Stempels

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Mauserwerke

Stempels

Bericht door Mauserwerke »

Hey,
Ik heb een vraag over stempels in wapens en munitie. Weet iemand waar ik die informatie kan vinden op internet of iets dergelijks.
Sta namelijk op het punt een K98k aan te schaffen maar wil graag weten waar hij is gemaakt en de geschiedenis van het wapen te achterhalen.
Ook heb ik nog opgegraven 8x57 IS munitie waar de stempels 28 en 29 achter ingeslagen zijn en wou graag weten waar ze vanaf komen.
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Geef de stempels maar. Kan ik je wel antwoord op geven. Die op je patronen kunnen het lot nr zijn.
Mauserwerke

Wat is dan precies het lotnummer van het wapen? Ik kreeg te horen dat die stempel de fabriek aangeeft waar hij gemaakt is. Er staat ook nog 44 achterop en ze zijn van staal (wat later in de oorlog is gebruikt omdat koper wat duur en weinig voorhanden was).

En van de stempels die ik wil weten is AR 43.
THOR
Lid

Bericht door THOR »

Hallo mauserwerke.
Kijk hier eens:
http://users.swing.be/sw017995/k98kmarkings.htm
K98k manufacturer's codes 1934-1945
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Het lotnummer heeft betrekking tot de munitie. Dit geeft een partij patronen aan. Aan de hand van zo'n lotnummer is het mogelijk om bijvoorbeeld een slechte patrij munitie terug te vinden. Het gaat dus om lot 28 en 29 uit 1944 van een bepaalde fabriek. Er staat waarschijnlijk ook nog een 2 of 3 letterige code in het bodemstempel. Dat is de fabriek. Verder zal er ook nog St of St- op staan. Dit geeft aan dat de huls van stahl gemaakt is.
Mauserwerke
Lid

Die dingen staan er helaas niet op. Maar in die periode maakte ze het alleen nog maar van Stahl ja. Er was niets anders voorhanden. Net als dat ze van notenhouten kolven voor de Kar98 overgegaan zijn op laminaat kolven.
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Dat is niet helemaal waar wat je daar zegt. Ik heb nog messing 7,92x57 patronen uit 1945. Maar als je het hele bodemstempel geeft kan ik meer vertellen.
Als het alleen maar 2 getallen zijn die in het bodemstempel staan dan zou het wel eens geen 7,92x57 patronen zijn maar bijvoorbeeld russische munitie. Daar is het vrij normaal dat er een getal op 12 uur staat en eentje op 6 uur. Ook stalen hulzen kom je daar tegen.
Mauserwerke
Lid

Ik weet niet of we het over dezelfde munitie hebben. Ik heb het over de 8x57 mauser (of ook wel sporadisch de 8mm mauser genoemd).
Het zijn wel degelijk duitsers en zeker geen russen. Ik heb nogal een verzameling aan munitie en die maak ik zelf ook. Jij hebt het waarschijnlijk over de stalen 7.62x54R die in de Mosin nagant gingen. Maar deze hebben een kraag aan de achterzijde en passen niet in de snelladers van de mauser. Voor de zekerheid heb ik nog eens gekeken wat op de rest aan bodemstempels staan en dat is Cg ST+ 29 44 (op elk kwart dus een).
Misschien kun je hier meer mee?

Ik zeg natuurlijk niet dat het niet kan, maar de overhand werd gemaakt van staal omdat later in de oorlog messing heel schaars was.
Gefreiter Porta
Lid

Bericht door Gefreiter Porta »

Hier ook veel interessante info

http://www.freewebs.com/wk2munitie/
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

racefiets schreef:Het lotnummer heeft betrekking tot de munitie. Dit geeft een partij patronen aan. Aan de hand van zo'n lotnummer is het mogelijk om bijvoorbeeld een slechte patrij munitie terug te vinden. Het gaat dus om lot 28 en 29 uit 1944 van een bepaalde fabriek. Er staat waarschijnlijk ook nog een 2 of 3 letterige code in het bodemstempel. Dat is de fabriek. Verder zal er ook nog St of St- op staan. Dit geeft aan dat de huls van stahl gemaakt is.
Mauserwerke schreef:Die dingen staan er helaas niet op.
Hierdoor kwam ik met de mogelijkheid van 7,62x54R patronen. Gebaseerd op het bodemstempel. In de veronderstelling dat het om een 2 delig bodemstempel ging. Het feit dat je meer van munitie af weet dan de gemiddelde mens kon ik niet weten. :wink:
Ik zal thuis even wat meer info bij elkaar zoeken mbt de uitvoeringen van het gegeven bodemstempel.

Het merendeel van de munitie werd inderdaad van staal gemaakt om koper uit te spparen maar de messing munitie werd nog steeds geproduceerd o.a. voor de vliegtuig mitrailleurs.
Mauserwerke
Lid

ja sorry my bad.
Ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer. Heb vorige week maar een paar honderd enfield .303's met de ijzerboer meegedaan want ik zou niet weten waar ik er mee moet blijven. Degene waar ik het over had, had ik door de war gehaald met een ander groepje patronen (die die niet hadden). Ze hadden maar twee stempels maar kwam ook niet uit de oorlog maar net erna.

Waarom produceerde ze dan nog wel messing patronen voor de vliegtuig mitrailleurs? Het verbruik daar was ook niet onaardig.
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Als eerste jou patronen. De uitvoeringen gemaakt met jou bodemstempel:
cg St+ 29 44 SmE
cg St+ 29 44 SmK Lsp

cg of P249 is Finower Industrie G.m.b.H., Finow/Mark

De reden voor het gebruik van messing in vliegtuigmunitie moet je zoeken in de storingsgevoeligheid van verkoperde en stalen hulzen. De wrijvingsweerstand die ontstaat bij het uit de schakel duwen en weer uit de kamer trekken is groter dan bij het gebruik van messing als hulsmateriaal. Op de grond is het makkelijk om een storing te verhelpen. In de lucht gaat dit wat moeilijker.
Mauserwerke
Lid

Oke thanks,

Dan zullen het wel de SMK's zijn want als je goed kijkt kun je bij sommige nog wat rode verf zien zitten, wat volgens de kleuraanduiding dus duidt op 'armor piercing'.

(heb jij mischien niet enige info over mijn laatse onderwerp over de Kar98?... schijnt weinig op gereageerd te worden helaas)
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Alleen als de tip van de kogels gezwart zijn is het een SmK L'spur. Lichtspoor patronen dus met een kleine stalen kern.
Maar bij bodemvonsten is het vaak moeilijk te zien.
Mauserwerke
Lid

Nee alleen wat rood aan de achterkant. Verder niets te zien.
Plaats reactie