formatie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Welke formatie vind jij het meest geschikt?

CDA, PvdA en SP (99 zetels)
10
24%
CDA, PvdA en GroenLinks (81 zetels)
0
Geen stemmen
CDA, PvdA en ChristenUnie (80 zetels)
6
14%
CDA, VVD en PvdV (72 zetels)
17
40%
SP, PvdA, GroenLinks, D66, CU en PvdD (76 zetels)
1
2%
anders
8
19%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Het gaat hier niet om macht grijpen, Bob. Het gaat in een democratie erom wat de bevolking wil. Deze wil is op 22 november duidelijk genoeg uitgesproken, lijkt mij. Dat de SP ineens op 25 zetels is gekomen, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Dat komt uit onvrede met het beleid, welke de afgelopen jaren door het nu zittende kabinet is gevoerd. Een groot deel van Nederland is het daar niet mee eens en laat dat horen in een verkiezingsuitslag. Dát is democratie, de macht grijpen kan alleen een totalitair regime op niet legitieme wijze. En dat is in bijvoorbeeld in 1933 in Duitsland gebeurd. Hitler won weliswaar op democratische wijze de verkiezingen en werd op 30 januari als rijkskanselier benoemd, zeer tegen de zin van President Von Hindenburg in. Op 31 januari ontbond Hitler in eigen persoon de rijksdag en schreef nieuwe verkiezingen uit. Door intimidatie en het verbieden van bepaalde politieke partijen behaalde hij een klinkende overwinning. Dát is de macht grijpen.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

De bevolking heeft voor het CDA gekozen en volgens het democratisch recht mag de CDA zelf kiezen wat het doet. Geen discussie over mogelijk.

779
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Dat klopt als een bus. CDA zal de komende jaren ook altijd de grootste partij van Nederland blijven. Alleen heeft het CDA niet voldoende zetels behaald om alleen te kunnen regeren. Dus zal het samen met één of meerdere partijen een coalitie moeten vormen. En ik stel, dat een coalitie van CDA en linkse partijen niet verkeerd is; dat heeft de geschiedenis ons al meerdere malen bewezen. Als je mijn posts goed leest zeg ik nergens, dat links alléén zou moeten regeren, daarvoor hebben ze ook niet voldoende stemmen gekregen. Het CDA is een centrum-partij, meer rechts dan links, maar staat open voor de visie van elke mogelijke coalitiegenoot. Dat daarbij water bij de wijn gedaan zal moeten worden is duidelijk. Zowel van CDA-kant als van de partij(en) waarmee het zal gaan regeren. Zoiets heet in Nederland een regeeraccoord. Daarin maken de coalitiepartijen afspraken, waaraan ze zich in de regeerperiode aan zullen moeten houden. Doen ze dat niet, kunnen ze door de 1e en 2e Kamer daar op afgerekend worden.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

CDA - VVD - CU en PvdV heeft geloof ik ook genoeg zetels. Krijg je een christelijk sociaal rechts kabinet of hoe dat ook moet heten. Lijkt mij beter werken dan CDa met links.

Bij mijn genoemd kabinet gaat de koopzondag eraf, geen asielzoekers meer erin en kan Verdonk haar gang blijven gaan. Uitkeringen voor mensen die het niet nodig hebben wordt gekort en zieken krijgen erbij. Er komt een lichte loonstijging voor werkenden en opleidingen worden goedkoper. Daar is tenminste iedereen blij mee.

779
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

779 schreef:Bij mijn genoemd kabinet gaat de koopzondag eraf, geen asielzoekers meer erin en kan Verdonk haar gang blijven gaan. Uitkeringen voor mensen die het niet nodig hebben wordt gekort en zieken krijgen erbij. Er komt een lichte loonstijging voor werkenden en opleidingen worden goedkoper. Daar is tenminste iedereen blij mee.

779
Zomaar benieuwd: Wat is het belang van de genoemde koopzondag ?
Voor de rest klinkt het eerlijk gezegd nog zo gek nog niet.
Is alleen de vraag of een kabinet met CU en PVV stabiel genoeg zal blijken om echt beleid te kunnen maken en handhaven.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

De koopzondag eraf is dacht ik een voorwaarde van CU. Persoonlijk ben ik er niet zo blij mee, maarja, als dat ee nvoorwaarde is voor een stabiel sociaal kabinet, kan ik er mee leven.

779
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Uit het verkiezingsprogramma van het CDA:
Het asielbeleid moet rechtvaardig zijn. Wie te vrezen heeft voor vervolging, verdient asiel
Dus dat is onzinregel nummer 1 van Bob alweer. CDA wil gewoon asiel verlenen aan wie dat verdient.


