Mening oorlogsgames

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Wat is de beste wargame

Brothers in Arms
28
31%
Call of Duty
50
56%
Battelfield 1942
11
12%
 
Totaal aantal stemmen: 89

gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

De graphics zijn wel mooi als je ze heel hoog zet, zeker ingezoomd.
Wat mijn probleem met het spel is dat alle eenheden echt heel speciaal zijn tegen één soort vijand. 1 antitank kanon maakte gehakt van mijn 2 Shermans, een mitrailleur groep maakte gehakt van 10 soldaten van me, terwijl ze de mitrailleur nog 2 keer op moesten stellen (ik liep met mijn mannen steeds naar een plek uit hun schootsveld).
Verder gaan infanterie gevachten verschrikkelijk langzaam.
Nou heb ik daar in principe geen probleem mee, gevechten duren immers ook lang, omdat er gewoon heel weinig geraakt wordt.
Dat is nu ook het geval, maar áls ze raken gaat de vijand nog niet meteen dood maar duurt het heel lang voordat ze dood zijn.
Gevolg is dat een gevecht tussen een groep infanteristen in open veld en een/twee groep(en) beschutte infanteristen ook verschrikkelijk lang duurt.
Ik achtervolgde eerst een sniper met mijn jeep, hij raakte met zijn machinegeweer de sniper voor een halve tot een hele minuut (!!) voortdurend terwijl de sniper volledig onbeschermd was en toen pas was hij dood!
Een keer bij ene campagne was het hetzelfde verhaal.
Ik had twee groepen infanteristen, 1 van 5 geweerschutters en 1 van 3 geweerschutters. Ze misten weer eens alles terwijl zij gedekt stonden op korte afstand en 2 vijanden volledig onbeschermd stonden (wat natuurlijk ook belachelijk is, als jij beschermd staat én een vuuroverwicht hebt ga je gericht vuren in een oorlog, maar daar houdt het spel geen rekening mee). Gevolg was dat 2 vijandige soldaten met pistolen die volledig onbeschermd stonden al mijn 8 mannen doodden zonder dat er ook maar 1 het leven liet aan hun zijde.
Ja, pistoolschutters zijn natuurlijk goed op de korte afstand.
En nee, in het echt winnen twee pistoolschutters die onbeschermd staan het niet van 8 man met geweren die bovendien beschermd staan (aachter een betonnen muur, als je het wilt weten).
Gevolg van al die specificatie is dat je helemaal NIKS hebt aan gewone eenheden.
Gewone infanterie wordt door alles en iedereen afgeslacht: tanks, mitrailleurs, snipers etc. (volgens mij is het zelfs zo dat een schutter van een mitrailleur niet verwond kan worden wanneer hij zijn mitrailleur opnieuw opstelt, alleen zijn helpers kunnen dan verwond/gedood worden. Zowel bij mij als bij de vijand is dat namelijk nog nooit voorgekomen).
Gewone tanks worden afgeslacht door antitank kanonnen, zelfs eenvoudige panzerfausten, en dus zet je alleen nog maar speciale tanks in, die zijn namelijk krachtiger wat betreft bewapening.
Verder kan je, als je een squad gewone infanteristen hebt bevolen een mitrailleur over te nemen, ze niet meer de mitrailleur laten verlaten. Ze blijven een mitrailleursquad. Zelfde geld voor wanneer je ze een kanon laat overnemen. Ook kan je ze geen ander wapen meer laten overnemen. Das erg vervelend, want als je alle tanks van de vijand hebt uitgeschakeld en behoefte hebt aan normale infanterie (aan mitrailleurschutters eigenlijk, want aan normale infanterie heb je niks), kan dat dus niet.
Het water ziet er verder uit als plasticfolie.
De Duitsers hebben veel meer mogelijkheden dan de Geallieerden, wat het ook een beetje een oneerlijke strijd maakt. Met de Duitsers win je veel makkelijker in skirmish.
Verder duurt het laden belachelijk lang, en wordt het bovendien niet goed gedaan.
Als hij de map "geladen" heeft, en je klikt om te beginnen, moet hij opeens weer allemaal dingen laden, en als je ergens "kijkt", moet hij ook dat gebied eerst laden.
Dus na 1-2 minuten laden, moet je ook nog even over de hele map gaan, zodat alle gebieden geladen zijn.
De physics hebben in dit spel geen enkele meerwaarde, een groepje infanteristen in een huis (als ze met antitank wapens zijn bewapend) maken gehakt van alles en iedereen, omdat je eerst het huis kapot moet schieten, wat VERSCHRIKKELIJK lang duurt, omdat je het huis niet kan binnenvallen.
Ook zijn de speciale dingen die je kunt oproepen (zoals artillerie) veel te sterk.
Ik snap niet dat dit spel van die hoge cijfers krijgt... Al met al zou het spel van mij een dikke, vette welverdiende 3.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Dat het spel bij jou langzaam laadt ligt niet aan het spel maar ligt er gewoon aan dat je een slechte computer hebt...

1 AT gun die 2 Shermans kapotmaakt.. knappe AT gun heb je dan, normaal schieten ze die zo stuk.Ook moet je echt veel AT guns hebben, en goed opgesteld als je een flinke tank aanval af wilt slaan. Panzerfausts raken ook bijna nooit..
Dat de Duitsers meer mogelijkheden hebben is waar, maar ze moeten er wel steeds opnieuw voor betalen! En die gebouwen en onderzoeken kosten bakken met geld...

