazi was.
Na de oorlog moest met name de moeder zich lange tijd juridisch verantwoorden voor de Nederlandse justitie. Dit vooral vanwege de zoon in de Waffen-SS. De zoon in het verzet werd maar even vergeten en het feit dat de andere zoon aan het Oostfront vermist werd (en nog steeds is) werd onbelangrijk gevonden.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)

Re: HULP

Bericht door Willem ter Haar »

Anne schreef:
Mijn naam is Anne en ik woon in duitsland! Ik hab heb Nederlands op school en ik moet een belangrijk voordracht houden. Mijn thema is de ervaringen van de mensen die aan de grens naar van duitsland woonen wonen terwijl de tweede wereldoorlog! aan de gang was.
Ik zoek naar informaties.wie Hoe gingen Nederlanders met Duitse Duitsers om?
Als me iemand iemand me kan helpen, zal ik heel blij zijn als u me een e-mail schrijft!
Anne_koester@web.de
Mijn probleem is ook, dat ik niet zo goed Nederlands kan praten (en schrijven). Misschien kun u me een beetje helpen!
Hartstikkelijk dank

Anne Köster

Hallo Anne.

Leuk dat er Duitsers zijn die Nederlands proberen te leren. Je vroeg in bijna goed Nederlands om hulp met de taal. Ik heb in vet gedrukt verbeteringen aangebracht achter het foute tekst gedeelte.

Helaas kan ik je niet helpen hoe de mensen in de grensstreek met elkaar omgingen. Er zullen vast wel andere zijn die je kunnen helpen.

Helaas kunnen we niet gaan mailen op iedere vraag.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon, ByteDance, ClaudeBot en 1 gast