Vraag over moorden Hitler

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
dannywireless
Lid
Contacteer:

Vraag over moorden Hitler

Bericht door dannywireless »

Mischien een beetje vreemde vraag maar ik vroeg me laatst af hoeveel mensen Hitler eigenlijk heeft vermoord, en of ie dat sowieso gedaan heeft.

Hij heeft uiteraard wel miljoenen moorden op zijn naam staan (11 miljoen waarvan 6 miljoen joden geloof ik) maar heeft hij ooit zelf iemand vermoord ? Misschien toen hij in het leger zat (WOI) of daarna ?

Weet iemand hier meer over ?
Justin
Lid

Bericht door Justin »

Hij heeft in de eerste WO als korporaal gevochten volgens mij, en aangezien het er in de eerste WO nog wel eens hard aan toe ging, zal hij wel een paar doden op zijn namen hebben staan :roll:
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

11 miljoen maar? alleen al 20 miljoen Soviets zijn omgekomen in Wo2...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Charly1975
Lid

Re: Vraag over moorden Hitler

Bericht door Charly1975 »

dannywireless schreef:Mischien een beetje vreemde vraag maar ik vroeg me laatst af hoeveel mensen Hitler eigenlijk heeft vermoord, en of ie dat sowieso gedaan heeft.

Hij heeft uiteraard wel miljoenen moorden op zijn naam staan (11 miljoen waarvan 6 miljoen joden geloof ik) maar heeft hij ooit zelf iemand vermoord ? Misschien toen hij in het leger zat (WOI) of daarna ?

Weet iemand hier meer over ?
Ik ga ervan uit dat hij in WOI wel mee heeft gevochten daarbij zal hij vast wel een aantal doden op z'n geweten hebben. Ik weet niet of je dit onder moord kunt zien aangezien hij als soldaat (niet als rang bedoeld) vocht.
We're fools to make war
On our brothers in arms

(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Mr Mojo Risin
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Hitler was toch koerier in WOI (waarvoor hij trouwens is onderscheiden). Hij heeft zelden of nooit deelgenomen aan gevechten dacht ik.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Ellen
Lid
Lid

Bericht door Ellen »

Als je zin hebt om het te lezen.. Vooral doen :)

Toen de Oostenrijk-Hongaarse troonopvolger Franz Ferdinand in Sarajevo in 1914 werd vermoord door Servische extremisten, werd Europa al snel de Eerste Wereldoorlog in gesleurd. Op 2 augustus 1914 mengde Hitler zich onder de mensenmassa’s voor de Feldherrnhalle die op de Odeonplatz in München vierden dat het Duitse keizerrijk bij de oorlog betrokken was. Op 5 augustus 1914 meldde Hitler zich aan als vrijwilliger voor het Eerste Beierse Infanterieregiment. Echter, net zoals velen in deze begindagen, werd ook Hitler naar huis gestuurd. Op 16 augustus 1914 echter kreeg hij het bevel om zich te melden bij het rekruten-depot IV te München, om zich te laten uitrusten voor het Tweede Reservebataljon van het Tweede Infanterieregiment. Begin september werd hij uiteindelijk ingedeeld bij het Beierse Reserve Infanterieregiment 16, dat bekend stond onder de naam van de commandant, List. Na de basisopleiding gevolgd te hebben, werd het regiment naar het front in België gestuurd en op 21 oktober vertrok de militaire trein, met Hitler aan boord, in alle vroegte uit München naar de slagvelden in Vlaanderen. Op 29 oktober onderging het bataljon de vuurdoop op de weg naar Menen, tussen Kortrijk en Ieper. Na vier dagen van hevige strijd waren er van het 3.600 sterke List-regiment nog maar slechts 611 over. Doordat regimenten uit Württemberg en Saksen de Beierse soldaten in de duisternis voor Britten hielden, viel een deel van de slachtoffers door eigen vuur, waaronder kolonel List. Bij het zien van de duizenden doden en gewonden had het idealisme van Hitler, zo zou hij later vertellen, plaats gemaakt voor het besef dat het leven een permanente gruwelijke strijd is.

