Kar98
- Mauserwerke
- Lid
Kar98
Hallo,
Ik heb nu een prachtige Mauser Kar98k gekocht die helemaal origineel is en NUMMERGELIJK! Er zit ook een originele leren gestempelde riem bij. Nu heb ik me laten zeggen dat de duitsers vroeger werkelijk alles registreerde, zoals bijv. aan wie hij is uitgegeven, en ik ben er al achter waar hij is gemaakt. De Kar is gestempeld BYF uit obernsdorf en de code is 2657.
Heeft iemand enig idee wat deze heeft meegemaakt in de oorlog of waar ik dat kan achterhalen?
Gr.
Rick
Ik heb nu een prachtige Mauser Kar98k gekocht die helemaal origineel is en NUMMERGELIJK! Er zit ook een originele leren gestempelde riem bij. Nu heb ik me laten zeggen dat de duitsers vroeger werkelijk alles registreerde, zoals bijv. aan wie hij is uitgegeven, en ik ben er al achter waar hij is gemaakt. De Kar is gestempeld BYF uit obernsdorf en de code is 2657.
Heeft iemand enig idee wat deze heeft meegemaakt in de oorlog of waar ik dat kan achterhalen?
Gr.
Rick
-
- Lid
Nummergelijke originele Mauser kar 98 k met een numergelijke riem is behoorlijk zeldzaam. Na de oorlog is er veel gerommeld met de overgebleven 98ers . Waar de wapens naar toe gingen en door wie hij gebruikt werd werd niet genoteerd. Probeer te achterhalen waar het wapen vandaan komt ofrtewel waar het in de laatste oorlogsjaren is ingezet en wie de eigenaar was. Soms lijkt het erop dat de Duitsers een overdreven passie hadden voor het stempelen en registreren van wapens echter ik heb ook ongenummerde 98ers in de hand gehad en waarbij de onderdelen nauwlijks gestempeld waren. Er lopen ook oplichters rond met wapens waar op bestelling de gewenste nummers en tekens in gestempeld kunnen worden.
Het verhaal achter een wapen zoeken is intrigerend maar helaas vaak ondoenlijk.
Veel succes met de zoektocht.
Het verhaal achter een wapen zoeken is intrigerend maar helaas vaak ondoenlijk.
Veel succes met de zoektocht.
- Mauserwerke
- Lid
Dank je.
Ik ben er nu al langzaamaan achter dat hij oorspronkelijk komt uit Drenthe waar een duitse divisie gestationeerd zat (welke dat was of kon zijn weet ik nog niet). Daar is hij door een boer gestolen toen de soldaat even niet oplette en heeft toen heel wat jaartjes in een hooischuur doorgebracht.
Na de oorlog is hij op een verlof gekomen en zo doende nu in mijn bezit.
Hier heb ik alvast een paar foto's van mijn duits 'museumstuk' .
Ook met nummergelijke Bajonet.
Ik ben er nu al langzaamaan achter dat hij oorspronkelijk komt uit Drenthe waar een duitse divisie gestationeerd zat (welke dat was of kon zijn weet ik nog niet). Daar is hij door een boer gestolen toen de soldaat even niet oplette en heeft toen heel wat jaartjes in een hooischuur doorgebracht.
-
- Lid
Mauserwerke schreef:Dank je.
Kar 98K lijkt me in uitstekende "originalzustand", bajonet lijkt me Tsjechisch of export, kan ik niet goed beoordelen vanaf de foto, maar is in ieder geval niet standaard Duitse 98K-bajo.
- Mauserwerke
- Lid
Stimmt!
De Mauser is in een puike staat! Maar de (nummergelijke) Bajonet is geloof ik een Yoegoslavische mauser bajonet, maar ook deze is nummer gelijk. Degene die ik hier bij kon kopen heb ik bij de verkoper laten liggen. Heb je enig idee hoeveel men vraagt voor een nummergelijke originele bajonet met bakelieten handvat?
De Mauser is in een puike staat! Maar de (nummergelijke) Bajonet is geloof ik een Yoegoslavische mauser bajonet, maar ook deze is nummer gelijk. Degene die ik hier bij kon kopen heb ik bij de verkoper laten liggen. Heb je enig idee hoeveel men vraagt voor een nummergelijke originele bajonet met bakelieten handvat?
-
- Lid
***********************************************************Mauserwerke schreef:Stimmt!
Afhankelijk van de staat: 70,- tot 120 euro. Leren kikker variert van 20,- tot 60,- euro.
Let erop dat ie niet is overgeblauwd, of dat het nr. is nageslagen (teneinde em nr.gelijk te maken).
- Mauserwerke
- Lid
- Mauserwerke
- Lid
- racefiets
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 38 keer
Dat wilhelmietje/juliaantje is zeker leuk. Helemaal als je de originele munitie van FN verschiet. Is niet direct als prettig te ervaren.bennie schreef:Mijn ervaring is dat de K98k, K98b en het geweer 98 veel harder terugstoten dan de Lee-enfield. Het meest onbeschoft trapt het Juliana karabijntje terug.
Ik geef de voorkeur aan de Lee-enfield .
-
- Lid
***********************************************************racefiets schreef:Dat wilhelmietje/juliaantje is zeker leuk. Helemaal als je de originele munitie van FN verschiet. Is niet direct als prettig te ervaren.bennie schreef:Mijn ervaring is dat de K98k, K98b en het geweer 98 veel harder terugstoten dan de Lee-enfield. Het meest onbeschoft trapt het Juliana karabijntje terug.
Ik geef de voorkeur aan de Lee-enfield .
Recoil/terugstoot na het schot: het ligt echt aan de munitie en niet aan het (grendelrepeteer)wapen. Bij semi-automaten is dit weer anders: zo schiet het Gewehr 43 m.i. heel wat comfortabeler dan de Kar98k (met dezelfde munitie).
- Mauserwerke
- Lid