vraagje over boek

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
moeke
Lid

vraagje over boek

Bericht door moeke »

het gaat over het boek : 'En wat deed mijn eigen volk', door Jos Vander Velpen

1) Waarom overtrof Breendonk alle andere kampen zowel in het kwade als in het goede?
2) Officieel was het een ‘opvangkamp’, maar in werkelijkheid verschilde het nauwelijks van een concentratiekamp. Toon dit aan met voorbeelden. Verwerk ook volgende elementen erin: ontmenselijking – (on)gehoorzaamheid t.a.v. immorele bevelen – macht(smisbruik).

Op iedere vraag heb ik al een antwoord, alleen de eerste is wat onduidelijk, ik vind maar niet in het boek waarom Breendonk alle andere kampen overtrof in het 'goede'. Voor mij is foltering alleen maar slecht :roll:
Deze vragen werden gesteld voor de lessen Moraal, kan iemand er toevallig nog iets aan toevoegen?

Alvast bedankt :wink:
Groetjes, moeke
dagboeken en getuigenissen van kampoverlevenden
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Interessante vraag inderdaad. Ik ben zelf in breendonk geweest en wat ik daar allemaal heb gezien is verre van goed.
Wel heel indrukwekkend trouwens.

Misschien bedoelde hij 'het goede' dat het niet zo idee was als wat ze in oost polen overal hadden.
moeke
Lid

Bericht door moeke »

ja, met het goede wordt mss bedoeld dat er geen gaskamers waren,
kan me anders niet inbeelden wat er goed is aan een folterkamp,

of mss dat degenen die goed werkten, een beter werkje kregen toebedeeld, binnen werk ofzo.

grtj :)
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Weet niet of je er zelf al eens bent geweest anders is dat zeker wel aan te raden. (ik ging in begin februari en dan komt het extra tot zijn recht na venant de verhalen daar)
Als je de verhalen hoort over de bewakers en de methodes zou ik mss zelf nog liever een gaskamer hebben gehad. Werken daar was bij lange na geen pretje!
Omdat daar vooral politieke tegenstanders zaten waren verhoren aan de orde van de dag. Daar hebben ze ook een speciale kamer voor, met wachtruimte. Brrrr... :S

Grts
moeke
Lid

Bericht door moeke »

ben er nog niet geweest, maar zal er ooit wel eens van komen

grtj :)
Plaats reactie