Op 3 november 1914 werd Hitler met terugwerkende kracht (vanaf 1 november) bevorderd tot korporaal. Hoewel hier geen diverse verklaringen voor zijn en hij toch diverse malen is voorgedragen voor promotie, zou dit tevens de eerste en laatste promotie tijdens de oorlog zijn. Op 9 november 1914 werd Hitler aan de regimentsstaf als koerier (Ordonnanz) toegevoegd, die de taak had om de bevelen van het stafkwartier naar de bataljons- en compagniecommandanten aan het front over te brengen. Opmerkelijk genoeg vermeldde Hitler in ‘Mein Kampf’ niet dat hij als koerier diende, blijkbaar wilde hij de indruk wekken de oorlog in de loopgraven te hebben doorgebracht. Dit betekende evenwel niet dat de taak van de koerier geen grote risico’s met zich meebracht. Onder rustige omstandigheden hingen de koeriers wat rond in het hoofdkwartier, zoals Hitler ook vaak deed in het regimentshoofdkwartier te Fournes, vlakbij Fromelles in het gebied rond Ieper. Maar als er tijdens gevechten door de vuurlinie heen berichten naar het front moesten worden overgebracht, liepen de koeriers grote gevaren en onder deze groep vielen verhoudingsgewijs dan ook veel slachtoffers.

Op 2 december 1914 ontving Hitler het IJzeren Kruis Tweede Klasse, voor het feit dat hij enkele dagen van tevoren een collega had gered toen ze door de vijand werden bestookt. Het was, zo zei hij later, ‘de gelukkigste dag van mijn leven’. Hitler had geen gebrek aan fysieke moed en zijn kameraden en superieuren mochten hem wel en hadden veel respect voor hem. Toch vonden ook sommigen hem soms raadselachtig of zelfs irritant. Zo waren ze verbaasd dat hij nooit post of pakjes ontving, nooit over vrienden of familie praatte, niet rookte en geen alcohol dronk, geen enkele belangstelling toonde voor bordeelbezoek en urenlang in een hoekje van de ondergrondse schuilkelder kon zitten nadenken of lezen. Foto’s uit de oorlog laten een mager, somber gezicht zien, dat bijna verdween achter een borstelige donkere snor. Doorgaans staat hij op deze foto’s aan de rand van een groep, uitdrukkingsloos terwijl de anderen lachen. De enige op wie Hitler echt gesteld leek, was zijn hond Foxl, een witte terriër die ooit eens vanuit de vijandelijk linies was komen aanlopen.

Van maart 1915 tot september 1916 was het List-regiment bij Fromelles gelegerd, waar het verantwoordelijk was voor de verdediging van een stuk front van twee kilometer lengte. Op 27 september 1916 vertrok het regiment vanuit Vlaanderen naar het zuiden, waar het op 2 oktober werd ingezet bij de Slag aan de Somme. Enkele dagen later sloeg in de schuilplaats van de koeriers een granaat in, waardoor Hitler gewond raakte aan zijn linkerdij en hij overgebracht werd naar het Rode Kruis ziekenhuis in Beelitz, ten zuidwesten van Berlijn. Hij zou hier twee maanden blijven, van 9 oktober tot 1 december 1916. Twee jaar lang was Hitler niet in Duitsland geweest en de stemming die daar heerste, schokte hem zeer. Ook in Berlijn, waar hij naar toe ging om te herstellen van zijn verwondingen, bleek het moraal laag en het onbehagen wijd verbreed. Woede, onvrede en gevloek, waar je ook ging. Een sfeer van ontevreden mensen die de moed hadden verloren en ellendige levensomstandigheden. Het was hem trouwens wel in deze herstelperiode opgevallen dat heel veel joden een kantoorbaantje hadden en tijdens de laatste jaren van de oorlog had hij zich hierover diverse keren anti-semitisch uitgelaten tegenover zijn kameraden en meerderen. Hitler wilde echter zo snel mogelijk terug naar het front en op 5 maart 1917 voegde hij zich weer bij het List-regiment dat inmiddels enkele kilometers ten noorden van Vimy was gelegerd. In de zomer van dat jaar bevond het regiment zich opnieuw in de omgeving van Ieper, ditmaal om het grote Vlaanderen-offensief van de Britten af te slaan. Vervolgens werd het regiment overgeplaatst naar de Elzas om in oktober 1917 terug te keren naar de Champagne. In de komende maanden zou het regiment zware verliezen te verduren krijgen. Op 4 augustus 1918 werd aan Hitler het IJzeren Kruis Eerste Klasse uitgereikt, wat overigens voor een korporaal een bijzondere prestatie was. Later zou in de Duitse geschiedenisboeken staan dat hij deze kreeg omdat hij in zijn eentje vijftien Franse soldaten gevangen had genomen, maar in werkelijkheid kreeg hij deze onderscheiding omdat hij, onder zwaar vuur liggend, een belangrijk bericht van de commandostaf naar het front had gebracht. Halverwege augustus 1918 werd het regiment verplaatst naar Cambrai, waar de Britten een offensief geplaatst hadden en een maand later keerde het regiment weer terug in de omgeving van Wytschaete en Messines. In de nacht van 13 op 14 oktober 1918 werd Hitler in de omgeving van Ieper het slachtoffer van een aanval met mosterdgas. Na de eerste behandeling in een veldlazaret in Vlaanderen werd hij op 21 oktober overgebracht naar een militair hospitaal in Pasewalk, in de buurt van Stettin. Voor hem was de oorlog voorbij, maar toen Hitler in Pasewalk van zijn tijdelijke blindheid was genezen en het schokkende nieuws over de nederlaag hoorde, was dit volgens hem ‘de grootste schanddaad van de eeuw’.

