Kar98

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Dit heeft ook heel erg met het gewicht van het wapen te maken. Vergeet niet dat een juliaantje een stuk kleiner en dus ook lichter is dan een K98. Bovendien was de munitie geleverd door FN geladen met een S geschoss. Een lichter kopje dan van de standaard duitse patroon. Gevolg van een lichter kopje is ook dat de kruitlading groter is.
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Oke dat een lichtere kop een zwaardere lading heeft en dus harder terug stoot ben ik het roerend mee eens.
Maar je zal niet kunnen ontkennen dat een gasaftap altijd milder is dan een grendel. (de energie kan bij een grendel nl maar 1 kant uit)
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Dat hangt volledig af van hoe de gasaftap afgesteld staat. Ik kan bij mijn tokarev de gasaftak zo afstellen dat je het na 2 schoten voor gezien houd. Als je hem goed afsteld is het een genot om mee te schieten.
Mauserwerke
Lid

Hoe stel je die af dan? (heb zoiets zelf namelijk nog nooit gedaan)
Maar dan nog denk ik dat men nooit 'erger' kan krijgen als een grendelgeweer. Als je 2 gelijke patronen neemt, pak nu bijv dan de 8x57 voor de Kar98 en de G43. En je zou de gasaftap bij de G43 helemaal bijstellen, dan kun je toch nooit meer joules aan energie terug krijgen dan bij de Kar98?
De Kar98 gooit het al 100% terug omdat hij nix dempt. De G43 daarintegen werkt met gasaftap (afgekeken van de Tokarev). Als je die helemaal zou bijstellen zou je het hoogstens kunnen evenaren, maar nooit meer. 100% is het maximum, daar kun je niet overheen.
bennie
Lid

Bericht door bennie »

Ik ben ook in het bezit van een Finse Mosin-nagant en die verschiet dezelfde patroon als de Tokarev (ook ervaring mee) . De terugstoot valt best mee omdat het een redelijk zwaar wapen is in tegenstelling tot een Tokarev. Verder heb ik nog een P17 in 30-06 op mijn verlof staan maar ook de terugstoot daarvan is niet te vergelijken met die van een K98. Ondanks de grotere patroon is het lekker schieten met de 30-06.
Mauserwerke
Lid

Mee eens.
Die P17 van jou welk bouwkjaar is die dan? En je schiet met .303Br neem ik aan he.
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

Mauserwerke schreef:Mee eens.
Die P17 van jou welk bouwkjaar is die dan? En je schiet met .303Br neem ik aan he.

.303British in een Amerikaanse P17 verschieten is geen goed idee: bovendien meldde Bennie al dat ie het kaliber 30.06 heeft.

De P17 is afgeleid van de (de voor de Britten door de USA in WOI gemaakte) P14: die heeft wel het kaliber .303.
Mauserwerke
Lid

Inderdaad dat had hij :oops:

Maar ik geloof dat er ook nog P17's in .303Br gemaakt zijn. En dat de M1903 daar ook weer een afleiding van is.
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

Mauserwerke schreef:Inderdaad dat had hij :oops:

Maar ik geloof dat er ook nog P17's in .303Br gemaakt zijn. En dat de M1903 daar ook weer een afleiding van is.
Een "P17 in .303Br" is een P14 (P14 en P17 zijn vrijwel bouwgelijk aan elkaar, muv het kaliber. De P14 is nl. gemaakt in .303Br omdat ze in WOI de Lee Enfileds niet aangesleept kregen. Omdat de fabricage van de Springfield 1903 in 30.06 voor de US-troepen ook niet hard genoeg liep is in 1917 besloten om - toen Gr.Br. weer genoeg Lee Enfields kon maken - een deel van de P14-fabrikage om te bouwen voor de productie van P17's in kaliber 30.06.)

De M1903 Springfield is 14 jaar voor de P17 ontwikkeld, en kan dus geen afgeleide zijn van de P17/14. De Springfield leent nog meer dan de P14/17 op de Mauser M98: De USA hebben derhalve ook 100.000 dollar moeten betalen om het ding uberhaupt te mogen maken.
Mauserwerke
Lid

Dat is helder.
bennie
Lid

Bericht door bennie »

Er staat geen bouwjaar op het wapen vermeld. Het is een Springfield P17 in kaliber 30-06. De Finse Mosin-nagant is van bouwjaar 1942.

Eengasaftap systeem helemaal opendraaien is geen goed idee omdat de bewegende delen dan erg veel te verduren krijgen. Het uitwerpen en de extractie van de huls bij de Tokarev verloopt een beetje direct en niet echt zachtzinnig. Daardoor hebben ze snel last van gescheurde hulzen ondanks de gaslossingsgroeven in de kamer.
racefiets
Lid

Bericht door racefiets »

Klopt, die verstelling in de gasaftap is om bij een vervuild wapen toch het wapen te laten herladen. Heb zelf nog geen last gehad van gescheurde hulzen. Bij geen van beide.
zastava
Lid

Bericht door zastava »

om nog even terug te komen op de terugstoot
mijn k43 weegt bijna een kilo zwaarder dan mijn k98 uit 1944 met laminaat kolf en ongeveer 700 gram zwaarder dan mijn k98 uit 1937 met notenhouten kolf
dat is bijna 20% zwaarder en dus ook veel minder terugslag
Ik heb ook nog een zastava m76 die ook 8x57 verschiet en deze weegt bijna 6 kilo en daarmee is de terugstoot het minst
Ook had ik onlangs munitie met een 154 grains kop en een stalen huls en daarmee was bij alle wapens de terugstoot veel minder maar schoot alles veel naukeuriger
[kleinere groepjes dus]
Ook wil ik nog even opmerken dat de gasaftap van de k43 niet instelbaar is Het enige wat je kunt doen is een m8 boutje in het gat voor de gascilinder draaien en dan schot voor schot schieten zoals met een k98 door naar elk schot opniew de afsluiter naar achter te halen en weer te vergrendelen.Deze actie met het boutje heeft echter geen invloed op de precisie dus heb ik de zuiger weer gemonteerd
Tevens heeft de k43 een instelbare trekker wat weer wel veel met precies schieten te maken heeft.Je kan deze zo licht instellen dat het wapen bij net aanraken al afgaat.[mag helaas niet bij wedstrijden]
grtzz
zastava
matthijstieleman

Bericht door matthijstieleman »

Hoi iedereen,
ik wil graag beginnen met het verzamelen van WO2 wapens maar ik vroeg me af hoe je zo'n ding kan krijgen? Weet iemand waar je een wapenvergunning moet halen en waar een goeie plek is om het te kopen in Nederland? En hoe die procedure werkt? Ik hoop dat ik hier op de goeie plek ben.
Groeten,
Matthijs
Mauserwerke
Lid

(Als je de zoekfunctie had geprobeert had je niet te hoeven reageren in een topic wat er niet relevant aan is)

Voor een vergunning moet je minimaal 18 jaar zijn en van onbesproken gedrag. Mijn advies is om een lokale schietvereniging te raadplegen en de procedures eens met hun door te nemen, deze kunnen namelijk per vereniging wel eens verschillen.
Plaats reactie