Vragen naar de Meet

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Vragen naar de Meet

Bericht door Roel R. »

Na de meet waren nog enkele vragen open, bespreek ze hier:

1 De fusilladeplaats lag op een soort "man made" eiland, omgeven door een soort dijk met bomen en water eromheen.

- Wat was de fusilladeplaats voor de oorlog? is dit door de duitsers aangelegd?

2 De vrijwilligers van het kamp wisten het niet!

- Wat voor ss eenheden bewaakte kamp vught?
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

ik kom terug op vraag 2

op de site http://www.waffen-ss.nl staat een goed stuk erover

Ik citeer

Ook 'Nederlandse' eenheden waren besmet met lieden die een kampverleden hadden. De voor een groot deel Nederlandse 'divisie' van de Waffen-SS, de 34.SS-Freiwilligen-Panzer-Grenadier Division 'Landstorm Nederland', was ondermeer uit het SS-Wachbataillon 'Nordwest' samengesteld. Dit was een eenheid, bestaande uit Duitsers, Oekraïners en Nederlanders, die belast was met de bewaking van de kampen Vught, Westerbork en Amersfoort. Weliswaar geen vernietigingskampen, maar wel degelijk onderdeel van de Nazi moordmachine.


link: http://www.waffen-ss.nl/wssna.php
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Thanks!

In het museum in best stond een foto met als onderschrift "hitler bezoekt een concentratiekamp" ik kan me vergissen maar hitler heeft nooit kampen bezocht?
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Over 2 staat diezelfde naam in het boek dat ik gisteren heb gekocht:
"Om de honderd meter is een wachttoren neergezet, bemand door bewakers met mitailleurs en schijnwerpers. De wacht wordt gehouden door het voornamelijk uit Nederlanders bestaande Wachbataillon Nord-West."

Iemand vroeg zich af of de mensen uit Vught wisten van het kamp. Dat was dus wel het geval. Er staan in het boek foto's genomen door Vughtenaren en een stukje uit een dagboek van iemand uit Vught met de volgende stukjes: " De hele stad is diep verontwaardigd. De gevangen uit het groot concentratiekamp achter de IJzeren Man werken hier aan de Zuid-Willemsvaart, waar ze stenen moeten lossen. Dat moet iets ontzettends zijn, zoals die stumers worden afgebeuld." en "Het zijn allen wrakken van mensen, uitgemergeld van de honger en ze worden behandeld als honden." en "Sommigen lopen zelfs op veel te kleine klompen. Hun hele voeten stuk. Stakkers.!".
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Wat was de fusilladeplaats voor de oorlog? is dit door de duitsers aangelegd?
Het is veel veder terug aangelegt geloof ergens met die slag om den bosch?
als verdedegigns linie....
zal eens aan me pa vragen

(houdoe :lol: ) heheh
Starting up again
Plaats reactie