Oeeh.. by the way:

Afbeelding
Hitler.. Geheel links..
Is dat hem echt? :? Heeft ie wel wat aan zn snor veranderd zeg :shock: hihi..
dannywireless
Lid
Contacteer:

Mike.H schreef:11 miljoen maar? alleen al 20 miljoen Soviets zijn omgekomen in Wo2...
11 miljoen burgers (joden, communisten etc) geloof ik, dus ex. gesneuvelde soldaten

maar ik kan nergens iets vinden over dat hij zelf ooit joden, dessateur of tegenhangers van naziduitsland heeft vermoord.

Volgens mij heeft ie gewoon nooit letterlijk iemand vermoord
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Ellen schreef:Als je zin hebt om het te lezen.. Vooral doen :)
Waar heb je dat artikel vandaan?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

dannywireless schreef:
Mike.H schreef:11 miljoen maar? alleen al 20 miljoen Soviets zijn omgekomen in Wo2...
11 miljoen burgers (joden, communisten etc) geloof ik, dus ex. gesneuvelde soldaten

maar ik kan nergens iets vinden over dat hij zelf ooit joden, dessateur of tegenhangers van naziduitsland heeft vermoord.

Volgens mij heeft ie gewoon nooit letterlijk iemand vermoord
ja dat is dus alleen in Duitsland.. dan zou je de burgers en soldaten die de Duitsers vermoord hebben ook mee moeten rekenen.
BBB
Lid

Bericht door BBB »

Heeft hij Rohm niet omgelegd? Ik meen dat gezien te hebben in de reeks : the rise of evil
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
dannywireless
Lid
Contacteer:

bollebekboerke schreef:Heeft hij Rohm niet omgelegd? Ik meen dat gezien te hebben in de reeks : the rise of evil
Röhm is in zijn cel geexcuteerd door SS soldaten, Hitler heeft hem wel laten opsluiten, maar niet letterlijk vermoord.
Ik denk dus dat Hitler nooit direct iemand heeft vermoord, beset een vreemde gedachte
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

dannywireless schreef:
bollebekboerke schreef:Heeft hij Rohm niet omgelegd? Ik meen dat gezien te hebben in de reeks : the rise of evil
Röhm is in zijn cel geexcuteerd door SS soldaten, Hitler heeft hem wel laten opsluiten, maar niet letterlijk vermoord.
Ik denk dus dat Hitler nooit direct iemand heeft vermoord, beset een vreemde gedachte
Rohm was opgepakt en kreeg in zijn cel een pistool, en werd gedwongen zelfmoord te plegen.
Dat weigerde hij, Theodor Eicke en Michael Lippert, de twee SS'ers die bij hem in de cel waren schoten hem toen dood.
Niemand weet zeker wie van de twee het was, sommige bronnen reppen over Eicke en anderen over Lippert.
Deas Gu Cath
dannywireless
Lid
Contacteer:

Maar het was dus niet Hitler :P
dannywireless
Lid
Contacteer:

Dat betekend dus eigenlijk dat Hitler geen moordenaar is :shock:

Volgens het woordeboek is een moordenaar iemand die een moord gepleegd heeft.
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Verantwoordelijk voor het doden van anderen is hij wel en eigenlijk is dat nog veel erger.
Plaats reactie