Animatie over de holocaust

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
lapijntje
Lid

Bericht door lapijntje »

Inderdaad, een heel mooi filmpje...
Benmaf zei:
is het soms niet ook goed om sommige dingen niet in iemands denk wereld voor te laten komen?
Volgens mij niet, okee, om een zesjarige al direct te vertellen op welke manier gevangenen gefolterd werden en hoe wreed het allemaal niet was, dat is inderdaad niet de beste manier. Maar ik denk dat het alleen maar positief kan zijn als je zelfs het idee van de holocaust geleidelijk aan introduceert in de leefwereld van een kind. Ik ben zelf opgegroeid met verhalen over mijn opa 's broers die uit de les werden geplukt door grote enge mannen om naar een kamp gebracht te worden waar ze heeeel hard moesten werken en heeel weinig eten kregen. Toegegeven, ik kon me zo'n kamp niet echt voorstellen, maar het was me heel duidelijk dat het echt niet leuk was. Dat is volgens mij al genoeg. Door die verhalen werd ik elk jaar meer verontwaardigd en elk jaar wilde ik meer te weten komen over het waarom en over de context en dergelijke. Ik zal mijn opa ook eeuwig dankbaar blijven dat hij me die dingen verteld heeft. Wie weet vertel ik mijn kinderen daar ook ooit over?
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Arjen
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ik begrijp precies wat je bedoeld maar wat ik bedoel is dit: als jij nooit ruzie had gezien, nooit een wapen had gezien of nooit had gezien hoe dingen vernield waren komt het dan in je op?
zul je het ooit zelf doen?
het is dan allemaal zo ver van je verwijderd?
het is zo simpel als in "aanraking komen met" criminelen dat dat de kans geloof ik exponentieel vergroot dat je zelf ook crimineel word.
snap je?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik kan me verbazen over het gemak waarmee mijn driejarige neefje zijn speelgoed binnen enkele uren tussen krijgen en weggooien weet te vernietigen. Ik denk niet dat komt doordat hij instructie heeft gekregen over een aangeleerde vernietigingsdrang van de mens, maar denk dat vernietigen en creëren dicht bij elkaar liggen en tijdens het opgroeien hand in hand het leerproces van een kind vormen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

weet je waar het filmpje mij aan doet denken?

Aan de film: La vita e bella

In deze film moet een italiaans kindje samen met zijn ouders naar het concentratiekamp. De vader maakt het kindje dan wijs dat ze daar een spelletje gaan de doen zodat het kindje het daar naar zijn zin blijft hebben.

Echt een aanrader die film, hij heeft in 2000 de oscar voor beste buitenlandse film gewonnen, die hij zeker verdiend heeft.
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Miesjel schreef:weet je waar het filmpje mij aan doet denken?

Aan de film: La vita e bella

In deze film moet een italiaans kindje samen met zijn ouders naar het concentratiekamp. De vader maakt het kindje dan wijs dat ze daar een spelletje gaan de doen zodat het kindje het daar naar zijn zin blijft hebben.

Echt een aanrader die film, hij heeft in 2000 de oscar voor beste buitenlandse film gewonnen, die hij zeker verdiend heeft.
Ja die ken ik. inderdaad een goede film.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Jurrie
Moderator
Moderator
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Jurrie »

Ja, is idd een aanrader...hele aparte film

Jurrie
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Zo echt een heel mooi filmpje! Krijg er een apart gevoel van. Zeker een mooi einde, dat dat lieve jochie in de hemel terecht komt en daar lekker verder kan spelen in vrede!
Merijn
Lid

Bericht door Merijn »

Erg ontroerend :cry: , maar mooi gemaakt!
Simon
Lid

Bericht door Simon »

aangrijpend...
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie