Waarom Nanking nooit gebeurd is...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Alhoewel ik het een vreemde vergelijking vind, begrijp ik waar je naartoe wil.
Na.. ik het alleemaal met niks ander vergelijken. Holocaust is namelijk enige genocide waar niet aan getwijfelt mag worden. Je mag zelf's lompe onzin verkondigen over Ruwanda en Yugoslavie. En ze doen niks!! :cry:
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Jeeper704 schreef:Ah ok, op die manier bedoelde je het dus.

Alhoewel ik het een vreemde vergelijking vind, begrijp ik waar je naartoe wil.
Wat in Armenië en nanking gebeurde is ook heel erg en ontkenners of degenen die zulke zaken willen minimaliseren moeten op dezelfde manier bestraft worden of het nu de Holocaust of Armenië of Zuid-Irak etc betreft.

Het is gewoon uit respect, principe voor degenen die tenonder gingen aan de beestigheden en brutalteit van zulke regimes dat men zich niet gaat verlagen met zulke zaken als ontkenning.

Dat men kritisch is akkoord, maar weet waar de grens van het fatsoen ligt!

Deze discussie vrijheid van meningsuiting versus fatsoen wordt ook al in diverse draden gevoerd op dit forum.
Mijn mening is dat je niet aan de holocaust hoeft te twijfelen maar je wel het recht hebt om dit te doen.

Dit is nu het probleem, revisionisme mag niet maar de ontkenners van
de Holocaust in Armenië, Zuid-Irak, Ruwanda etc. komen ongestraft weg.

Persoonlijk ben ik meer voor het Amerikaanse systeem waarin de overheid zich zo min mogelijk bemoeid met de uitspraken & publicaties van haar burgers.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Ja Koos, ik verwachtte je reactie al (hoe voorspelbaar toch).
Denk wat je wil, man.
Voor mij is en blijft het een ferme kaakslag voor de slachtoffers als je zulke types hun zever (sorry, maar dat is het wel) laat verkondigen.

@Katusha: Dat is ook echt heel jammer, want daar zijn ook gruwelijke daden gepleegd. En zoals je zegt, daar mag men dan mee spotten of ontkennen.
Het ontbreekt de mensen deze tijden aan common sense en fatsoen, niet meer, niet minder.
Als je pakweg 20 jaar terug zulke dingen zei, dan werd je héél vies bekeken ..... doe je dit nu, dan wordt je nog aangemoedigd! :shock: :roll:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Armenie

Het aantal slachtoffers is nooit officieel vastgesteld. De historici zijn hierover nog steeds verdeeld. Het belangrijkste verschil zit tussen Turkse geschiedkundigen enerzijds en Armeense en westerse geschiedkundigen anderzijds. De meeste Turkse historici houden het op 200.000 tot 500.000 slachtoffers, Armeense en westerse historici spreken van 600.000 tot anderhalf miljoen slachtoffers.

De Amerikaanse historicus Bernard Lewis houdt het op 'vele honderdduizenden tot misschien wel een miljoen' slachtoffers. Volgens de Britse historicus Martin Gilbert ligt het aantal slachtoffers rond de miljoen, waarvan 600.000 vermoord in bloedbaden in Anatolië en 400.000 door geweld en hongersterfte tijdens deportaties naar woestijnen in tegenwoordig Syrië en Irak. Nog 200.000 Armenen werden verplicht zich te bekeren tot de islam. De Britse historicus Peter Mansfield schat het aantal slachtoffers op één-en-een-kwart miljoen tot anderhalf miljoen. De Nederlandse wetenschapper Erik-Jan Zürcher houdt het op 600.000 tot 800.000 slachtoffers. Ton Zwaan schat het aantal op 800.000 tot 1 miljoen De Amerikaanse politicoloog Rudolph J. Rummel heeft berekend dat tussen 1900 en 1924 circa 1,8 miljoen Armeniërs zijn gedood.




Aandacht voor de volkerenmoord
De wereld had maar weinig aandacht voor de genocide. Dit kwam hoogstwaarschijnlijk doordat er weinig berichtgeving uit het Ottomaanse Rijk naar buiten kwam en omdat de verschrikkingen van de loopgraven aan het westelijke front de overhand hadden in de kranten. Uitzonderingen op de geringe aandacht die toentertijd aan de genocide werd besteed waren de beschrijvingen van de Amerikaanse krant New York Times en de toenmalige Amerikaanse ambassadeur in Istanbul, Henry Morgenthau Sr. Talaat Pasha reageerde op de protesten van de Amerikaanse ambassadeur met de woorden: Je bent een Jood, deze mensen zijn christenen... Waarom kan je ons niet laten doen met deze christenen wat wij wensen?

Veel later zou Adolf Hitler verklaren: Het doel van de oorlog is niet de linies te herdefiniëren, maar de vijand fysiek te annihileren. Door deze methode zullen wij de vitale levensruimte verkrijgen die wij nodig hebben. Wie spreekt vandaag nog over het bloedbad onder de Armenen? [12]






De afgelopen decennia heeft er talrijk onafhankelijk wetenschappelijk historisch onderzoek plaatsgevonden naar de gebeurtenissen in het Ottomaanse Rijk. Desondanks is de discussie nog steeds gaande.

De discussie richt zich vooral op het feit of de verschillende ministers en overheidsdienaren vooraf van plan waren om genocide te plegen. Door verschillende oorzaken is de precieze gang van zaken volgens sommige wetenschappers niet goed te herconstrueren. Daarnaast zijn ook vervalste documenten geproduceerd, zoals de 'Andonian papers'





Enver Pasja, Talaat Pasja en Djemal Pasja behoorden tot de Jonge Turken. Afgezien van Talaat hadden zij een militaire opleiding gevolgd. Enver was voor de Eerste Wereldoorlog enige tijd militair attaché in Duitsland en als nieuwe minister van Oorlog oefende hij grote macht uit. Wangenheim, de nieuwe Duitse ambassadeur, won zijn vertrouwen en zo verminderde de Britse invloed in Turkije..

De latere Turkse president Mustafa Kemal Atatürk behoorde ook tot de Jonge Turken.



Genocidewet is een omstreden Belgische wet waarmee iedereen dictators en andere schenders van mensenrechten kon aanklagen en laten veroordelen.

De in eerste instantie ruime wet, werd na een besluit van de Kamer en Senaat in april 2003 ingeperkt op zulk een wijze dat er een band met België vereist werd om een procedure te kunnen opstarten.

Voor de Amerikanen was dit echter een onvoldoende waarborg voor hun landgenoten, gezien die bang zijn in België vervolgd te zullen worden op grond van deze wetgeving. De Amerikaanse minister van Defensie Donald Rumsfeld heeft er daarom op 15 juni 2003 tijdens een zitting van de NAVO mee gedreigd de NAVO-zetel uit Brussel weg te halen. De Verenigde Staten willen dat België de genocidewet afschaft.

Ondertussen werd op 18 juli 2005 in het Verenigd Koninkrijk een Afghaanse krijgsheer veroordeeld voor foltering en gijzeling gepleegd in Afghanistan. Dit zonder dat dader of slachtoffer Brits waren
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Plaats reactie