Als er wat mannetjes in een huis zitten, hoeft het huis niet eerst stuk. Ze kunnen dan gewoon dood gaan, als je een panzerfaust, bazooka, granaten, satchel charges oid erin gooit vliegt er ook een mannetje uit, inclusief een nieuw gat in de muur. Ik snap echt niet waarom je dit een slecht spel vind, het is hartstikke realistisch!
Deas Gu Cath
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Realistisch? Hah, laat me niet lachen!
Er zijn inderdaad wat realistische dingen aan, maar dat verpesten ze gewoon.
Een mitrailleur squad kan in het echt ook heel goed winnen van gewone infanterie, maar niet als die op 10 meter afstand staat en het machinegeweer nog opgesteld moet worden...
Daarnaast kunnen soldaten veel te veel kogels hebben (zoals ik al zei).
Met 1 kanon je 2 shermans kapotgeschoten worden is niet mogelijk?
Je speelt zeker op easy... Alsjeblieft zeg.
Over mijn pc: waarschijnlijk een stuk beter dan die van jou:
nVidea 7800 GT videokaart
SATAII harde schijf
1024 MB werkgeheugen
AMD 64 3800+ processor.
En het ligt niet niet aan mijn pc, aangezien hij het op de computer van mijn vriend (hij heeft net een nieuwe - en rijke ouders :P):
nVidea 8800 GS
Intel processor met 2 cores, weet niet precies welke, maar wel de modernste versie
2048 MB werkgeheugen.
Lijkt me snel genoeg, toch?
Maar goed. Over bijvoorbeeld die soldaten in een huis:
in het echt zou je als een groep soldaten die met meer dan 2 keer zoveel man zijn niet in open veld gaan zitten schieten op mannen die goed staan opgesteld achter muren en ramen.
Dan val je het huis binnen met o.a. behulp van enkele granaten.
In CoH kan je alleen granaten gooien, en niet het huis binnenvallen, waardoor je, wanneer je geen munitions hebt, volledig wordt afgeslacht.
Op een gegeven monent zat er 1 groepje engineers van de vijand in een huis. Een stuk of 3 groepen op afgestuurd: eerst 1 riflemen squad (toen wist ik nog niet dat het zo onrealistisch was). Die werden gerost.
Toen nóg 2 squads, die werden ook verslagen. Ik was blij toen die engineers het huis verlieten zodat ik ze -na lange tijd vuren in open veld- kon doden met mijn jeep.
Panzerfausts raken bij mij nogal vaak...
Das ook het probleem: AT-guns schieten veel verder en vooral veel preciezer. Ik raakte op een gegeven moment ZO gefrustreerd.
"Oh ja, en de vijand raak weer eens mijn tank.
En oh, mijn Sherman mist. Goh, wat een toeval.
En de vijand raakt weer. En mijn Sherman mist weer."
Op een gegeven moment zat ik gewoon tegen mijn monitir te schreeuwen "raak nou eens g*dverd*mme!!", iets wat ik normaal nooit doe, aangezien het volslagen belachelijk is tegen een levenloos ding als de computer te schreeuwen.
En ja, een AT-gun moet goed opgesteld staan ja.
Duh.
Ook mij lukte zelfs met 1 mitrailleur en 1 AT-gun 3 tanks van de vijand te vernietigen. Kwestie van goed opstellen, midden in een nauwe straat waar de vijand wel doorheen MOEST omdat ik heel slim een paar tankkruisen had aangelegd.
De drie tanks kwamen wel vlak na elkaar, ok.
De eerste tank komt eraan, en begint te schieten.
Op mijn mitraileur. Zucht. Kansloze AI.
Dus mijn AT-gun opent het vuur, heeft hem al bijna vernieigd, dan komt de tank erachter dat een mitrailleur eigenlijk toch niet zo'n groot gevaar is en opent eindelijk het vuur op mijn AT.
Tegelijkertijd komt er een tweede vijandige tank.
Samen schieten ze even, de eerste is vernietigd.
Mijn AT vernietigd ook de tweede en is slechts voor 2/3 vernietigd.
Daarna komt de derde, en ook die wordt verslagen. Bleef namelijk wat verder weg staan en op die manier stond er een kleine verhoging voor mijn AT waardoor de tank -surprise, surprise- alles miste.
Panzerfausts raken juist bijna altijd (zeker van korte afstand) een Sherman. AT en andere dingen missen ze vrij vaak, maar een hoge Sherman missen ze bijna nooit. En als ze het missen, is het meestal geen probleem, omdat de Sherman ze vaak alleen met de mitrailleur aanvalt en het dan zo lang duurt voordat ze dood zijn de tank al lang vernietigd is.
Ook is er het veel te grote verschil tussen de kracht van kogels en granaten.
Een granaat die midden tussen een groepje mannen valt en ze doodt, dan denk ik: ja.
Realistisch.
Mannen die echter ongeveer tussen de 30 en de 50 kogels kunnen hebben voor ze sneuvelen, niet. Ik heb ze niet geteld en weet niet hoe snel die machinegeweren vuren van de jeeps, maar ik denk dat zo'n 5-10 seconden effectief raak vuur op een soldaat zoiets wel zal zijn.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Trouwens: de graphics zijn wel mooi (afgezien van het water), zeker de eenheden zijn ingezoomd echt schitterend.
Ook het aspect van het aanleggen van hindernissen is erg leuk en ik hoop dat in nog meer spellen tegen te komen.
Het bezetten van punten voor munitie e.d. vind ik iets minder, maar das persoonlijk.
Dankzij de graphics en het aanleggen van de hindernissen lokt het spel vaak toch weer tot spelen, maar na een lange loadtijden weer enkele knappe staaltjes onrealisme geef ik het spel meestal weer op binnen 15 minuten.
Ik verander mijn cijfer echter in een 4,5. Over sommige dingen is namelijk goed gedacht (hoewel dat er een stuk minder zijn dan dingen waar slecht over na is gedacht).
Plaats reactie