De werknemersverzekeringen WIA en WW bieden inkomenszekerheid aan degenen die arbeidsongeshikt of tijdelijk werkeloos zijn.
In de arbeidsongeschiktheidswetgeving heeft dit zo goed gewerkt, dat de uitkeringen voor volledig arbeidsongeschikten verhoogd kunnen worden naar 75% van het loon
er wordt dus gesproken over een verhoging van de WAO, maar nergens op een korting van WW of bijstand. Trouwens: in Nederland krijgt niemand een uitkering, als men het niet verdient.
Mensen die kunnen werken, moeten ook aan de slag kunnen komen. Daarvoor is een goed economisch beleid nodig en een verantwoorde loonkostenontwikkeling. De loonkosten zijn in de afgelopen jaren via sociale akkorden gelukkig gematigd
Geen woord dus over loonstijging, eerder over loonmatiging. Wat dat betekent hebben de werknemers in Nederland afgelopen jaren gezien.

Over koopzondagen zie ik niets, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Een groot deel van de christelijke bevolking mag op zondag niet werken. Over opleidingen staat een heel verhaal geschreven, wat ik hier niet helemaal citeer, maar nergens staat dat opleidingen goedkoper zullen worden. Opleidingen zullen wel verbeterd moeten worden. Verbetering gaat meestal gepaard met kosten, dus reken maar uit.

Nogmaals, Bob: kom eerst met feiten, voor je iets opschrijft. Want wat hierboven door jou geschreven is, is volkomen uit de lucht gegrepen.[/quote]
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Bedankt voor de toelichting.
Ik zat al raar te kijken.
Kan mij voorstellen dat werken op zondag tegen de geloofsovertuiging van Christenen ingat, maar niet dat het een 'breekpunt' zou zijn bij formatiebesprekingen.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Hendrik, koop eerst eens een goede leesbril... Of delete je post.

779
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

PPL schreef:Bedankt voor de toelichting.
Ik zat al raar te kijken.
Kan mij voorstellen dat werken op zondag tegen de geloofsovertuiging van Christenen ingat, maar niet dat het een 'breekpunt' zou zijn bij formatiebesprekingen.
Het blijft afwachten hoe scherp ze dit punt willen slijpen. Misschien kunnen ze het zo regelen dat gristenen niet gedwongen kunnen worden om op Zondag te werken. Maar dat hangt er van af hoe ver ze hun eigen aanhang vertrouwen.
Ik heb nogal wat van die mansen gesproken. Dan zei ik altijd: "Als jullie nou geen abortus toestaan, dan doe je het toch gewoon niet? En als jullie sex voor het huwelijk verwerpen, dan laat je het toch?
Maar er zijn er nogal wat die dit soort standpunten aan iedereen willen opleggen. "Tja, we willen de gristenen niet in verleiding brengen", heette dat dan.
En daar houdt dan mijn begrip weer op.........
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Dat er tijdens de kabinetsformatie gekeken werd naar de kansen op een regeringssamenwerking van CDA,pvda, en SP was terecht.
De partij van marijnissen,die veel had gewonnen,had daar recht op.
Maar dat de verkiezingsuitslag ook tot die samenwerking verplicht,zoals PVDA-leider BOS stelt is onzin.
De uitslag van de verkiezingen liet per saldo een lichte verschuiving van acht zetels van centrumrechts naar centrumlinks zien
Van een aardverschuiving naar links onder de kiezers was geen sprake,terwijl het beleid van een kabinet van CDA,PVDA,enSP gezien de opvattingen van de drie partijen wel een aardverschuiving betekent.
Daarom word het verder zoeken naar een grondslag voor een kabinet van die drie langzaam maar zeker onzinnig.
CDA en SP verschillen hemelsbreed.
Een compromis waarin beide zich kunnen vinden,is dan ook niet goed denkbaar.
Bovendien kan van het CDA niet worden verwacht dat het aanschuift bij een kabinet van PVDA en SP.
Dat is een rood kabinet met een wit christendemocratisch randje.
Van een zichzelf respecterend CDA en van zichzelf respecterende CDA-premier kan en mag een keuze daarvoor niet worden verwacht.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

Intussen blijft het vanuit Den Haag stil. Doodstil. Het laatste nieuws dateert van donderdag, waarin Balkenende verklaart wel heil te zien in een coalitie met de PvdA, maar dat de verschillen tussen CDA en SP erg groot zijn. Van een afwijzing naar links is dus vooralsnog geen sprake.Wat er binnenskamers allemaal wordt besproken, zal voor ons gissen zijn.
That's democracy
Winston Churchill na zijn verkiezingsnederlaag meteen na de oorlog.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Balkenende wil met de CU overleggen,maar wouter wil dat niet. :?
Hoezo is wouters wil wet,de PVDA heeft fors verloren.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ja, maar kom op, Welke status heeft Wouter Bos nog? De PvdA moet hem inruilen voor iemand die standvastig is en weet waar de partij voor staat.

779
Gebruikersavatar
Goof
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 23 nov 2006, 18:43
Locatie: 's-Gravenzande

Bericht door Goof »

Ik zie het er nog van komen dat Rutten op dan duur aanschuift. Een soort CDA-paars dus. Maar dat kabinet zal niet veel anders kunnen dan op de winkel passen. Misschien niet zo'n gek idee...
Laatst gewijzigd door Goof op 10 dec 2006, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
Plaats reactie