Wellington in Westergeest

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
macabre
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 okt 2006, 09:46
Locatie: Friesland

Wellington in Westergeest

Bericht door macabre »

Tijdens de luchtoorlog boven Noord-Oost Friesland is een Wellington van 40 SQN op 13-10-1941 om 00.06 uur neergeschoten door Hauptmann Helmut Lent en neergestort bij Westergeest. Afbeelding
Ik heb de verhalen altijd wel gehoord, thuis, maar nooit verder bij stilgestaan.
Totdat mijn oom en ik het over dit forum kregen en hij begon te verhalen, hij is inmiddels 82 jaar en bezit een schat aan informatie over de omgeving in die tijd.
Het mooie is, hij spaarde de krantenknipsels over gebeurtenissen en als kwajongen probeerde hij spulletjes te verzamelen. Toen was mijn aandacht gewekt toen ik deze knipsels en klokjes zag. We zijn daarover lang nog niet uitgepraat en ik hoop dit stukje geschiedenis van N.O. Friesland vanuit zijn oogpunt weer te geven.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mocht er belangstelling zijn over de krantenknipsels en het verhaal daarin, laat dat even weten, er staan ook foto's bij die ik niet geschikt vind hier te plaatsen.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Zie tevens dit inmiddels gesloten topic.
Wie herkent dit plaatje
:)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
ruiter
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:35

Re: Wellington in Westergeest

Bericht door ruiter »

ivm boekresearch zou ik graag in contact komen met eenieder die informatie heeft over deze crash en/of bemanning. Foto's zijn zeer welkom
Ybele
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2012, 17:21

Re: Wellington in Westergeest

Bericht door Ybele »

Momenteel leg ik de laatste hand aan een geschiedenisboek over Westergeest [Kollumerland c.a.]. De neergeschoten Wellington neemt daar ook een plaats in. Om die reden heb ik veel belangstelling voor de krantenknipsels en het verhaal daarin - en zeker ook voor de foto's die daarin staan. De foto van de zoekende Duitse militairen wil ik graag een plaats geven in het boek. Mag ik een reactie terug? Ybele
Jappieyo80
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2014, 12:04
Locatie: Eindhoven

Re: Wellington in Westergeest

Bericht door Jappieyo80 »

Ybele, is dit boek er ook gekomen? Lijkt me interessant. Groet, Jasper Donkervoort
Bomber Command - Strike Hard Strike Sure
Ybele
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2012, 17:21

Re: Wellington in Westergeest

Bericht door Ybele »

Jasper, mijn boek FOESTRUM over de geschiedenis van Westergeest is ondertussen inderdaad al verschenen.
Ik heb daarvoor een website gemaakt: http://www.foestrum.nl
Op mijn BLOG meer over de geschiedenis van Westergeest: https://hystoblog.wordpress.com/
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: Wellington in Westergeest

Bericht door Alvon »

ik weet niet of de boeken bekend zijn, maar er is ooit een triologie "wespen nest Leeuwarden" uitgegeven waarin de volledige geschiedenis staat van de Duitse nachtjagers die vanaf vliegbasis Leeuwarden vlogen, Helmut Lent was een van de azen die daar vanaf vloog
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Plaats reactie