Frans indo-china

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ad.t

Frans indo-china

Bericht door ad.t »

Weet iemand hoe de verovering door de jappaners daar is gegaan?
Is daar de de Franzen veel gevochten? Kan hier weinig over vinden
Alvast bedankt
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Indo-china is officieel nooit bezet geweest. Frankrijk was door de Duitsers verslagen en het Vichy regime werd opgezet. Deze collaboreerde samen met de AS. Onder druk van de AS werd de Japanners vrij toegaan gegeven naar Frans Indo-china. Vanuit Frans / Vichy Indo-china bestreken de Japanse bommenwerpers grote gebieden, wat hun veel profijt opleverde bij hun veroveringen van Maleisie, Singapore en Nederlands Indie.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
ad.t

Bericht door ad.t »

He bedankt,dat wist ik nog niet,weet je het aantal Franse troepen die daar zaten ook? Zijn die gewoon gebleven tijdens de Japanse aanwezigheid?
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Naar mijn weten zijn de civiele diensten op hun post gebleven. Dit geld ook voor de Franse strijdkrachten welke zich aansloten bij het Vichy gezag. Er is wel wat gevochten tegen de Japanners en Vichy door enkele eenheden die zich niet konden vinden in de nieuwe situatie. Wat er met hen gebeurt is of het aantal troepen weet ik niet.

Veltro
ad.t

Bericht door ad.t »

Oke dank je wie weet nog wat meer?
Tovarisj
Lid

Bericht door Tovarisj »

Volgens mij had de Vietnamese Ho Chi Minh toch samengewerkt met de Japanners? Om zich later tegen hen te keren maarja. De Japanners zaten er in ieder geval wel, maar van een oorlog daar weet ik niet..
Ik ga sterven, maar ik geef me niet over. Vaarwel moederland. 20/VII-41
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Ho Chi Minh voerde guerilla acties uit tijdens de Japanse bezetting, en na de Japanse nederlaag hebben zij de Democratische Republiek Vietnam uitgeroepen.
Frankrijk echter, vond dit niet zo'n goed idee.

Flink leger erheen, maar ze kregen alleen de kuststrook in handen, de binnenlanden niet, dat was gewoonweg niet te doen.
Uiteindelijk hebben ze het nog 1 keer geprobeerd, ook gezegd; als het mislukt, kappen we ermee!

16.000 man en veel artillerie, werden in het dal bij Dien Bien Phu gedropt, met de gedachte, de Vietmminh kan haar artillerie toch niet boven op de heuvels krijgen, langs al die kleine jungle paadjes.
Vietminh schroeft de kanonnen uit elkaar, gaat met elk onderdeel afzonderlijk de heuvel, schroeven ze daar weer in elkaar, en de Fransen worden helemaal weggeschoten!
Deas Gu Cath
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Waar heb jij deze wijsheid over Dien Bien Phu vandaan :?
Ik zou eerst wat over de Franse doctrine lezen voordat je hierover uitspraken doet.

De topic starter is verder geintresseerd in de gevechtshandelingen ten tijde van wo2 en niet in de Vietnamese vrijheidsstrijd.

Veltro
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Veltro schreef:Waar heb jij deze wijsheid over Dien Bien Phu vandaan :?
Ik zou eerst wat over de Franse doctrine lezen voordat je hierover uitspraken doet.

De topic starter is verder geintresseerd in de gevechtshandelingen ten tijde van wo2 en niet in de Vietnamese vrijheidsstrijd.

Veltro
Geschiedenisboeken? :roll:
Deas Gu Cath
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Wouter; ok :wink:
In het kort Dien Bien Phu:
De Fransen gebruikten hier een nieuwe doctrine om de Vietnamezen te verslaan, omdat deze vanwege hun guerilla taktieken ongrijpbaar waren voor het conventionele Franse leger. De Fransen wilden de Vietnamezen naar 1 punt lokken (Dien Bien Phu) om zo de Franse superieure slagkracht en luchtmacht te kunnen benutten.
Dien Bien Phu was dus een Frans lokaas. De Fransen onderschatten echter de logistieke problemen van een veraf gelegen basis, overschatten de capaciteiten van hun luchtmacht en onderschatten de capaciteiten van de Vietrnamese strijdkrachten.
Echter de doctrine werkte zeker. De Vietnamzen hebben deze slag enkel gewonnen, omdat ze bereid waren werkelijk verschrikkelijke verliezen te incasseren. En dit was iets dat Fransen niet meer konden.

Veltro
Plaats reactie